احتمال ترمیم کابینه سیزدهم و گزینه‌های احتمالی؛ استاندار هرمزگان وزیر نفت می‌شود؟



سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت، وزارت نفت و بانک مرکزی محتمل ترین‌ها برای ترمیم کابینه هستند. در این نام «مهدی دوستی»،‌ استاندار هرمزگان به عنوان وزیر نفت احتمالی دیده می‌شود.


اعتماد آنلاین نوشت: شرایط اقتصادی کشور، گسترش نارضایتی ها، ناتوانی مدیران در کنترل بازارهای سرمایه، ناکارآمدی سیاست های مالی و پولی برخی دولتمردان و رخوت و عدم تحرک در برخی دیگر از اعضای کابینه موجب شده است که برخی تحلیلگران با اتکا به بعضی شواهد و اخبار ترمیم کابینه را در دو حوزه اقتصادی و زیربنایی محتمل و تا حدودی قطعی عنوان کنند. سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت، وزارت نفت و بانک مرکزی محتمل ترین ها برای ترمیم کابینه هستند.

 سازمان برنامه و بودجه 

سازمان برنامه و بودجه به عنوان کانون تصمیمات اقتصادی دولت ها، این روزها به سیبل حمله منتقدان تبدیل شده و شکل تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ در تشدید انتقادات موثر بوده است.

سید مسعود میرکاظمی رئیس این سازمان ممکن است جایگاه خود را به سید شمس الدین حسینی، یکی از نمایندگان استان مازندران بدهد.

عدم حضور این وزیر اسبق اقتصاد در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تا حدودی غیرقابل هضم است!

وزارت صمت

وضعیت خودرو و بازار آشفته آن از یک سو و ناتوانی و عدم تحقق وعده های سید رضا فاطمی امین وی را به درب خروجی کابینه رهنمون ساخته است.

مهدی غضنفری، وزیر اسبق صمت و رییس کنونی صندوق توسعه ملی محتمل ترین و نزدیکترین گزینه برای جانشینی فاطمی امین است.

وزارت راه و شهرسازی

همان زمان که سید ابراهیم رئیسی کابینه خود را برای اخذ رای اعتماد راهی بهارستان کرد و رستم قاسمی به عنوان گزینه وزارت راه و شهرسازی پشت تریبون قرار گرفت و به جای وزارت راه، از وزارت نفت یاد کرد مشخص بود که دلش برای نفت می تپد و انگیزه ای برای راه و شهرسازی ندارد!

رخوت و کم تحرکی در وزارت راه و تاکید جدی رئیس دولت برای عملیاتی ساختن وعده خود در زمینه ساخت مسکن، پیاده شدن رستم دولت از قطار سیزدهم را جدی ساخته و به نظر می رسد سعید محمد به جای او سوار این قطار شود.

وزارت اقتصاد و دارایی

اوضاع نابسامان بازار سرمایه و فشار میلیون ها ایرانی خرده سهامدار در این بازار، انتصابات عجیب در این وزارتخانه، عمر کوتاه مدیران منصوب از سوی وزیر بی تجربه، سردرگمی و ناتوانی وی در اخذ تصمیمات، تنش، درگیری و مسابقه در میان مدیران و اطرافیان سید احسان خاندوزی برای کسب صندلی های مدیریتی، انتصاب مدیران سفارشی، نارضایتی گسترده داخلی و مواردی از این دست عرصه را بر این عضو کابینه تنگ کرده و احتمال جایگزینی گزینه اول رئیسی، یعنی محمدرضا فرزین را به جای وی بالا برده است.

در برخی محافل نام سیدشمس الدین حسینی هم برای این وزارتخانه مطرح است.

وزارت نفت

کندی در فروش نفت و فقدان برنامه برای افزایش سهم بازار کشورمان، احتمال فراخواندن استاندار جوان هرمزگان به تهران برای بر تن نمودن ردای وزارت نفت را افزایش داده است.

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان، از عوامل خودکفایی کشورمان در تولید و صادرات بنزین بوده است.

بانک مرکزی

حضور ابراهیم شیبانی در کنار تیم مذاکره کننده از یک سو و ثبات در بازار ارز و سیاست های ارزی مناسب در دوران وی از عوامل تقویت گمانه زنی ها مبنی بر حضور این مدیر اقتصاددان در ساختمان میرداماد و در راس بانک مرکزی است.

با همه این تفاسیر به نظر می رسد پس از تعیین تکلیف نتایج مذاکرات، تغییرات کابینه کلید خواهد خورد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها