مدیرکل مدیریت بحران استانداری:

۲زلزله بامداد چهارشنبه در هرمزگان خسارتی نداشت



مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: وقوع ۲ زلزله سه و ۷ دهم و ۴ ریشتر بامداد امروز در بندرعباس و بندر خمیر خسارت جانی و مالی در برنداشته است.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، مهرداد حسن‌زاده افزود:براساس گزارش مرکز لرزه نگاری کشور، زلزله نخست به بزرگی سه و۷ دهم ریشتر در ساعت ۴ و۱۹ دقیقه در عمق ۸ کیلومتری  و فاصله ۳۳ کیلومتری بندر خمیر،۳۵ کیلومتری لافت و۴۳ کیلومتری رویدر از توابع هرمزگان رخ داد.

وی ادامه داد:  زلزله دوم نیز به بزرگی ۴ ریشتر در ساعت ۵ و ۳۹ دقیقه امروز در عمق ۱۸کیلومتری و۳۰ کیلومتری قلعه قاضی و ۳۹ کیلومتری تخت هرمزگان به وقوع پیوست.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اظهار کرد: این استان با توجه به زلزله خیز بودن در نقاط مختلف آن همواره نیروهای امدادی و کمک رسان به صورت آماده باش هستند و در ۲ زلزله اخیر همه بلافاصله نیروهای ارزیاب به منطقه اعزام شدند که با همکاری فرمانداران، بخشداران، دهیاران واهالی محل موضوع مورد بررسی قرار گرفته که خوشبختانه خسارتی گزارش نشد.

 

در  ۲۳آبانماه امسال ۲ زلزله بزرگ ۶.۴ و۶.۳ ریشتری در روستاهای بخش فین بندرعباس رخ داد که هرچند تلفات انسانی کمی داشت ولی خسارت های مالی فراوانی در روستاها حدود ۳ هزار و  ۱۰۱واحد احداثی و یک هزارو۶۰۰ واحد تعمیری و شهری ۵۸۲ واحد مسکونی تعمیری کارشناسی و اطلاعات خانوارها در سیستم ثبت شد که نیاز به ساخت و ساز دارد و در این زمینه نهادهای امدادی و خدماتی و حتی صنایع استان با همکاری بنیاد مسکن در حال ساخت این واحدها هستند و دراین زمینه معاون عمرانی استانداری مامور شده که به طور شبانه‌روزی براین امور نظارت کند.
 در جریان این زلزله با دستور حضرت آیت الله رییسی، بلافاصله معاون اول رییس جمهوری به همران وزرای نیرو و بهداشت و درمان به هرمزگان سفر کردند و پس از آن معاون اقتصادی رییس جمهوری از محل زلزله بازدید کرده و تصمیم های خوبی برای رفع مشکل مردم گرفته شد.
 احداث، بازسازی و تعمیر منازل آسیب دیده، جبران خسارت دامداران آسیب دیده از زلزله، راه‌اندازی بنگاه های کوچک به منظور تامین اشتغال مردم با کمک بنیاد برکت، احداث سوله بحران، راه‌اندازی پایگاه های امداد روستایی، تعمیر مدارس آسیب دیده، کمک به توسعه امکانات درمانی و افزایش تخت های بیمارستانی از جمله مصوبات مهم سفر محمد مخبر به هرمزگان بود.
 در حال حاضر روستاهای بخش فین بندرعباس شامل «رضوان»، «ذرتو»، «کوه سیاه»، «گیشان غربی و شرقی»، «آب بالا و آب پایین»، «آب شیرین بالا و آب شیرین پایین»، «مزرا بالا و پایین» و «سیاهو» بیشترین آسیب از زلزله دیده اند که با مدیریت وی تلاش برای آواربرداری و بازسازی در این مناطق با حضور جهادی نیروهای بسیج، سپاه، استانداری، هلال احمر، بنیاد مسکن و دیگر ارگان ها انجام شده و در حال ساخت مسکن هستند.

استاندار هرمزگان هشتم دیماه سالجاری اعلام کرد: با موافقت هیات دولت سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار به صورت هزینه ای و تملک دارایی سرمایه ای برای بازسازی بخش‌های خسارت دیده اماکن مسکونی شهری و روستایی و تاسیسات زیربنایی معابر شهری و جاده‌ها ناشی از زلزله آبانماه سال جاری در این استان تصویب و ابلاغ شد.

مهدی دوستی افزود: همچنین مبلغ چهار هزار و ۷۴۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت نیز از طریق بانک‌های عامل به منظور جبران خسارت های ناشی از وقوع زلزله در استان هرمزگان پرداخت می شود.

وی بیان داشت: این مصوبه از سوی مخبر معاون اول رییس جمهور، برای اجرا به دستگاه های مربوط استان هرمزگان، ابلاغ شد.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: تاکنون افزون بر ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار به صورت مستقیم و غیرمستقیم از سوی اداره کل بنیاد مسکن استان با همکاری استانداری، جهت بازسازی مناطق زلزله زده فین بندرعباس، هزینه شده است.

همچنین۱۳ بهمن جاری توزیع یک هزارو ۲۰۰ میلیارد ریال  اعتبارات ابلاغی جهت جبران خسارت های ناشی از زلزله به زیرساخت های استان هرمزگان و ۶۰ طرح مصوب کارگروه زیربنایی استان، در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه هرمزگان به تصویب رسید.

این اعتبار درنشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان هرمزگان به ریاست مهدی دوستی استاندار هرمزگان و با حضور اعضای این شورا عصرچهارشنبه برگزار شد و توزیع اعتبار ابلاغی جهت جبران خسارت‌های ناشی از زلزله به زیرساخت‌های استان هرمزگان در زمینه‌های مختلف از جمله آموزش و مدارس، آب، برق، راه و حمل و نقل،عمران شهری و روستایی و کشاورزی ، با موافقت اعضا مصوب شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها