وضعیت بارش‌های کشور در سال آبی جاری:

حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان بالاتری میزان بارش هفته نخست آذر ماه / پیش بینی افزایش بارش برای حوضه آبریز دریای خزر



پیش‌بینی وضعیت بارشی حوضه‌های آبریز اصلی کشور در نیمه نخست آذرماه بیانگر آن است که حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان در هفته منتهی به پنجم آذر، بالاترین میزان بارش را خواهد داشت، اما در هفته منتهی به دوازدهم این ماه، بالاترین میزان بارش متعلق به حوضه آبریز دریای خزر است.

به گزارش صبح ساحل، وضعیت بارش‌های کشور در دو ماه ابتدایی سال آبی جاری (مهرماه ۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) چندان مطلوب نبود به گونه‌ای که مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی، امسال را یکی از خشک‌ترین و کم بارش‌ترین سال های ۵۰ سال اخیر دانسته است. طبق بررسی مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه۱۴۰۰ تا آخر شهریور۱۴۰۱) تا ۲۸ آبان ماه فقط ۱۹.۷ میلیمتر بارش در کشورمان رخ داده است.

این میزان بارش درحالی است که در دوره بلندمدت و در همین بازه زمانی ۲۷.۶ میلیمتر بارندگی رخ داده بوده که بارش‌های امسال در مقایسه با آن، کاهش ۲۸.۸ درصد را نشان می‌دهد و به دنبال این کاهش وضعیت ورودی سدها کشور نیز چندان مطلوب نخواهد بود. با این حال، طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی بارش‌ها از امروز در ۹ استان کشور آغاز شده است.

تازه‌ترین گزارش موسسه تحقیقات‌ آب وزارت نیرو نیز نشان می‌دهد برای هفته جاری، وقوع بارش‌ها در مناطق واقع در سواحل دریای خزر، غرب، مناطق مجاور با رشته‌کوه‌های زاگرس و برخی از مناطق واقع در مرکز و شرق کشور پیش‌بینی می‌شود. همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی شده برای هفته دوم منتهی به ۱۲ آذر، وقوع بارش‌ها در نواحی واقع در شمال غرب، غرب و برخی از مناطق شرقی کشور مورد انتظار است. بر اساس پیش‌بینی‌ها،  حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان در هفته نخست منتهی به ۵ آذر متوسط بارش ۹.۳ میلیمتری را تجربه خواهد کرد درحالی که بیشینه بارش پیش‌بینی شده برای این حوضه ۱۳۳.۹ میلیمتر است که بالاترین میزان بارش در بین حوضه‌های ۶ گانه آبریز در این هفته خواهد بود.

دومین حوضه آبریزی که در این هفته بالاترین بیشینه بارش را تجربه خواهد کرد حوضه آبریز فلات مرکزی است که متوسط بارش آن ۲.۵ میلیمتر و بیشینه ۳۲.۳ میلیمتر را خواهد داشت. متوسط بارش پیش‌بینی شده برای حوضه آبریز دریای خزر در این هفته ۲.۷ میلیمتر و بیشینه ۲۵.۵ میلیمتر است.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم در این هفته متوسط بارشی ۱.۶ میلیمتری را خواهد داشت و بیشینه بارش پیش بینی شده برای آن نیز ۱۵.۵ میلیمتر خواهد بود. متوسط بارش پیش‌بینی شده برای حوضه آبریز قره قوم ۱.۳ میلیمتر و بیشینه آن نیز ۶.۶ میلیمتر تا ۵ آذراست.

حوضه آبریز مرزی شرق کمترین متوسط و بیشینه بارش در بین حوضه‌های آبریز اصلی را در این هفته تجربه می‌کند به طوریکه متوسط بارش پیش‌بینی شده آن نیم میلیمتر و بیشینه ۷.۴ میلیمتری خواهد بود.

روند متوسط/ بیشینه بارشی در هفته منتهی به ۱۲ آذر به گونه‌ای دگر رقم خواهد خورد و در حالی که بالاترین بیشینه بارش در هفته منتهی به ۵ آذر متعلق به خلیج فارس و دریای عمان است در هفته منتهی به ۱۲ آذر این حوضه آبریز دریای خزر است که مقام نخست بالاترین بیشینه بارش را خواهد داشت. میانگین بارش دوماهه ی مهر و آبان امسال 5.0 میلی متر است. میانگین بارش این حوزه آبریز در مدت زمان مشابه دوره ی بلند مدت، 8.8 میلیمتر است. پس امسال تا کنون به میزان 3.7 میلی متر نسبت به بلند مدت کاهش داشته ایم. این کاهش معادل 42 درصد می باشد.

براین اساس متوسط بارش پیش‌بینی شده برای حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به ۱۲ آذر ۳.۵ میلیمتر و بیشینه آن ۴۳.۳ میلیمتر خواهد بود.

هفته دوم آذرماه حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان مقام دوم بالاترین بیشینه بارشی را از آن خود کرده به گونه‌ای که متوسط بارش آن ۲.۲ میلیمتر و بیشینه ۴۲ میلیمتر برای این حوضه پیش‌بینی شده است.

همچنین «کیانوش عارفی»، معاون فنی و شبکه‌ی ایستگاه‌های هواشناسی استان هرمزگان دراین باره گفت:  در مقایسه با سال گذشته، بارش دوماهه مهر و آبان سال گذشته، 2.2 میلی متر بوده و با توجه به اینکه امسال 5.0 میلی متر ثبت شده، امسال در مقایسه با سال گذشته از ارفزایش 2.8 میلی متر، معادل 56 درصد افزایش برخوردار بوده‌است.
وی افزود: البته تا امروز سهم بارندگی یک سال آبی کامل در استان هرمزگان به طور متوسط معادل 158.9 میلی متر است که با توجه به اینکه تاکنون 5.0 میلی متر بارش داشته‌است، بنابراین تنها 3.2 درصد از سهم بارش یک سال آبی را دریافت کرده و برای دریافت، 96.8 درصد سهم باقیمانده، ده ماه دیگر فرصت است که درصورت نرمال بودن وضعیت بارش، تحقق خواهد یافت.
به گفته عارفی، البته متاسفانه پیش بینی‌های فصلی بیانگر کاهش میزان بارش نسبت به نرمال طی ماه های آذر تا پایان زمستان هستند.  اگرچه امسال نسبت به بلتد مدت کاهش خواهیم داشت، لیکن وضعیت بارش امسال در مقایسه با سال گذشته به مراتب بهتر خواهد بود.

معاون فنی و شبکه‌ی ایستگاه‌های هواشناسی استان هرمزگان  اضافه کرد: دریاچه ارومیه در هفته منتهی به ۱۲ آذر بالاترین متوسط بارشی حوضه‌های آبریز اصلی کشور با ۱۰.۷ میلیمتر را از آن خود کرده درحالی که بیشینه پیش‌بینی شده برای این حوضه ۲۸.۸ میلیمتر خواهد بود. حوضه آبریز فلات مرکزی متوسط بارشی که در هفته منتهی به ۱۲ آذر دریافت می‌کند ۱.۷ میلیمتر با بیشینه ۲۶.۲ میلیمتری است. متوسط بارش پیش‌بینی شده برای حوضه آبریز قره قوم در هفته منتهی به ۱۲ آذر ماه ۳.۲ و بیشینه ۸.۷ میلیمتری را تجربه خواهد کرد.

حوضه آبریز مرزی شرق هم در هفته منتهی به ۱۲ آذر متوسط بارش ۱.۵ میلیمتری و بیشینه ۹ میلیمتری را خواهد داشت. کشور ایران دارای ۶ حوضه آبریز اصلی، ۳۰ حوضه آبریز درجه دو و ۹ محدوده مدیریت حوضه آبریز است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها