رئیس جمهور:

نیروهای تحصیل‌کرده بومی‌ باید در صنایع به کار گرفته شوند/ سازوکاری جدید برای توسعه سواحل مکران ایجاد می‌شود


نویسنده: صبح ساحل

رئیس جمهور در دیدار با نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار‌ مختلف مردم گفت: استان هرمزگان ذخایر بسیاری در خود دارد، دریا، معادن، صنایع؛ این استان زمینه رشد و پیشرفت بسیار دارد. از همه مهم‌تر نیروی انسانی کارآمد و تحصیل کرده دارد که ذخایر ارزشمندی است.
 
به گزارش صبح ساحل، وی با بیان اینکه نشان صدق این استان هزار و ۲۰۰ شهیدی است که تقدیم کرده است، گفت: انسجامی که در این استان بین همه‌ی گویش‌ها، سنی و شیعه در سال‌های متوالی وجود داشته زبانزد خاص و عام بوده است. وحدت و انسجام را در استان هرمزگان باید حفظ کرد.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید قدردان مرزداران استان هرمزگان باشیم گفت: استان هرمزگان دارای ظرفیت‌های بسیاری است و باید این سوال پاسخ داده شود که چرا در استانی با این همه سرمایه باید شاهد فقر باشیم. از نظرات پژوهشگران، دانشگاهیان و اتاق‌های فکر برای حل این موضوع استفاده می‌کنیم.
رئیسی با تاکید بر اینکه قطعا استفاده از مدیر بومی مقدم است بر مدیر غیر بومی، افزود: قطعا نیروهای تحصیل کرده جوان بومی‌ باید در صنایع به کار گرفته شوند، این یک مسئله قطعی است. وقتی یک نیروی کارآمد می‌تواند در پیشرفت‌های این استان ایفای نقش کند حتما این تقدم وجود دارد. این موضوع را امشب در شورای اداری مطرح خواهم کرد.مدیران باید از کارشناسان و نیروهای کارامد استان بهره ببرند.
وی با بیان اینکه مسئله‌ی سواحل‌ مکران موضوع بسیار مهمی است، گفت: این مهم را در هیات دولت مطرح کردیم. یک ساز وکار‌ قوی برای آن تعیین کردیم که بتواند از‌ امکانات همه‌ی وزارت خانه ها بهره ببرد تا این ظرفیت به نحو کامل برای این منطقه و کشور ایجاد سود و آبادی کند.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه صنایع در این استان باید سهمی‌ در آبادی و عمران استان داشته باشند، گفت: صنایع باید آن سهم را حتما جهت آبادی و رفع مشکلات آلایندگی استان پرداخت کنند. درصدی از درآمد صنایع مربوط به توسعه استان است. تمام صنایع فعال در استان باید مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کنند.
 
رئیسی با بیان اینکه آمایش سرزمینی انجام شده است، گفت: آمایش سرزمینی در سازمان برنامه بودجه و استانداری وجود دارد. اگر نقطه نظری دارید در رابطه با اصلاح آن مطرح کنید. یک کاری انجام شده است و پیش رو است.ما تقسیم جمعیت و تقسیم امکانات را در بودجه ۱۴۰۰ براساس آمایش سرزمینی انجام دادیم.نقشه دولت آمایش سرزمینی است. اگر نقدی دارید بیان کنید تا اصلاح شود اما آنچه پیش روی ما است نقشه آمایش سرزمینی است.
عالی‌ترین مقام دولت اضافه کرد: در استان هرمزگان صندوقی تاسیس خواهد شد تا تمام درآمدهای مازاد استان در این صندوق تجمیع و صرف توسعه استان شود. اموال مازاد دولت نیز که در این استان به فروش می‌رسد در همین صندوق واریز می‌شود. حل مسائل اشتغال و پروژه‌های نیمه تمام باید از طریق این صندوق حل شود. ما صندوق پیشرفت در استان هرمزگان را از ۱۴۰۱ فعال خواهیم کرد.
رئیسی با بیان اینکه با ایجاد بازار تبادلات مرزی به نحوی که بتوان محصولات کشاورزی را صادر کرد موافق هستیم، عنوان کرد: استاندار این موضوع را پیگیری‌ کنند تا این کار صورت بگیرد. استان‌های مرزی‌ ما باید تبادلات مرزی داشته باشند. قطعا با صادرات برای کشورهای همجوار‌ موافق هستیم.
رئیس‌جمهوری گفت: بعضی از محصولات به صورت خام در استان به فروش می‌رسد. فعال کردن صنایع پتروشیمی و پایین دستی میتواند جلوی این موضوع را بگیرد و ارزش افزوده ایجاد شود. ما مخالف خام فروشی هستیم. ممکن است آقایان بگویند ما یک قدم برداشتیم، یک قدم کافی نیست.
وی تاکید کرد: نسبت به برخی از دانشکده‌هایی که نام برده شد در حوزه صنعت، نفت و علوم دریایی، استاندار این موضوع را بررسی کنند که آیا این موضوع نیاز است یا مشکل این است که فارغ التحصیلان دانشگاه‌های فعال استان در صنایع به کار گرفته نمی‌شوند.
رئیسی نسبت به کمبود پزشک، کادر درمانی و مراکز درمانی در استان هرمزگان واکنش نشان داد و گفت: اینکه خانواده‌ای به هر دلیلی دچار مشکل جسمی شود و به خاطر دور‌ بودن از مراکز درمانی دچار نقص شود اصلا قابل قبول نیست. من به توزیع خدمات درمانی عادلانه و پزشک در کشور تاکید می‌کنم.
رئیس جمهور اظهار کرد: امسال سال رونق و رفع موانع تولید است. یکی از موانع اصلی تولید، قاچاق کالا است. قاچاق‌کالا هیچ تناسبی با رونق تولید ندارد. موضوع ته لنجی باید ساماندهی شود. اینکه چه میزان؟ چه شخصی؟ چند بار؟ چه کالایی؟ و با چه نظاماتی انجام شود. در واقع چهارچوب این موضوع مشخص شود. همچنین کشورهای همجوار اگر‌ نیازمند سوخت هستند باید از طریق دولت ساماندهی شود. ما بی‌انضباطی و بی‌نظمی را نمی‌پذیریم.
رئیسی با اشاره به اینکه اقتصاد دریا محور باید در استان هرمزگان تحقق پیدا کند، افزود: اقتصاد دریا و گردشگری باید فعال شود.باید بتوانیم گردشگری سلامت را در استان ایجاد کنیم. درصد استفاده ما از اقتصاد دریا محور در قیاس با کشورهای حاشیه خلیج فارس خیلی پایین است.
وی افزود: موضوع مهمی است اینکه کنار دریا باشی و تشنه یا کنار صنایع بزرگ باشی و فقر باشد، این دو گزینه با هم سازگاری ندارد و قابل قبول نیست. باید فقر مطلق در استان هرمزگان ریشه‌کن شود. اصلا زیبنده نظام نیست. باید در گام های ابتدایی این موضوع حل شود. همه پای کار بیایند. این موضوع همه را رنج می‌دهد و به همت همگان نیاز دارد.
 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها