مقصر نشست زمین در خیابان‌های بندرعباس به دنبال بارندگی‌های اخیر چیست؟

ضعف زیرساخت یا سهل‌انگاری دستگاه‌ها



 بارندگی شب گذشته باز هم باعث فرونشست زمین در برخی خیابان‌های بندرعباس شد. هرچند که تعداد این فرونشست‌ها نسبت به بارندگی قبلی در اواسط دی‌ماه کم‌تر بود اما باز هم مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرد. نشست‌هایی که برخی کوچه خیابان‌های شهر را در زمان بارندگی چند ساعتی مسدود و تردد را سخت کرد. در پی بارندگی اخیر هم چند نقطه از شهر دچار فرونشست شد که یکی از این فرونشست‌ها کوچه‌ای در خیابان دانشگاه بود. در بارندگی قبلی هم برخی مسیرها مانند تقاطع شهیدرجایی و بلوار راه آهن باعث ایجاد ترافیک سنگین در این مسیر شد. مسئولان شهرداری، شرکت آب‌وفاضلاب را مقصر حدود 80 درصد فرونشست‌ها در بارندگی قبلی اعلام کردند. از سوی دیگر برخی از خیابان‌هایی که در زمان بارندگی قبلی ترمیم شده‌بودند در بارندگی اخیر نشتی دادند که نشان از بازسازی و ترمیم غیراصولی این فرونشست‌ها داشت. نمونه آن فرونشستی بود که در حدفاصل چهارراه پردیس و میدان صادقیه و در پی بارندگی قبلی ایجاد شده‌بود و در بارندگی اخیر بازهم نشتی داده و مشکلاتی را ایجاد کرده‌بود. مسئول ترمیم و بازسازی این فرونشست هم به علت اینکه در مسیر کانال فاضلاب قرار داشت، خود شرکت آب‌وفاضلاب بوده‌است. در این گزارش عوامل فرونشست زمین در خیابان‌های بندرعباس را جویا شدیم.
  
 ضعف ریزساخت
محل اتصال بلوار رجایی به راه آهن، طلاییه بین فاز ۱ و ۲ و حد فاصل چهارراه پردیس تا میدان صادقیه از جمله نقاطی از شهر بندرعباس بود که در زمان بارندگی قبلی بیشترین فرونشست را داشت و عمده این فرونشست‌ها نیز به دلیل ورود آب‌های سطحی بر اثر بارندگی به مسیر لوله آب یا منهول فاضلاب بوده‌است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری بندرعباس میزان خسارت‌های ناشی از بارندگی اواسط دی‌ماه را حدود 30 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: «با ورود حجم زیادی از سیلاب ناشی از بارندگی اخیر به شبکه فاضلاب شهر بندرعباس، تاسیسات این بخش دچار آسیب شد که بیشترین خسارت‌های وارد شده مربوط به تاسیسات فاضلاب در منطقه یک بندرعباس است». نکته جالب توجه در مورد بسیاری از این فرونشست‌ها این است که فرونشست زمین در مسیر حفاری‌هایی اتفاق افتاده‌است که قبلا توسط شرکت آب و فاضلاب برای جاگذاری لوله و اقداماتی نظیر آن انجام شده و دوباره ترمیم شده‌است. «علا امیریان نژاد»، معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفا در خصوص فرو نشست آسفالت برروی شبکه فاضلاب تقصیر را به گردن شهرداری می‌اندازد و می‌گوید: «به‌رغم هشدارهای آبفا نسبت به عواقب هدایت آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب شهر بندرعباس به دلیل ضعف زیرساخت مناسب دفع آب‌های سطحی و گاها شیب نامناسب معابر، متاسفانه سیلاب از طریق شبکه فاضلاب دفع می‌شود که آسیب‌هایی از جمله فرونشست را به دنبال دارد». او معتقد است که شبکه فاضلاب علاوه بر اینکه فاضلاب شهر را جمع‌آوری می‌کند نجات‌دهنده بندرعباس از سیلاب نیز شده است و ورود حجم عظیم سیلاب به شبکه فاضلاب آسیب زیادی به تاسیسات آبفا وارد کرده که عمده خسارت‌های بارندگی اخیر نیز ناشی از هدایت سیلاب به شبکه جمع آوری فاضلاب بوده است. او هم‌چنین ابراز امیدواری کرده‌است که با اجرای کانال دفع سیلاب، ضمن جلوگیری از آبگرفتگی معابر، شاهد پایان هدایت سیلاب به شبکه فاضلاب شهر باشیم. این در حالی است که شهرداری بندرعباس نظر دیگری دارد و شرکت آب و فاضلاب را در این مورد مقصر می‌داند.
 
 فاضلاب، مقصر شماره یک
شهرداری بندرعباس اعلام کرد که عمده نشستهایی که در بارندگی قبلی اتفاق افتاده به واسطه بالازدگی فاضلاب و سریز شدن دریچه‌های منهول بوده‌است. «حسین بازماندگان»، معاون عمرانی شهرداری بندرعباس در این خصوص گفت: «در چند روز اخیر بعد از بارندگی‌ در برخی از خیابان‌ها در مسیر لوله‌های فاضلاب که قبلاً حفاری شده، نشست‌هایی به واسطه بالا‌ زدن فاضلاب و سرریز شدن دریچه منهول‌ها اتفاق افتاده‌است». بازماندگان مخالفت خود با سخنان اخیر معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان را در خصوص هدایت آب‌های سطحی که شهرداری به شبکه فاضلاب هدایت کرده را اعلام کرده و گفت: «متاسفانه این اتفاق بر اثر حفاری‌های ایجاد شده توسط شرکت آب و فاضلاب و پر شدن منهول‌ها رخ داده است و بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان خسارت به آسفالت خیابان‌ها وارد شده‌است ». آن‌طور که شهرداری می‌گوید فرونشست زمین در خیابان‌ها عمدتا در قسمت‌هایی است که برای جاگذاری لوله یا کانال کنده‌کاری شده و دوباره بازسازی شده‌اند اما آبفا می‌گوید که علت فرونشست زمین در خیابان‌های بندرعباس ضعف زیرساخت‌های شهری و عدم وجود کانال هدایت و دفع فاضلاب است. توپ را در زمین یکدیگر انداختن سازمان‌های متولی باعث
شده‌است تا آبگرفتگی و آسیب به کوچه‌و و خیابان‌های شهر بندرعباس هرساله در پی بارندگی‌ها تکرار شود بدون آن که علت دقیق این ماجرا روشن شده و تمهیدی برای آن اندیشیده شود. فرونشست زمین و حوادثی که در پی بارندگی ایجاد شده‌است بیانگر سهل‌انگاری پیمانکار و دستگاه‌ها و شرکت‌هایی نظیر آب‌و فاضلاب و شرکت گاز و هم‌چنین نظارت ضعیف شهرداری بر عملکرد این شرکت‌ها برای بازسازی و ترمیم کوچه و خیابان‌های شهر است. بنابراین ضروری است که مسئولان در کنار نظارت دقیق بر ترمیم کوچه وخیابان‌ها به فکر توسعه زیرساخت دفع سیلاب باشند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها