ورزش هرمزگان، چشم انتظار آینده



پس از سال‌ها، انتظار مردم و به ویژه اهالی ورزش هرمزگان به سرآمد و شرکت فرهنگی ورزشی متشکل از صنایع و بنگاه‌های اقتصادی غرب بندرعباس راه‌اندازی شد. در خردادماه سال جاری و در واپسین روزهای استقرار دولت دوازدهم، «فریدون همتی» استاندار وقت هرمزگان از تاسیس شرکت صنایع پشتیبان هرمزگان خبر داد. خبری امیدوارکننده برای اهالی این استان به خصوص جامعه‌ی ورزش. شرکتی که از میان ده‌ها صنایع و بنگاه‌های اقتصادی با سرمایه‌گذاری 6 شرکت فولاد هرمزگان، پالایشگاه نفت بندرعباس، صبافولاد خلیج‌فارس، یک شرکت از کشتی‌سازی، بناگسترکرانه و آب‌شیرین‌کن بندرعباس (شایا) تحت عنوان شرکت فرهنگی ورزشی صنایع پشتیبان هرمزگان و با هدف حمایت از ورزشکاران مدال‌آور، تیم‌ها و باشگاه‌های ورزشی استان راه‌اندازی شد. به جز این 6 شرکت، آلومینیوم المهدی، فولادکاوه جنوب‌کیش، نفت‌ستاره خلیج‌فارس نیز از جمله بنگاه‌های اقتصادی دیگری هستند که درغرب شهر بندرعباس فعالیت می‌کنند، اما برای کمک به ورزش استان در این شرکت سهمی ندارند. علاوه بر این شرکت‌ها، صنایع و مراکز مهم اقتصادی دیگری در مناطق مختلف استان در حال فعالیت هستند که با ورزش و قهرمانان ورزشی استان بیگانه‌اند. نگاهی به اساسنامه‌ی این شرکت، 42 مأموریت برای این شرکت در حوزه‌ی فرهنگی و ورزشی تعریف شده است که می‌توان به تامین زیرساخت‌ها، توجه به ورزش حرفه‌ای، ورزش همگانی و عمومی اشاره کرد. توجه به فوتبال حرفه‌ای با خرید امتیاز یک تیم دست یک کشور، توجه به سایر تیم‌هایی که نظیر فوتسال و والیبال ساحلی توانسته‌اند به خوبی بدرخشند و نیاز به حمایت دارند. توجه به ورزش محلات، ورزش روستایی، ورزش‌های بومی و محلی و جشنواره‌ها از جمله ماموریت‌هایی است که در شرح وظایف این شرکت دیده شده است. یکی از مأموریت‌هایی که برای شرکت فرهنگی ورزشی صنایع پشتیبان تعریف شده، احداث و ساخت ورزشگاه و مجموعه‌های آموزشی ورزشی است. این شرکت قرار است نقش حمایتی داشته باشد و به باشگاه‌ها نیز کمک کند. برای باشگاه‌ها، هیأت‌های ورزشی صاحب افتخار و قهرمانان و پیشکسوتان استان نیز هر کدام اعتبار حمایتی در نظر گرفته شده است. از تیم لیگ یک فوتبال، تیم‌های پایه، بسکتبال بانوان، فوتسال بانوان، والیبال ساحلی، قایقرانی، بسکتبال با ویلچر، دوومیدانی، هندبال ساحلی و دیگر ورزش‌ها نیز در سطح حرفه‌ای حمایت خواهد شد. مطابق ماموریت تعریف شده، ورزش همگانی، تیم‌های روستایی، ورزش‌های آبی و ساحلی و بومی و محلی نیز توسط این شرکت حمایت خواهند شد. برای تقدیر از ورزشکاران ملی مدال‌آور و حمایت از ورزشکاران ملی و نخبه جهت اعزام به مسابقات آسیایی و جهانی نیز اعتباری پیش‌بینی شده است.

باشگاه‌ها نیز حمایت می‌شوند. مثلا برای آیندگان، هیأت رودان (بانوان)، انرژی بر پارسیان، فوتبال ساحلی شهرداری، شهرداری دشتی پارسیان در فوتبال ساحلی، بسکتبال شهرداری در سوپر لیگ، پاس بندرلنگه، خانه‌ی بسکتبال، بانوان فولاد، فولاد هرمزگان در لیگ دسته دوم، هیأت هندبال میناب و تیم‌های هرمزگانی در لیگ‌های کشوری حمایت خواهند شد. شاید این نکته جالب باشد که یک شورای سیاست‌گذاری متشکل از نمایندگان استان، مدیرکل صمت، مدیرکل ورزش‌وجوانان، نماینده باشگاه‌ها، نماینده هیأت‌های ورزشی و پیشکسوتان، مدیرعامل باشگاه و نماینده‌ی استاندار (معاون سیاسی و امنیتی) از جایگاه خود کمک خواهند کرد تا حرکت این شرکت در جهت حمایت از تیم‌ها و ورزشکاران استان متوقف نشود. از زمان راه‌اندازی شرکت فرهنگی، ورزشی صنایع پشتیبان هرمزگان تاکنون شاهد حرکت‌هایی از سوی این باشگاه بوده‌ایم که می‌توان به تجلیل از «ابوالحسن خاکی‌زاده» والیبالیست قهرمان هرمزگانی در مسابقات والیبال ساحلی زیر ۱۹ و ۲۱ سال آسیا و تیم‌های شرکت‌کننده در رقابت‌های فوتبال و فوتسال کشور اشاره کرد. اما گلایه‌هایی نیز از سوی سرمربی برخی تیم‌ها شنیده می‌شود. سرمربی تیم فوتبال ملوان تیپ تکاوران بندرعباس می‌گوید: «علی‌رغم حضور پررنگ در رقابت‌های لیگ برترامیدهای کشور هیچ حمایتی از این تیم نشده است.»


به نظر می‌رسد با توجه به ماموریت‌ها و سرفصل‌های حمایتی این شرکت، که همه‌ی تیم‌های هرمزگانی در لیگ‌های کشور باید مورد حمایت قرار گیرند، گلایه سرمربی تیم فوتبال ملوان تیپ تکاوران بندرعباس، به جا باشد. نگاهی به ماموریت‌ها و برنامه‌های شرکت فرهنگی ورزشی صنایع پشتیبان هرمزگان نشان می‌دهد، اگر هر آن‌چه در اساسنامه‌ی این باشگاه تعریف شده، اجرایی شود می‌توان چشم‌انداز خوبی در توسعه‌ی زیرساخت‌ها و اماکن ورزشی برای ورزش هرمزگان متصور بود. به شرط آن‌که هزینه کرد این باشگاه به خوبی مدیریت شود و در حمایت از تیم‌ها جانب انصاف وعدالت رعایت شود.
کلام پایانی، آیا می‌توان امیدوار بود که با اضافه شدن صنایع دیگر به جمع این 6شرکت و افزایش وزن مالی شرکت فرهنگی ورزشی صنایع پشتیبان هرمزگان شاهد موفقیت‌های بی‌شمار تیم‌ها و ورزشکاران این استان در میادین داخلی وخارجی
 باشیم؟

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها