قلب، کبد و کلیه های جوان خرم آبادی در هرمزگان اهدا شد

نبض زندگی «رضا» در 4 کالبد



اعضا بدن جوان 23 ساله‌ای که دچار مرگ مغزی شده بود جان 4 نفر را نجات داد و قلب وی در سینه مرد 49 ساله شروع به تپیدن کرد. این جوان به نام رضا حسن‌زاده اهل الیگودرز خرم‌آباد که مدتی در بندرعباس مشغول به کار بود شنبه گذشته چهارم دی‌ماه جاری براثر تصادف مرگ مغزی شد. با رضایت خانواده‌اش کبد وی به زن 49 ساله، کلیه‌ها به دو مرد 42 ساله و 25 ساله‌ای از بوشهر و قلب وی نیز به مرد 49 ساله‌ای از تهران پیوند زده شد.
  

رفتن بدون بازگشت

ساعت حدود 20 بود و رضا در حال استراحت. یکی از دوستانش به او تماس گرفت که آماده باشد با موتورسیکلت در شهر دوری بزنند. او با خانواده خداحافظی کرد و از منزل خارج شد اما دیگر هیچ‌وقت به خانه‌بر نگشت.  
سحر حسن‌زاده دخترعمو این اهداکننده گفت:«رضا مدتی قبل از الیگودرز برای کار به  بندرعباس آمد و در ساختمانی مشغول به کار شد، از آن زمان به بعد نزد ما زندگی می‌کرد، آن روز رضا از خانه بیرون رفت و گفت زود برمی‌گردد ولی متأسفانه 5 دقیقه بعد از رفتن وی، دوستش تماس گرفت و خبر تلخی به ما داد».
   
  
    نبض زندگی «رضا» در 4 کالبد

برخورد با چراغ‌راهنما 

این زن جوان به همراه همسرش به محل حادثه  که سر چهارراه شهرک توحید بود رفتند، رضا که ترک‌نشین موتورسیکلت بود براثر برخورد خودروی  206 به موتورسیکلت، وی به سمت چراغ‌راهنما پرتاب‌شده و سرش به این چراغ آهنی برخورد کرده بود.
 « باورمان نمی‌شد نمی‌دانیم چطوری خودمان را به صحنه حادثه رساندیم رضا خیلی حالش بد بود و دوستش که راکب بود نیز دچار شکستگی بدن شده  و بلافاصله آن‌ها با اورژانس به بیمارستان شهید محمدی منتقل و در بخش آی سی یو بستری شدند نمی دانستیم چطوری این حادثه را به پدر و مادر رضا که در الیگودرز بودند خبر دهیم  به آنها گقتیم که پسرشان در تصادفی دست و پایش شکسته  است».
  

مرگ مغزی 

 پدر و مادر پیر رضا با بی‌تابی و دلواپسی خودشان را به بندرعباس رسانند اما زمانی که پسرشان را در بخش دیدند متوجه شدند که او حالش بهبود نمی‌یابد. «یکشنبه صبح روز بعد از حادثه، کادر پزشکی اعلام کردند که پسرعمویم دچار مرگ مغزی شده است، باورکردنی نبود، شوکه بودیم لحظاتی فقط به هم خیره شده بودیم، عمویم زمانی که فهمید عمر پسرش به دنیا نیست به کادر درمان بیان داشت که اعضا بدن او را اهدا می‌کند ».
  

وداع تلخ 

پدر و مادر با چشمان اشک‌بار رضایت‌نامه را امضا کردند و برای دیدار پایانی  با فرزندشان به بخش رفتند. آخرین وداع تلخ با تنها پسرشان که امید زیادی به او داشتند و می‌خواستند مدتی بعد آستین برایش بالا بزنند و او را در رخت دامادی ببیند اما حالا او را با رخت سفید آخرت دیدند. 
  

پرواز دومین قلب 

ظهر 7 دی‌ماه جاری، تیم اعضای پیوند از شیراز و تهران  وارد بندرعباس  شدند. قلب وی مسافت 1300 کیلومتر با یک فروند جت «فالکون 20 « طی کرد وارد بیمارستان شهید رجائی تهران شد و دقایقی بعد در بدن مرد 49 ساله‌ای شروع به تپیدن کرد. قلب رضا دومین اهدا قلبی است که از هرمزگان در بدن بیماران نیازمند پیوند خورد. آرزوی پدر و مادر رضا  این است که  پس از پیوند قلب جگرگوشه‌شان  اجازه دهند گیرنده قلب  را ببینند صدای تپش قلب او را بشنوند.
  

حیاتی دوباره 

رئیس واحد اهدای عضو هرمزگان  در این خصوص گفت: یک جوان 23 ساله خرم‌آبادی در تاریخ ۴ دی‌ماه به دنبال تصادف با موتورسیکلت، توسط آمبولانس اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس منتقل و در بدو ورد به علت ضربه واردشده به سر، برای وی لوله تنفسی گذاشته و به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد. محمود حسین پور عنوان افزود: متأسفانه به علت شدت جراحت وارده به سر، مصدوم در تاریخ ۵ دی دچار مرگ مغزی شده و بعد از تائید مرگ مغزی وی، توسط متخصص داخلی مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، بیهوشی و متخصص پزشکی قانونی؛ هماهنگی‌های لازم جهت اعزام جراح قلب از تهران و جراح کبد و کلیه از شیراز انجام شد و با تلاش تیم اهدا عضو استان صبح امروز قلب این جان‌آفرین گران‌قدر جهت پیوند به یک آقای ۴۹ ساله  توسط جت اورژانس هوایی عازم تهران و کبد و کلیه با هواپیما به شیراز منتقل و بعد از انجام آزمایش‌ها لازم به سه بیمار نیازمند عضو پیوندی، پیوند خواهد شد. وی  گفت: صبح سه‌شنبه گذشته قلب، کبد و کلیه‌های رضا حسن‌زاده، جان‌آفرین ۲۳ ساله خرم‌آبادی جهت پیوند به چهار بیمار نیازمند عضو پیوندی، طی عمل هاروست برداشت و توسط جت اورژانس هوایی  به بیمارستان شهید رجائی تهران و ابوعلی سینای شیراز منتقل شد. به گفته  دکتر حسین پور، گیرنده یکی از کلیه‌ها، بیماری از استان هرمزگان است. 
حسین پور ضمن تقدیر از خانواده ایثارگر حسن‌زاده به خاطر انجام این کار خداپسندانه گفت: این دومین اهدا قلب و پانزدهمین اهدا عضو انجام‌شده در استان طی سال جاری بوده است و با ایثار خانواده این جان‌آفرینان گران‌قدر بیش از ۴۰ نفر حیاتی دوباره یافتند. وی یادآور شد: بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور در فهرست اهدای عضو هستند، این در حالی است که فقط ۳۰ درصد از موارد مرگ مغزی  منجر به اهدای عضو 
می شود.

روزنامه صبح ساحل

غیرقابل انتشار: 2منتشر شده: 2
محمد مهدی بسحاق
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
برای شادی روح پسر خاله عزیزم صلوات بفرستید. انشاالله خداوند به همه ما بخصوص پدر و مادر و دوتا دختر خاله هام صبر بدع. پسر خاله عزیرم جایت همیشه در دل من درد میکند. ????????
سحر
۱۰ دی ۱۴۰۰
این عزیز همشهری ویکی از آشناهای بنده بودن.خدابه خانوادش صبربده خیلی سخته.برای شادی روحش صلوات بفرستید????????
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها