مدیر شهرداری منطقه چهار بندرعباس:

مدیریت شهری فقط با همکاری شهروندان ممکن است


نویسنده: صبح ساحل

شهرداری‌ها به عنوان نهادی که درآمد آن از طریق عوارض ها و محــل درآمدهاى محلى درون شــهرها است ، درآمد پایداری ندارند. همین مسئله باعث شده که مناطق کم برخوردار تر شهر بندرعباس، امکانات شهری کمتری نسبت به مناطق دیگر شهرداشته باشند. مدیران شهری معتقد هستند که بخش عمده ای از درآمد شهرداری صرف نظافت و تعمیر مبلمان شهری می شود. تخریب و سرقت اموال عمومی و ریختن زباله ها بیشتر هزینه های شهرداری را در خود بلعیده است. با علی پاسلارزاده، مدیر شهرداری منطقه چهار بندرعباس در خصوص چالش‌های پیش روی منطقه آن ها صحبت کردیم. او معتقد است  که مهمترین چالش مدیریت شهری او در بحث فرهنگ سازی  با رویکرد هر شهروند یک شهردار است تا با کم کردن هزینه های نظافت و تعمیرها از طریق فرهنگ سازی مستمر، به درآمدهای پایدار و توسعه شهری برسیم. شهر و شهروند دو مقوله مرتبط به هم هستند که برای ارتقا بهم دیگر نیازمندند.

مشروح این گفت و گو را در ادامه می خوانیم.

 

 

عملکرد منطقه شما در یک سال گذشته به چه صورت بوده است؟

مهم‌ترین کاری در این مدت انجام شده است، مدیریت درآمد ها شهرداری بود که توانستیم حقوق و مزایای کارکنان شهرداری به خصوص بخش خدمات شهری را به موقع پرداخت کنیم. از دیگر فعالیت‌ها، روشنایی خط ساحلی محدوده خود را بهسازی کرده ایم. در حال حاضر تنها ساحل کاملا روشن بندرعباس، همین محدوده شهرداری منطقه 4 است؛ هم‌چنین پارک جهانگردی و پارک سورو در دست بهسازی است. ناگفته نماند که یکی از معضلات در راستای ارائه خدامات پایدار، سرقت سیم‌های برق  و وسایل روشنایی است. پارک شتری یا همان پارک گل ها را نیز کاملا روشن و به‌سازی کرده ایم. تا پیش از این، مردم به دلیل تاریکی، احساس ناامنی می کردند اما این روزها به وجود روشنایی در این پارک ها، مکانی برای تفریح و وقت گذرانی مردم شده است. آب نمای این پارک را نیز احیا کرده و یک مخزن بزرگ آب نصب کرده ایم تا بدون ایراد کار کند.

 

برنامه شهرداری برای بافت فرسوده منطقه و محله دو هزار چیست؟

بیشترین محدوده بافت فرسوده بندرعباس در منطقه چهار است. ما بالغ بر  21 هزار متر مکعب آسفالت که به راه و شهرسازی داده شده بود را به بافت فرسوده منطقه چهار، تزریق کردیم و یک درجه وضع منطقه را بهبود بخشیدیم. در بحث بافت فرسوده یک اقدام دیگر نیز صورت گرفته است آن هم ارتباط با بدنه جامعه از طریق کانون پرورش فکری کودکان است. در واقع در صدد هستیم که با کانون پرورش فکری کودکان بتوانیم آموزش های لازم را برای نگهداری و نظافت بیشتر شهر در کودکان فرهنگ سازی و نهادینه کنیم. برای مثال در هفته گذشته چندین نوبت در  محلات دوهزار، شمیلی‌ها، سورو و اسلام‌آباد  یک تریلی فیلم و نمایش کودکان  با محتوای آموزشی از جانب کانون و پرورش کودکان با همکاری شهرداری برنامه اجرا کرده است.

یکی دیگر از اقدام‌ها، احداث پارک در این منطقه است. از سوی دیگر در حال ساخت آلاچیق های جدید و مدرن در این پارک ها هستیم . این آلاچیق‌ها به صورت دو طبقه و متفاوت تر از نمونه های پیشین در بندرعباس است. همچنین نخل های سمت هتل هما، نورپردازی شده اند تا به زیبایی شهر کمک کنند.

 

برنامه های آینده شهرداری منطقه چهار چیست؟

به طور کل اهمیت و نقش مبلمان شهری در خدمات رسانی و زیباسازی شهر بیشتر به چشم می آید و از اجزای ضروری  مدیریت شهری محسوب می شود. علاوه بر آن، نورپردازی و روشنایی معابر و پارک ها از درخواست های مکرر شهروندان است که در ارتقاء امنیت بسیار مؤثربوده است.

در حال حاضر بحث بهسازی، زیباسازی و خدمات در اولویت است. یعنی بایستی روح را به شهر برگرداند. مردم رنگ و روی جدید میخواهند. ما بیشتر در بحث زیباسازی ورود کرده ایم. از تمامی فضاهای خالی و بلااستفاده شهری می خواهیم فضای تفریحی و شاد احداث کنیم. اگر زباله ای ریخته شده در آن جا گل و درخت کاشته شود.

از ریز فضاهای شهری بایستی استفاده کرد. در بافت مرکزی و بافت فرسوده در جهت ارتقای بهداشت و سلامتی بهسازی صورت خواهد گرفت. یک اقدام بسیار عالی که صورت گرفته است، همکاری شهرداری منطقه سه با گروه های تسهیلگری است. توانسته ایم در کنار ان ها بخشی از معضلات شهری را کمتر کنیم. نقاشی های دیواری از جمله کارهای دفتر تسهیلگری است.

 

چالش های پیش روی شهرداری منطقه شما چیست؟

کمبود درآمد و بودجه، مهم ترین چالش شهرداری است. ما کم برخوردارترین منطقه شهر بندرعباس هستیم. سه راه جهانبار و اسلام آباد و سوروو کپشکن، زیر مجموعه ما هستند. باید به مردم این آگاهی را داد که تخریب و یا از بین بردن اموال عمومی از جیب خود مردم هزینه می شود؛ زیرا شهرداری هزینه اش تماما از جیب مردم است. ماهانه بیش از چهار میلیارد تومان، تنها هزینه پاکسازی و نظافت منطقه می شود که اگر با اقداماتی چون مدیریت تفکیک زباله از مبدا، نریختن زباله در سطح شهر یا گزارش تخریب اموال عمومی  صورت بگیرد، هزینه ها تا حدودی برای شهرداری کم‌تر و باعث می شود روی مبلمان شهری و زیبا سازی و هم چنین بالابردن امنیت مردم از طریق همکاری بیشتر با پلیس راهور از طریق اصلاح هندسی خیابان‌ها، نصب چراغ‌های راهنمایی تمرکز بیشتری داشته باشیم. برای مثال چند ماه پیش، چندین نیمکت در ساحل نصب کردیم در مدت کوتاهی بعد از نصب، افراید نیمکت ها را کنده به دریا پرت کرده بودند. یا در مکان هایی که سطل زباله قرار دارد، مردم آن را به مکانی برای دپوی سایر زباله های ساختمانی و غیره تبدیل می‌کنند. از سوی دیگر گل ها و فضای سبز مدام تخریب می‌شوند. در این منطقه درختکاری که صورت می گرفت، گاه توسط افراد ناشناس به سرقت می رفت. از این رو تصمیم گرفتیم در هر منطقه درختی بکاریم که مالک آن از اهالی همان منطقه باشند تا مردم درخت را جزئی از اموال خود بدانند و خود شهروندان و ساکنین، جلوی تخریب آن را بگیرند. یکی دیگر مشکلات ما سد معبر های غیر قانونی است که هزینه‌های شهرداری را بیشتر کرده است.

در پایان امیدوارم با مشارکت فعالانه شهروندان در امور شهری، روز به روز شهری زیباتر و بهتری برای زندگی داشته باشیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها