استاندار:

22 هزار میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس‌جمهور به هرمزگان اختصاص یافت



استاندار هرمزگان گفت: ۱۴۵ مصوبه با اختصاص بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان در بخش اعتبارات، بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان در بخش تسهیلات و یک میلیارد دلار در بخش ارزی، در سفر رئیس جمهور به هرمزگان برای این استان مصوب شد.

به گزارش صبح ساحل، «مهدی دوستی»، استاندار هرمزگان گفت: در سفر استانی آیت‌الله دکتر رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به استان هرمزگان، ۱۴۵ مصوبه با اختصاص بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان در بخش اعتبارات، بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان در بخش تسهیلات و یک میلیارد دلار در بخش ارزی، برای این استان مصوب شد. وی ادامه داد: بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان در بخش اعتبارات، بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان در بخش تسهیلات و یک میلیارد دلار هم در بخش ارزی در سفر رئیس جمهور، برای استان هرمزگان مصوب شد.

به گفته دوستی، مهمترین سرفصل‌های مصوبات این سفر تمرکز ویژه بر شیلات و کشاورزی، گازرسانی و زیرساخت‌های راه‌ها و تامین آب شهر‌ها و روستا‌های استان هرمزگان بود. استاندار هرمزگان در خصوص ساخت پل خلیج فارس هم گفت: در این خصوص دو جلسه برگزار شد که مقرر شد ساخت این پل بصورت تهاتر با نفت انجام شود.

دوستی افزود: برای ساخت این پل ۲۸۰ میلیون یورو اعتبار نیاز است که در بخش اول ۱۰۰ میلیون یورو دیده شده که با آن می‌توانیم طرح را به پیش ببریم. وی گفت: اگر مصوبات این پل در وزارت نفت و شورای اقتصاد تصویب شود عملیات ساخت آن تا قبل از پایان سال جاری، آغاز می‌شود.

استاندار هرمزگان در خصوص ساخت منازل آسیب دیده از زلزله دو ماه پیش در بخش فین هم گفت: با قول مساعد رئیس جمهور برای تامین اعتبار، بخشی از خانه‌های مردم را تا آخر بهمن و بخش دیگر را تا آغاز سال ۱۴۰۱ تحویل می‌دهیم. به گفته دوستی، اعتبار ساخت این منازل تامین شده است و آماده واریز آن به حساب‌های استان هستیم. وی در پاسخ به این سوال مجری برنامه که هرمزگان غنی است، ولی از لحاظ شاخص فقر و فلاکت در رتبه‌های اول کشور قرار دارد، گفت: عوامل فقر در هرمزگان را باید در دلایل مختلفی جستجو کرد که کمبود زیرساخت‌ها همچون آب یکی از آن هاست.

استاندار هرمزگان گفت: قبل از بارش‌ها چندصد روستا در هرمزگان با تانکر آبرسانی می‌شد که انرژی زیادی از استان می‌گیرد و در تلاشیم با توجه به قول مساعد وزیر نیرو این مشکل را برطرف کنیم. دوستی افزود: برخی مشکلات در برنامه‌های اشتغال هم فقر را تشدید کرده و در صنایع بزرگ به ازای هر یک میلیون دلار سرمایه گذاری تقریباً یک شغل ایجاد شده است که در نتیجه کمک زیادی به اشتغال نمی‌کند.

استاندار هرمزگان چالش محدودیت به کارگیری نیروهای بومی‌ را نیز از دیگر مسائل پیش روی استان دانست و گفت: در خصوص این موضوع با دستور و تاکید رئیس جمهور مبنی بر اولویت به کارگیری نیرو‌های بومیِ استان هرمزگان، امیدواریم اتفاقات خوبی رقم بخورد. دوستی، نبود زنجیره پایین دستی و زنجیره ارزش صنایع بزرگ در هرمزگان را مشکل دیگر استان دانست و گفت: به عنوان مثال در صنعت فولاد در بخش‌های ابتدایی همچون شمش متوقف شده ایم درحالی که این تولیدات می‌تواند به ورق و لوله و زنجیره پایین دستی تبدیل شود و ارزش افزوده بالایی رقم بزند.

وی گفت: برنامه‌های خوبی برای رفع فقر در استان درنظر گرفته شده است و تمرکز بر ۱۳۰ روستا و ۴۶ محله حاشیه‌ای استان هم جز برنامه‌هایی است که امیدواریم با تامین منابع لازم و تمرکز بر محلات فقیر نشین، بخشی از مشکلات آن‌ها حل شود. استاندار هرمزگان افزود: مردم هرمزگان از قدیم، شغل تاریخی در زمینه صیادی و تجارت داشتند و اکنون اتفاقاتی که در حوزه صیادی افتاده، چالش‌هایی را در خصوص ذخایر آبزیان ایجاد کرده است.

دوستی گفت: بر اساس مصوبات این سفر، به استان اختیاراتی برای ساماندهی این وضعیت داده شده و تصمیم گرفتیم سه مرکز جایگزینی ذخایر دریایی در سه نقطه استان ساخته شود که این موضوع می‌تواند به تقویت ذخایر آبزیان کمک کند. وی، ساماندهی شناور‌های غیرمجاز صیادی را از دیگر تصمیمات عنوان کرد و گفت: مجاز شدن بخش زیادی از شناور‌های بدون مجوز نیز می‌تواند کار صیادی را برای مردم هرمزگان راحت تر کند و باید در جهت انضباط بخشی به شناور‌ها گام برداریم.

استاندار هرمزگان گفت: اکنون تمرکز جمعی در استان بر پیشرفت دریامحور شکل گرفته است و نماینده محترم ولی فقیه در هرمزگان و نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شواری اسلامی هم در این مورد هم نظر و هم صدا هستند. دوستی در خصوص الزام صنایع بزرگ برای ایفای مسئولیت اجتماعی هم گفت: اولین الزام به صنایع برای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی، تکمیل صنایع پایین دستی است و باید خوشه‌های صنعتی و خدماتی را از داخل استان استفاده کنند. وی افزود: حتی نان و لباس کار برای برخی از صنایع هم از بیرون استان تامین می‌شود و برخی صنایع مالیات را در بیرون استان پرداخت می‌کنند.

استاندار هرمزگان گفت: هم در بحث انتقال حساب‌ها و هم در پرونده‌های مالیاتی، حق آلایندگی و استفاده از ظرفیت‌های درون استانی، رئیس جمهور دستورات صریحی دادند و کار نظارت هم بر عهده استانداری هرمزگان گذاشته شده است.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها