رایزنی مذاکره کنندگان ارشد ایران و فرانسه در وین



مذاکره کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در ادامه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، عصر دوشنبه به وقت محلی دیدار کردند.

       

به گزارش صبح ساحل، این دیدار در حالی برگزار می‌شود که گفته می‌شود فرانسه در مذاکرات دور هفتم وین نقش سازنده‌ای را ایفا نکرد و از این منظر مورد انتقاد طرف ایرانی قرار گرفت.

یک منبع آگاه پیشتر درباره مانع‌تراشی تیم مذاکره کننده فرانسه در مذاکرات رفع تحریم‌ها گفته بود که پیش‌نویس وین در زمانی که فرانسوی‌ها نبودند، پیشرفت داشت، اما به محض بازگشت آنها، کند شدن روند گفت و گوها محسوس بود.

وی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تیم مذاکره کننده فرانسه نقش سازنده‌ای در مذاکرات ایفا نمی‌کرد و عمدتا با سنگ‌اندازی‌های خود سرعت پیشرفت در گفت و گوها را تا حد قابل توجهی پایین آورده بود. 

از آنجا که دیدار ایران با طرف‌های اروپایی برجام عموما در قالب جلسات چهارجانبه (ایران، فرانسه، آلمان و انگلیس) برگزار می‌شد، نشست دوجانبه امروز می‌تواند بیانگر اهمیت موضوع باشد.

این سومین دیدار علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران با طرف‌های مقابل در جریان مذاکرات جاری و ساعاتی پیش از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام است. مذاکره کننده ارشد ایران پیشتر با روسای هیات‌های روسیه و چین و همچنین نماینده اتحادیه اروپا دیدار کرد.

بر اساس برنامه اعلام شده نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام ساعت ۱۸ به وقت محلی (۲۰ و ۳۰ دقیقه تهران) برگزار می‌شود. طبق روال انریکه مورا بعد از پایان نشست درباره نتیجه گفت‌وگوها و چشم انداز پیش رو توضیحاتی را به خبرنگاران ارائه خواهد داد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه پیشتر در جمع خبرنگاران گفت: امیدوارم این پنجره فرصت را طرف مقابل قدر بداند. ایران برجام را زنده نگهداشت و به رغم همه فشارهای آمریکا از این توافق خارج نشد، می‌توان گفت به تنهایی این سند بین‌المللی را زنده نگهداشته است. ولی این روند بیش از این نمی‌تواند ادامه یابد. این سند احتیاج به مشارکت همه طرف‌های امضا کننده دارد که بتواند ادامه حیات بدهد.

وی گفت: امیدوارم طرف مقابل قدر این فرصت را بداند و برای رفع موثر تحریم‌ها به وین بیاید، اگر این اتفاق بیفتد توافق در دسترس است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها