حراج یلدایی در فروشگاه‌های جعلی

تاخت‌وتاز شیادان در شب چله



شب چله نزدیک است و بازار رقابت بین صاحبان صنوف و چانه زدن خریداران بر سر قیمت گرم. در این میان افرادی هم با ترفند‌های مختلف در همه‌جا به‌خصوص فضای مجازی جولان می‌دهند و به دنبال گذاشتن کلاه‌های گشادی بر سر قربانیان خود و خالی کردن حساب‌های بانکی آن‌ها هستند. این اشخاص با سوءاستفاده از موقعیت‌های مختلف با گنجانيدن آگهی‌های گمراه‌کننده مانند جشنواره‌های فروش ویژه و تخفیفی، حراج ویژه یلدا در شبکه‌های مجازی اقدام به فریب افراد می‌کنند. سودجویان در اکثر اوقات با چرب‌زبان و چاپلوسی اعتماد سوژه‌های خود را با فروشگاه‌های جعلی جلب و آن‌ها را به خرید کالا و واریز وجه ترغیب می‌کنند. پس از واریز وجه کالایی به فرد موردنظر ارسال نمی‌شود و یا جنس خریداری‌شده متناسب با انتخاب مشتری نبوده و کیفیت لازم را ندارد. بعضی مواقع پیام‌هایی حاوی لینک‌های ناشناس با عنوان‌های گوناگون تبریک یا تسلیت مناسبت‌های خاص ازجمله شب یلدا برای کاربران ارسال‌شده و از آنان خواسته می‌شود با کلیک بر روی لینک مربوطه، پیام را رؤیت کنند. شماری از این پیام‌ها دارای تصاویر متحرک است، اما ممکن است دغل‌بازان سایبری با ایجاد لینک‌های آلوده به بدافزار تلفن همراه یا رایانه را آلوده کنند و به‌تمامی اطلاعات محرمانه و خصوصی کاربران دسترسی یابند.

   
 مراقب فروش اینترنتی شب یلدا باشید
رئیس پلیس فتا استان هرمزگان در آستانه شب یلدا درباره فرصت‌طلبی کلاه‌برداران برای شب یلدا توضیحاتی داد و با تأکید بر اینکه کلاه‌برداران در آیین‌های مناسبتی مانند شب یلدا که مردم خرید‌های خاص دارند با ترفند‌های مختلف درصدد خالی کردن حساب‌های بانکی آنان هستند گفت: با توجه به نزدیکی شب یلدا کلاه‌برداران با سوءاستفاده از این موقعیت با درج آگهی‌های اغواکننده مانند جشنواره‌های فروش ویژه و تخفیفی در شبکه‌های اجتماعی اقدام به کلاه‌برداری از شهروندان می‌کنند. سرگرد احسان بهمنی افزود: در مواردی دیده‌شده که مجرمان سایبری و افراد سودجو به بهانه برنده شدن در قرعه‌کشی، فروش بسته اینترنت ویژه، تخفیف و ... اقدام به سوءاستفاده از اطلاعات کارت‌بانکی کاربران کرده یا حتی از اطلاعات هویتی آنان سوءاستفاده می‌کنند که لازم است شهروندان هوشیاری داشته باشند و به‌هیچ‌عنوان فریب تبلیغات و وعده‌های دروغین فضای مجازی را نخورند. این مقام انتظامی به شهروندان توصیه کرد و گفت: از باز کردن هر نوع لینک ناشناسی خودداری کنند، برخی از افراد سودجو برخی از کالا‌ها یا خدمات مرتبط با شب یلدا را باقیمتی بسیار پایین آگهی کرده و تحت عناوین مختلف ازجمله حراج ویژه یلدا از شهروندان کلاه‌برداری می‌کنند. وی ادامه داد: برای همین لازم است کاربران حتماً از سایت‌های معتبر و مجاز خریداری کنند و در صورت سفارش کالا تسویه‌حساب را در محل و پس از رؤیت و اطمینان از اصالت کالای سفارش داده‌شده انجام دهند.
رئیس پلیس فتا استان یادآور شد: ضروری است که شهروندان عزیز آگاه و هوشیار باشند و فریب تبلیغات، پیام‌ها و آگهی‌های منتشرشده در کانال‌ها و گروه‌های فضای مجازی با وعده‌های حراج آنلاین و تخفیف ویژه شب یلدا و قیمت‌های باورنکردنی را نخورند و اگر قصد خرید آنلاین رادارند حتماً از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید کنند. سرگرد بهمنی با اشاره به عدم اعتماد به هویت‌ها در فضای مجازی به شهروندان هشدار داد: هر نوع تخفیفی که باید از سوی اپراتور‌های تلفن همراه یا شرکت‌های خدمات دهنده اینترنت ارائه شود، طبیعتاً باید در سایت آن‌ها یا رسانه‌های رسمی اطلاع‌رسانی شده باشد؛ بنابراین شهروندان در این مورد نیز حتماً با هوشیاری عمل کنند و در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک مراتب را از طریق سایت رسمی پلیس فتا www.cyberpolice.ir با همکاران ما در میان بگذارند.

   

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها