سهم سه هزار و 900 میلیارد ریالی کشاورزی فارس از سفر رئیس جمهور



سهم بخش کشاورزی فارس در سفر دولت به این استان سه هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال است تا با تکمیل طرح های حوزه کشاورزی و آب و خاک، مسائل کشاورزی در فارس تاحدود زیادی برطرف شود.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته فارس، رئیس جمهور در هفتمین سفر استانی خود در روز ۲۲ مهر ماه وارد شیراز شد تا این روز نقطه عطفی در رسیدگی به مشکلات استان فارس محسوب شود.

رهاورد سفر حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی به استان فارس شش هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌ها و پروژه‌های استان بود که می‌تواند تحول بزرگی در فارس ایجاد کند.

مدیر اداره آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به روند پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهوری به فارس در حوزه کشاورزی و آب و خاک اظهار کرد: در حوزه کشاورزی هفت مصوبه با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به تصویب هیئت دولت رسیده است.

 

احداث شبکه آبیاری عمومی در حوزه‌های سدخسویه، زرین دشت و فدامی

سید محمود رضا طباطبایی افزود: یکی از مهمترین این مصوبات احداث شبکه‌های آبیاری عمومی در حوزه‌های سد خسویه، زرین دشت و فدامی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال است که باید توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین اعتبار شود.

 

سهم ۳۹۰۰ میلیارد ریالی کشاورزی فارس از سفر دولت

 

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی فارس با تاکید بر اینکه یکی از چالش‌های فراروی بخش آب کشاورزی، پایین بودن راندمان آبیاری است، خاطرنشان کرد: احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی و کانالهای آبیاری عمومی می‌تواند نقش به سزایی در افزایش راندمان انتقال و کاربرد آب آبیاری داشته باشد.

طباطبایی بیان داشت: به طور متوسط با اجرای هر کیلومتر شبکه‌های آبیاری و زهکشی، ۴۰ هزار متر مکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی می‌شود.

او با بیان اینکه در استان فارس از مجموع ۸۶۴ هزار هکتار اراضی آبی تا کنون ۲۰۷ هزار هکتار از آن اراضی، تحت پوشش شبکه‌های آبیاری و زهکشی و کانالهای آبیاری عمومی قرار گرفته است، ابراز کرد: این شبکه در محدوده شهرستان زرین دشت و زیر دست بند انحرافی خسویه قرار دارد.

مدیر واحد فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی فارس یادآور شد: کار ساخت بند انحرافی خسویه با ۱۱ متر ارتفاع و ۱۶۰ متر طول تاج در سال ۱۳۸۵ توسط وزارت نیرو به‌پایان رسیده است.

طباطبایی اضافه کرد: ظرفیت آبگیری این بند بیش از پنج میلیون متر مکعب آب است و وسعت دریاچه آن به ۸۳۰ هکتار می‌رسد.

 

بهره برداری ۹۱۱ خانوار از ظرفیت آبی بند انحرافی خسویه

مدیر واحد آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی فارس تاکید کرد: از ظرفیت آبی این بند ۹۱۱ خانوار از پنج روستا در بیش از ۶ هزار هکتار از اراضی زیردست آن بهره برداری می‌کنند.

وی کانال‌های پایین دست بند تنظیمی خسویه از نوع بتنی ذوزنقه‌ای دانست و گفت: بیش از ۵۰ کیلومتر این بند تنظیمی در سنوات گذشته توسط وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو احداث و ۷۰ کیلومتر هنوز ساخته نشده است.

طباطبایی ابراز امیدواری کرد که دبی آب این کانال‌ها ۲۵۰۰ لیتر بر ثانیه است که اجرای کامل آن تأثیر شگرفی در رونق تولید شهرستان زرین دشت خواهد داشت.

 

سهم ۳۹۰۰ میلیارد ریالی کشاورزی فارس از سفر دولت

 

او با اشاره به بازدید وزیرجهاد کشاورزی در ۲۲ مهر ماه از بند تنظیمی خسویه و کانال‌های آبرسانی پایین دست آن در شهرستان زرین دشت، عنوان کرد: نتیجه سفر وزیر جهاد کشاورزی با تصویب اعتبار مورد نیازجهت تکمیل طرح‌های نیمه تمام در بخش آب کشاورزی شهرستان زرین دشت همراه بود.

این مقام مسئول در حوزه آب و خاک استان فارس گفت: به منظور جلوگیری از موازی کاری برای مطالعه این طرح پس از سفر رئیس جمهور به فارس مکاتبه‌ای با شرکت آب منطقه‌ای به منظور استفاده از مطالعات صورت گرفته در خصوص سد خسویه انجام گرفته است.

وی ادامه داد: هماهنگی لازم به منظور استقرار اکیپ نقشه برداری جهت مطالعه این طرح توسط مدیریت آب و خاک انجام شده است.

به گفته طباطبایی؛ معاون اول رئیس جمهور مصوبات سفر را به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ نموده که تا کنون موافقتنامه‌های مربوطه توسط سازمان مذکور مبادله و ابلاغ نشده اما به محض ابلاغ موافقتنامه، عملیات لازم جهت مطالعه و اجرای این طرح انجام خواهد گرفت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها