مطالبه‌ای دیگر از دولت سیزدهم



استاندار هرمزگان می گوید: مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در هرمزگان  باید راه‌اندازی شود. «مهدی دوستی» در نشست شورای هماهنگی دفاع مقدس استان هرمزگان، با اشاره به ضرورت راه‌اندازی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در هرمزگان معتقد است: در طراحی این مرکز باید از معماری اصیل ایرانی اسلامی و المان هایی که بتواند پیام شهدا و قدمت مبارزه مردم هرمزگان با ظلم و استکبار را به نسل جوان انتقال دهد، استفاده شود.
البته نماینده‌ی عالی دولت در استان در این نشست هیچ اشاره‌ای به پیشینیه‌ی این موضوع نداشته که چنین طرحی حدود15 سال پیش در بندرعباس کلنگ‌زنی شده ولی به سرانجام نرسیده است. به طور یقین معاون امورعمرانی استاندار و مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هرمزگان، استاندار را با داستان ساخت این مرکز آشنا کرده‌اند. ساخت یادمان و موزه‌ی دفاع مقدس در بندرعباس  مطالبه‌ی مردم هرمزگان است. نقش مردم استان هرمزگان در پشتیبانی از جبهه‌ها دردوران 8 سال دفاع مقدس و حضور فعال رزمندگان  این استان در عملیات‌های مختلف از جمله فتح خرمشهر، کربلای ۴ و  و در قالب لشکر ثارالله  از یک‌سو و از سویی دیگر حضور مداوم وهمیشگی در دریا و حراست از خلیج همیشه‌فارس و تنگه‌ی هرمز و نبرد مستقیم با متجاوزان، ضرورت راه‌اندازی یادمان و مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در استان را بیش از پیش احساس می‌شود. مردم و جوانان استان هرمزگان در جنگ تحمیلی به خوبی واژه‌های ایثار، مقاومت و شهادت و... را معنا کردند.
سال‌ها پس از پایان فرمانده‌هان ارشد نظامی، در خاطرات خود دلاورمردان هرمزگانی در عملیات های آبی، خاکی پیشرو و یکه تازبودند.یادمان و مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس می‌تواند مکانی باشد برای زنده نگه داشتن رشادت‌های کسانی که برای دفاع از این سرزمین، خانه و کاشانه‌ی خود را برسنگرهای خاکی ترجیح دادند. نکته‌ی مهم این‌که؛ فرمانده هان ارشد نظامی کشور، در بیان خاطرات خود، دلاورمردان هرمزگانی را پیشرو و یکه‌تاز عملیات‌های آبی خاکی می‌دانند. احداث یک مرکز فرهنگی و موزه‌ی دفاع مقدس در هرمزگان کمترین انتظار مردم از مسئولان است. مکانی  که می تواند حماسه‌ی هرمزگانی‌ها در دوران دفاع مقدس را به تصویر بکشد. مرکز فرهنگی دفاع مقدس می‌تواند به پرسش‌های نسل جوان و مردم هرمزگان در خصوص جنگ پاسخ دهد. فراموش نکنیم که این مکان می تواند بازگوکننده‌ی رشادت مردم هرمزگان درحفظ  و حراست از «خلیج همیشه‌فارس» نیز باشد. هرچند  فداكاری‌ها و ازخودگذشتگی‌های هرمزگانی‌ها در حافظه‌ی بسیاری از مردم ثبت و ضبط و در تاريخ جهان نيز ماندگار شده، اما می‌طلبد كه با احداث «مركز فرهنگی دفاع مقدس» اين موضوعات را از راه‌های مختلف و با استفاده از فن‌آوری‌های جديدی كه در ساخت پارك‌موزه‌های جنگی ديگر كشور به کار گرفته‌شده در معرض ديد عموم به‌خصوص نسل جوان و آیندگان  قرارداد.
15 سال پیش این مکان بسیار ارزشمند در مکانی کلنگ‌زنی شد که پس از مدت‌ها عملیات اجرایی آن به دلیل قرار گرفتن در طرح حریم ۶۰ متری دریا متوقف ‌شد. چند سال پس از توقف این پروژه به دلیل مسایل زیست محیطی، در دولت قبل مسئولان کشوری و استانی تصمیم گرفتند برای حل مشکل این مرکز با اختصاص زمینی در نقطه‌ای دیگر و مناسب‌تراز مکان  اولیه در شهر بندرعباس احداث این پروژه از سر گرفته شود. اما علی‌رغم وعده‌های زیاد در سال‌های گذشته تا به امروز اتفاق خاصی رخ نداده است. اکنون استاندارهرمزگان در دولت سیزدهم ، «مرکز فرهنگی و  موزه‌ی دفاع مقدس» در این استان را لازم و ضروری می داند. به گواه آمار استان هرمزگان دارای هزار و ۵۰۰ شهید دوران قبل و حین پیروزی انقلاب اسلامی، شهدای ترور، هشت سال دفاع مقدس، شهدای مکه، عتبات عالیات، مدافع حرم حضرت زینب(س)، خلیج‌فارس، ایرباس و مدافع وطن (مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر) است. کلام آخر: مردم استان هرمزگان امیدوارند با توجه به نقش بسیار مهم آنان در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، روزی صاحب مرکز فرهنگی و باغ‌موزه‌ی دفاع مقدس شوند. به انتظار خواهیم نشست. آیا این طلسم توسط دولت سیزدهم شکسته خواهد شد؟!

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها