حال ناخوش بازار مسکن


نویسنده: مصطفی دولخانی

بازار بسیار مهم مسکن کشور در این روزها دریکی از ناخوش‌ترین روزهای خود به سر می برد، در حالی که بهای نهاده های ساختمانی چون مصالح و دستمزد سیر صعودی مداومی دارد و در بازه‌های زمانی کوتاه، شاهد رشدشان هستیم، بازار خرید و فروش مسکن هم در رکود شدیدی به سر می برد. بررسی‌های میدانی و تطبیق آن با داده های آماری همگی موید این گذاره اند. حال آنکه این رکود مداوم تبعات ناگوارتری  را در سپهر اقتصادی کشور نمایان خواهد کرد. چه آنکه مسکن به عنوان یکی از مهمترین موتورهای پیشران توسعه و ایجاد اشتغال اینچنین دچار مشکل شده است. از دیگر سو این شرایط انگیزه‌ی سرمایه‌گذاران را برای تولید مسکن خواهد کاست و باعث عرضه‌ی قطره چکانی مسکن به بازارها هم خواهیم بود که در آینده تورم این بخش را خواهد افزود. کما اینکه جدیدترین داده‌های مرکز آما رهم از کاهش تیراژ ساخت وساز در بهار گذشته حکایت دارد.  اگرچه طرح‌هایی چون جهش مسکن ملی به طور موقت قدری از التهابات بازار خواهند کاست و سفته‌بازان ملکی را برای مدتی کوتاه عقب خواهد راند، اما در بلند مدت به علت ویژگی های این چنین طرح‌هایی تازه در صورت همراهی سیستم بانکی و دیگر عوامل دخیل خود، مولد تورم سنگینی خواهد شد و بهای ساخت و ساز را بسیار افزایش می دهد.  کاهش خرید و فروش خانه که ناشی از کاهش انگیزه و توان خریداران است، از زوایایی، نشان دهنده‌ی  حقایق اوضاع دشوار کنونی اقتصاد و معیشت مردم هم هست. چه آنکه تورم شدید در بخش های خوراک و پوشاک و از این قبیل، توان مالیی را برای خرید مسکن باقی نمی گذارد و این باعث فشار بیشتر بر بازار اجاره می شود که داده های آماری نشان می دهد قیمت اجاره رشدی به مراتب بیشتر از قیمت خرید خانه پیدا کرده است.
با گذشت بیش از 100 روز از عمر دولت سیزدهم همچنین بیش از یک سال از انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا و در حالی که یک دستی سلایق سیاسی در کشورمان هم حاکم شده، این گمانه را به ذهن برخی متبادر ساخت که احتمال حل مشکلات در این دولت بیش از دولت گذشته است. اما صرف نظر از هرگونه اظهار نظر، کماکان شاهد آن هستیم که راه حل بسیاری از مشکلات به رفع تحریم‌های ظالمانه‌ی آمریکا گره خورده است که البته اصلاحات و جراحی های عظیم اقتصادی که اهمیتشان بیشتر هم هست نیز بدون رفع این تحریم ها ناممکن و یا در خوشبینانه‌ترین حالت با دشواری‌های شدیدی همراه خواهد بود.
بازار مسکن کشور همچون تمامی بخش های اقتصاد کشور در فضایی آکنده از نااطمینانی به سرمی برد، در حالی که مذاکرت هسته ای وین از چند روز دیگر شروع خواهد شد، توجه بازار مسکن نیز چون سایر بازارهای موازی آن مانند سهام، طلا وارز به شدت گوش به زنگ این مذاکرات است و هرگونه نتیجه‌ی احتمالی این مذاکرات تاثیر مهم خود را بر روی این بازار ها خواهد گذاشت. اگرچه تاثیر اخبار این مذاکرات در بازارهای دیگر بسیار زودتر از بازار مسکن خود را نشان می دهد اما این تحولات در یک بازه ی چند ماهه در بازار مسکن هم مشخص خواهد شد. مثلا اگر اخباری که حکایت از به نتیجه رسیدن مذاکرات دارد، به گوش برسد،  شاهد ریزش کوتاه مدت در قیمت سهام (بویژه سهامی که وابستگی زیادی به دلار دارند) ، سکه و دلار خواهیم بود که البته پس از مدتی خود را با واقعیات اقتصاد کشور بالانس خواهند کرد. از دیگر سو اگر نشانه هایی از طولانی شدن مذاکرات چشم‌انداز شکست آن هویدا شود، بازارهای موازی خود را برای رشد مهیا می‌بینند و در بازار مسکن هم بعد از وقفه ای چند ماهه شاهد رشد قیمت ها خواهیم بود. به هر روی امید است نتایج اتفاقات و تصمیمات پیش رو به سرمنزلی مطلوب منتهی شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها