7 آذر، روز نیروی دریایی ارتش

دریادلان نیروی دریایی، حافظان خلیج فارس



هفتم آذر به فرمان امام خمینی(ره) و به منظور قدردانی از حماسه آفرینی و فداکاری دریادلان شجاعی که برای صیانت از مرزهای دریایی کشور تلاش می کنند، روز نیروی دریایی نامگذاری شده است.

 

به گزارش صبح ساحل، نیروی دریایی ایران در سال ۱۳۰۲ هجری شمسی، به‌طور رسمی تأسیس شد. پس از انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، تحولی در نیروی دریایی ایجاد و دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) با چهار دانشکده ناوبری و فرماندهی کشتی، مهندسی برق، الکترونیک و مخابرات دریایی، مهندسی مکانیک دریایی، رشته مدیریت و کمیسر دریایی تأسیس شد.

 

علت نامگذاری روز نیروی دریایی

به مناسبت موفقیت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه مقاومت ناوچه پیکان در برابر حمله دریایی و هوایی عراق در عملیات مروارید که در ۷ آذر ۱۳۵۹ انجام شد، با تأیید امام خمینی (ره) این روز با هدف گرامیداشت و قدردانی از رشادت‌ها و دلاور مردی‌های نیروی دریایی ارتش در دفاع از جزایر، بنادر، سواحل و دریاهای کشور و به ویژه دفاع از آبادان و خرمشهر و آب‌های نیلگون خلیج فارس در دوران جنگ تحمیلی، به عنوان روز نیروی دریایی نامگذاری شد.

 

روز نیروی دریایی ۱۴۰۰ + اس ام اس تبریک روز نیروی دریایی و عکس

 

 

روز نیروی دریایی به نام کدام شهید است؟

هفتم آذر یادآور پایمردی دلاوران نیروی دریایی است که توانستند در عملیات مروارید، نیروی دریایی عراق را به طور کامل از صحنه نبرد حذف کنند؛ هدف اصلی این عملیات حمله به سکوهای نفتی البکر و الامیه و نابود کردن ناوچه‌های اوزا عراقی بود.

در سپیده دم هفتم آذر ۱۳۵۹ خورشیدی، قهرمانان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در لحظات نخستین عملیات مروارید، چند ناوچه مدرن و اژدرافکن عراق را به قعر دریا فرستادند. این عملیات با همکاری نیروی هوایی انجام و ضرباتی سنگین بر پیکره نیروی هوایی و دریایی عراق وارد کرد.

سرانجام پس از ساعت‌ها نبرد بی‌امان، هنگام ظهر، در حالی که دلاورمردان نیروی دریایی، آخرین گلوله‌های خود را به سوی دشمن نشانه می‌رفتند، «ناوچه پیکان» مورد اصابت چند موشک قرار گرفت و با پرسنل شجاع خود در شمال خلیج فارس و در دل آب‌های گرم و نیلگون آن جای گرفت و فرمانده محمد ابراهیم همتی و هم رزمانش به شهادت رسیدند.

امام خمینی (ره) درباره رزم سلحشوران جان برکف نیروی دریایی در هفتم آذر فرمودند: «رویارویی نیروی دریایی ارتش با دشمن و آن همه افتخارات رزم، رشادت، شهامت و شهادت نشانه‌ای از اقتدار و اعتبار این نیروی بزرگ و سرافراز است.»

 

مأموریت اصلی نیروی دریایی

نیروی دریایی، وظیفه مهم حفاظت از سواحلی به طول بیش از سه هزار کیلومتر در شمال و جنوب و همچنین دفاع از آب های ساحلی و منابع حیاتی کشور را به عهده دارد. این نیرو با یگان های شناور دریایی، تفنگ داران و تکاوران، اسکادران های هواناو و هوادریا، واحدهای پروازی با غواصان ماهر، بر خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر تسلط کامل دارد و هر نوع فعالیتی را از سوی دشمن در محدوده قانونی خود خنثی می کند. نیروی دریایی، با توجه به حضور دریایی قدرت های جهانی در اقیانوس هند و دریای عمان، در طول جنگ تحمیلی و پس از آن، دست به تدابیر امنیتی زده و با نظارت کامل بر حضور کشتی های بیگانه، آمادگی خود را برای مقابله با تهدیدهای احتمالی آنها حفظ کرده است. اجرای مانورهای متعدد و به نمایش گذاشتن توان رزمی ـ عملیاتی در منطقه حساس خلیج فارس، در مقاطع حساس دوران دفاع مقدس و پس از آن، نشان دهنده حضور قدرت مندانه ایران در منطقه و حاکمیت آن بر آب های خلیج فارس بوده و هست.

 

نیروی دریایی ارتش اقتدار نظام مستقل جمهوری اسلامی را به رخ جهانیان کشیده است

همزمان با هفتم آذر سالروز نیروی دریایی ارتش امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش در پیامی این روز را به فرماندهی و کارکنان این نیرو تبریک گفت.

 امیر موسوی اظهار کرد: هفتم آذرماه سالروز نیروی دریایی ارتش مخلص و مردمی، یادآور حماسه آفرینی و فداکاری دریادلان شجاعی است که برای  صیانت از مرزهای دریایی کشور عزیزمان، سوار بر امواج خطر شده تا ساحلی امن برای مردم شریف ایران اسلامی رقم بزنند.

فرمانده کل ارتش افزود: حماسه مردان همیشه قهرمان ناوچه پیکان در کنار رشادت‌های بزرگ سالهای دفاع مقدس از جمله حضور تکاوران نیروی دریایی در مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر و نقش کم نظیرشان در دفاع از خونین شهر و عملیات شهید صفری و اشکان و حماسه ناوچه جوشن و سهند و سبلان در مصاف با آمریکای مستکبر که با شهادت جمعی از کارکنان نیروی دریایی همراه بود، اگر چه به خوبی برای نسل جوان عزیزمان تبیین نشده اما چون نگینی در کارنامه پرافتخار آن نیرو می‌درخشد و در ادامه آن مسیر روشن و ماندگار، افتخارات بزرگ دیگری در حوزه‌های دفاعی، تجهیزاتی، خودکفایی و آموزشی،  نوید بخش ارتقای قدرت دربایی جمهوری اسلامی بوده است.

 

منابع: پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه، ایمنا، ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها