معلمان سراسر کشور در اعتراض به حقوقشان از حضور در کلاس درس خودداری کردند

گره کور طرح رتبه بندی



امروز دانش‌آموزان کشور درس ارزشمندی را از معلمان فراگرفتند؛ «درس مطالبه‌گری». دو روز است که معلمان سراسر کشور در اعتراض به عدم‌اجرای طرح رتبه‌بندی اعتصاب کرده‌اند. این معلمان در بسیاری از شهرهای کشور در اعتراض به این موضوع از حضور در کلاس‌های حضوری و مجازی خودداری کرده‌اند. این دومین اعتصاب و اعتراض گسترده معلمان ایران از آغاز سال تحصیلی جاری است و حدود یک ماه پیش هم معلمان اعتصاب مشابهی کرده بودند. در جریان این اعتراض‌ها معلمان استان هرمزگان هم مقابل اداره آموزش‌وپرورش استان و استانداری تجمعاتی برپا کردند. با این حال گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که کمبود بودجه ممکن است اجرای این طرح را به سال 1401 موکول کند.

  

   
فراخوان تشکل‌های صنفی
اعتصاب سراسری معلمان به دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران شکل گرفت. در بیانیه این فراخوان آمده است: «دولت و مجلس از یکسو اجرای کامل طرح همسان سازی بازنشستگان مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری را به محاق برده‌اند، از سوی دیگر میخواهند با اختصاص تنها ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان طرح رتبه‌بندی را در روز یکشنبه ۲۱ آذر سرهم‌بندی کنند. به زبان ساده و قابل فهم باید به دولت و مجلس گفت ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان تنها باعث افزایش حقوق بین یک تا سه میلیون تومان برای هر فرهنگی خواهد شد و این در تضاد آشکار با طرح رتبه بندی بر اساس همترازی و برنامه ششم توسعه و سند تحول بنیادین است». «علی نیک‌زاد»، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از این درباره زمان بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان در صحن مجلس شورای اسلامی گفته‌بود: «موضوع مذکور با همکاری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در روز یکشنبه هفته جاری همزمان با تقدیم لایحه بودجه 1401 توسط رئیس‌جمهور در دستورکار صحن قوه مقننه قرار می‌گیرد». «محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی هم چندی پیش  از اجرای لایحۀ رتبه‌بندی معلمان از  31 شهریور سال جاری خبرداده‌بود. او در یک نشست خبری خطاب به معلمان گفت: «معلمان عزیز مطمئن باشند که مجلس پای کار طرح رتبه‌بندی است. درباره این طرح با دولت هماهنگی‌شده و ۲۵هزار میلیارد تومان برای اجرای آن تعیین شده و بعد از تصویب از ۳۱ شهریور امسال اعمال می‌شود». بر اساس فصل ششم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سال ۱۳۹۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، حقوق معلمان باید بر اساس سطح کیفی آن‌ها مشخص شود، ولی این طرح باوجود وعده رئیس مجلس تاکنون اجرا نشده است. در صورت تصویب و اجرای طرح رتبه‌بندی، پایه حقوق و مزایای معلمان به دست‌کم ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها خواهد رسید که با آنها هم‌رتبه و هم‌سابقه‌ هستند.
    
طرح معطل
پیشنهاد تغییر رتبه‌بندی معلمان سال 1399 از سوی دولت حسن روحانی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. اما با گذشت بیش از 9 ماه از ارائه این لایحه، تصویب آن در مجلس هم‌چنان در ابهام است. نمایندگان مخالف این طرح در مجلس «بحث‌های کارشناسی» بر سر جزییات این لایحه را علت اصلی به تعویق افتادن تصویب طرح رتبه‌بندی در مجلس می‌دانند.در همین رابطه «مالک شریعتی نیاسر»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که یکی از مخالفان اجرای طرح رتبه‌بندی است، می‌گوید: «ما هم همانند امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری معتقدیم که باید به فرهنگیان توجه ویژه صورت گیرد اما بحث اصلی ما این است که لایحه رتبه‌بندی باید به صورت کارشناسی بررسی شده و در این میان به نمایندگان توهین نشود». در اواخر شهریور ماه بود که برخی از نمایندگان در اظهارنظرهای جداگانه گفتند که امکان پیش‌بینی بودجه کافی برای اجرای رتبه‌بندی در سال جدید تحصیلی وجود ندارد. این موضوع موجب شد تا معلمان با برپایی  تجمع در شهرهای مختلف کشور، اعتراض خود را به عدم تصویب رتبه‌بندی در مجلس نشان دهند. به دنبال این تجمعات صنفی در شهرهای مختلف، «محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی وعده داد که این لایحه در مجلس بررسی خواهدشد. گفته می‌شود که درصورت تصویب نهایی این طرح باید لایحه بودجه سال 1400 تغییر کند و علت توقف تصویب این طرح درخواست سازمان برنامه و بودجه بوده‌است. همه این‌ها در حالی است که امسال دهمین سالی است که از تصویب و ابلاغ «سند تحول بنیادین» می‌گذرد. سندی که یکی از اهداف آن ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای معلمان است. بنابراین اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان یکی از سیاست‌هایی است که در این سند مورد تاکید قرار گرفته‌است اما در تمام این ده سال نه دولت و نه مجلس شورای اسلامی نسبت به اجرای این مصوبه اهتمام نکرده‌است و حتی چارچوب و قانونی برای چگونگی اجرای آن مشخص نشده‌است. حال بعد از گذشت سه ماه از آغاز این اعتراضات هنوز این طرح در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
  
تصمیم مجلس
طرح رتبه‌بندی معلمان قرار بود که روز گذشته در صحن مجلس بررسی شود اما فقط چندتن از نمایندگان در نطق میان‌دستور به موضوع لایحه رتبه‌بندی اشاره کردند و در نهایت باز هم تصمیمی برای این طرح گرفته‌نشد. این جلسه با حضور رئیس جمهور برگزار شد و طی آن رئیسی پس از سخنرانی  خود در جلسه علنی مجلس، لایحه بودجه سال 1401 کل کشور را به رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. «سید مرتضی حسینی»، نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی هم ضمن اشاره به طرح رتبه‌بندی خطاب به رئیس جمهور گفت: «آقای رئیس جمهور همه می‌دانیم که تعلیم و تربیت اساس پیش رفت یک جامعه و کشور است و معلمان رکن تعلیم و تربیت هستند و نیز می‌دانیم جنابعالی و همینطور مجلس و اکثریت قاطع نمایندگان توجه ویژه ای به حوزه آموزش و پرورش و حل مشکل اقتصادی و معیشتی معلمان دارند اما در مرحله عمل، بخش‌هایی از دولت مانند سازمان برنامه و بودجه به دلیل آنچه که کمبود اعتبار و افزایش نقدینگی ذکر می‌کنند برای تصویب لایحه رتبه بندی معلمان همکاری نمی‌کنند». «رضا حاجی‌پور»، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس هم در این جلسه گفت: «رتبه بندی معلمان باید در شأن این اقشار باشد». «علیرضا منادی سفیدان» هم روز گذشته گفته‌بود: «بر اساس طرح رتبه بندی هیچ معلمی از این پس کمتر از ۸ میلیون و ۲۰ هزار تومان دریافتی نخواهد داشت». درحالی که قرار بود در جلسه روز یکشنبه مجلس طرح رتبه‌بندی بررسی شود اما این موضوع در دستورکار مجلس قرار نگرفت. حال باید دید مجلس شورای اسلامی در روزهای آینده برای این طرح چه تصمیمی خواهدگرفت. معلمان بر این باورند که بالا بردن کیفیت آموزش در مدارس با احقاق حقوق معلمان امکان ¬پذیراست. مطالباتی که سال¬‌ها است معلمان برای دستیابی به آن اعتراض کرده‌اند و تاکنون محقق نشده‌است.

     

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها