هرمزگان در پی بارندگی های اخیر، خسارات زیادی متحمل شد

بارش باران و بحران



بارش های بی سابقه باران در چند روز گذشته علاوه بر طراوت بخشیدن هوا و شادابی شهر و روستا، پر شدن سدها و سیراب شدن زمین ها و دشت های استان، موجب اختلال بر زندگی هرمزگانی ها شد. مردم استان به خصوص شرق بر اثر حجم بارش باران، سرازیر شدن سد ها و آب گرفتگی منازل و معابر، خسارات زیادی متحمل شدند. تشدید بارندگی از یک سو و بی تدبیری مسوولان از سوی دیگر ، موجب طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیل شده  و در این میان شرق استان سهم بیشتری در این خصوص داشته است. این داستان امروز و فردا نیست، یکی از چالش های جدی استان به حساب می آید و همه ساله در پی نزول رحمت الهی، شاهد بحران و مشکلات تکراری هستیم.زمین ها یکی یکی ها فرونشست می کند، 
کوچه پس کوچه و خیابان‌های شهر مملو از آب می شود  و تردد را در این شهر دشوار می کند.هشدارهای کارشناسان هواشناسی درباره وقوع طوفان و بارش های سیل آسا از 10 روز قبل از بارش اعلام می شود که در این مناطق آسیب پذیر زنگ خطری برای بسیاری از ساکنان شهرها و روستاها است که با مشکلات جدی آب گرفتگی و سیلاب دست به گریبان می شوند. بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی،  سامانه بارشی از 28 دی ماه وارد استان شد و به تدریج سیل و سیلاب به جریان افتاد. راه ارتباطی بسیاری از روستاها بسته و وضعیت بحرانی شد. مسوولان استان مجبور شده‌اند به خاطر سیلاب گسترده ساکنان روستاهای رودان و میناب را تخلیه و آنها را به مکان امن منتقل کنند. فشار سیلاب به اندازه ای زیاد بود که خودروهای سبک و سنگین اسیر سیلاب شدند...
 
با تلاش نیروهای بسیج مردمی و سپاه در رودان و میناب،در اطراف رودخانه‌های فصلی دیوار حفاظتی کشیده‌ شد که آب به مناطق مسکونی نفوذ نکند و همچنین براى حفاظت از روستاهاى پائین‌دستى سد استقلال میناب، سیل‌بندى به طول ٥ کیلومتر کشیده‌ شد و حجم آب جارى شده از سد را روانه دریا کرده‌اند و تا حدودی از ورود آب به روستاهاى در مسیر سیل جلوگیرى شد. با توجه به حجم بالای خروجی آب از سد استقلال میناب، تخلیه کامل روستاهای تمبک و مازغ در اولویت قرار گرفت. مسوولان مربوطه با انتشار هشدارهای مستمر از ساکنان مناطق سیلابی به‌علت طغیان رودخانه‌ها و ریزش سنگ از دامنه کوه‌ها از ترددهای غیر ضروری در جاده ها و مسیل ها خودداری کنند. شدت بارندگی به حدی بود که آب اغلب محلات شهر را فرا گرفت و منازل مسکونی نیز خسارت دید.
 
 نجات 22 نفر در سیل
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از نجات 23 نفر در سیل از شنبه 25 تا چهارشنبه صبح29 دی خبر داد و گفت: 14 نفر در میناب، 5 نفر  در رودان، یک نفر در بندر لنگه و 3 نفر در پارسیان  بر اثر سیلاب توسط تیم های امدادی نجات یافتند. 
به گفته مهرداد حسن‌زاده، در این مدت 60 راس دام سبک تلف شد، اراضی زیادی شامل باغات و صیفی جات دچارخسارات زیادی شدند، منازل مسکونی و معابر به خصوص در بافت های فرسوده بندرعباس،  میناب،رودان،سیریک،حاجی آباد و بندر لنگه دچار آبگرفتگی شده است، 6 کمپ اسکان  اضطراری در بندرعباس،  میناب، رودان و پارسیان ایجاد شد. این مقام مسوول از قطعی برق در 17 روستا، قطعی  آب در64روستا و انسداد 200 راه روستایی به دلیل طغیان و... خبر داد. به گفته مدیرکل حسن زاده، عوامل فرمانداری میناب، هلال احمر و مدیریت بحران استانداری هرمزگان و روستاهای پایین دست سد استقلال میناب شب پر اضطرابی را پشت سر گذاشته‌اند وسیلاب پشت سد استقلال میناب مدیریت شد. وی این را یادآور شد: مدیریت بحران استانداری هرمزگان به همراه نیروهای انسانی تاپایان سامانه در مناطق سیلابی حاضر و مشغول خدمات دهی به مردم هستند. وی این را افزود: مساله اصلی در سه روستای تمبک بالا و پایین و مازغ بود که از قبل تخلیه اضطراری شده بودند که مشکل خاصی به‌وجود نیامد و سایر روستاها درگیر موضوع نشدند. وی همچنین از توزیع 617دستگاه چادر،3300 تخته پتو، 1500 موکت، 141 شعله والن،  208 بسته غذایی و... نیز مطالبی بیان کرد. 
 
 کمپ های اِسکان اضطرار
مجید سلحشور معاون استاندار هرمزگان و فرماندار وِیژه میناب نیز در گفتگو با رسانه ها از وجود آبگرفتگی معابر و روستاها مطالبی بیان کرد و افزود: به نسبت شرایطی که سامانه بارشی قبلی ایجاد کرد بهتر است و با فروکش کردن آب نیروهای جهادی، سپاه پاسداران، بسیج و هلال احمر نسبت به تخلیه آب از منازل مردم اقدام می‌کنند و کمپ های اِسکان اضطراری تا هر زمان نیاز باشد به فعالیت خود ادامه می‌دهند و عجله‌ای برای برچیدن آن‌ها نداریم.
 
 فعالیت 150 نیروی هلال احمر
مدیرعامل هلال احمر هرمزگان از برپایی بیش از ۲۲ کمپ اسکان اضطراری به دنبال بارش باران و وقوع سیلاب در شهرستان های میناب، پارسیان، رودان، شهر و روستاهای بندرعباس خبر داد.مختار سلحشور با اشاره به خدمات رسانی بیش از 150نیروی عملیاتی ،امدادگر و نجات گر هلال احمر به آسیب دیده‌گان، آماده باش بالگرد و... افزود: امدادرسانی به دنبال وقوع بارش شدید در هرمزگان از نخستین ساعت‌های بارندگی به مردم آسیب دیده آغاز شده است و تاکنون (تا ظهر دیروز) بیش ازیک هزاردستگاه چادر، 6 هزار تخته موکت، 11 هزار تخته پتو،3 هزار بسته مواد غذایی و22 تن نایلون پوششی و... در کمپ های بیست و دوگانه جمعیت هلال احمر توزیع شده است.
 
  نجات جان سه سرنشین یک خودرو در رودان
سرپرست فرمانداری رودان گفت: به دنبال واژگونی یک خودروی سواری در رودخانه فاریاب شهرستان رودان، سه سرنشین این خودرو نجات یافتند.عبدالرضا سالاری  افزود: سرنشینان این خودرو با کمک نیروهای امدادی و مردم نجات یافتند ولی خودروی این افراد در رودخانه غرق شد.وی اظهار کرد: این حادثه شب سه شنبه گذشته در محدوده روستای فاریاب در بخش مرکزی شهرستان رودان رخ داد که حال یکی از سرنشینان مساعد نبود و به بیمارستان منتقل شد.
 
 فرونشست ها
در بندرعباس زمین چند منطقه نشست کرد این فرونشست ها عمدتا در پیرامون منهول‌های فاضلاب یا کانال‌های انتقال آب و یا در کنار ترانس برق فشارقوی رخ داد، این اتفاقات در مجاورت با خور شیلات و همچنین در محدوده رسالت شمالی رخ داد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این اتفاق به‌دلیل اجرای سرسری پیمانکار گاز پس از اجرای لوله‌های گازرسانی در خاک رخ می‌دهد که این موضوع در جای خود مورد بحث دارد. و عده ای سستی خاک ارا علت فرو نشست می دانند که با جریان پیدا کردن موجی از آب‌های سطحی به حرکت در می‌آیند و به مناطق پایین دست یا درون خورها جریان می‌یابند. زیر لایه آسفالت عملا خالی می‌شود و گاه با ورود خودرو و گاهی نیز خود به خود فرو می‌ریزد و ممکن است اگر خودرویی در آن لحظه از روی آن عبور‌ کند، آن را به داخل بکشد و خسارات تلخی به جای بگذارد.
 
 امنیت مناطق سیل زده
فرمانده انتظامی استان نیز از حضور پلیس در کنار سیل‌زدگان میناب مطالبی بیان کرد که از ابتدای بارندگی، آب گرفتگی و سیلاب پلیس همه جانبه و تمام قد در کنار مردم سیل زده و آسیب دیده پای کار بوده است تا مشکلات مناطق سیل زده و آسیب دیده رفع شود و هرچه زودتر مردم به زندگی عادی خود برگردند.به گفته سردار غلامرضا جعفری در حادثه سیل اخیر هم بررسی ها نشان می دهند که پلیس از توان عملیاتی و خدماتی خوبی در مناطق آسیب دیده برخوردار بوده و با اشراف کامل و عملکرد مطلوب موجب شدند تا مردم هیچ گونه دغدغه و نگرانی امنیتی نداشته باشند. در مناطق سیل زده که روستاهای تخلیه شده گشت های انتظامی با همکاری بسیج، سپاه و همچنین ایست بازرسی ها در نقاط مختلف روستاهای شهرستان ازجمله اقداماتی است که به منظور پیشگیری از جرایم و آسیب های احتمالی برقراری شده تا مردم مناطق سیل زده دغدغه امنیتی نداشته باشند.
 
 شرایط طوفانی در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان
دی‌ماه امسال در حال گذر است، اولین فصل پربارش امسال را تجربه کردیم. طبق بررسی نقشه‌های هواشناسی، از عصر امروز پنج‌شنبه و همچنین شبانه‌روز جمعه، کلیه مناطق دریایی آب‌های جنوب، اعم از خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، تحت تأثیر وزش بادهای شدید غربی، مواج و متلاطم خواهد شد. هواشناسی هرمزگان اعلام کرد: طبق بررسی نقشه‌های هواشناسی، از عصر روز پنجشنبه و همچنین شبانه‌روز جمعه، کلیه مناطق دریایی آب‌های جنوب، اعم از خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، تحت تأثیر وزش بادهای شدید غربی، مواج و متلاطم خواهد گردید. شدت‌جریان یادشده، نشان‌دهنده شرایط بسیار طوفانی بوده که با توجه به وزش بادهایی به بیش از ۴۰ نات (بیش از ۷۰ کیلومتر بر ساعت) و موج‌هایی به بیش از ۳ متر به‌ویژه در روز جمعه، وضعیت بحرانی و هشدار قرمز را در آب‌های جنوب ایجاد خواهد نمود. وضعیت تردد شناورهای تجاری به بنادر کشورهای جنوبی و همچنین فعالیت هرگونه شناور صیادی در کلیه آب‌های جنوب کشور در طی زمان یادشده، بسیار خطرساز و غیر ایمن خواهد بود. سازمان بنادر و دریانوردی نیز اعلام کرد: تردد شناورهای مسافری به‌ویژه در بنادر غرب هرمزگان (کیش، لنگه، چارک و آفتاب) در روز جمعه، نامناسب بوده و در بنادر مرکزی هرمزگان (قشم و بندرعباس) نیز نیاز به تمهیدات ویژه دارد و در ضمن، فعالیت شناورهای تفریحی و گردشگری در روز جمعه در مناطق یادشده، امکان‌پذیر 
نمی‌باشد. شماره ۱۵۵۰ مرکز هماهنگی جستجو و نجات دریایی به‌صورت شبانه ‌روزی، آماده ارائه خدمات امداد و نجات به شناورها در شرایط اضطراری می‌باشند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها