مصوبات جدید کمیته علمی کرونا درباره واکسیناسیون دوز سوم و چهارم اعلام شد



معاون بهداشت وزارت بهداشت مصوبات جدید کمیته علمی کرونا درباره واکسیناسیون دوز سوم بیماران گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال، دوز چهارم بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی بالای ۱۸ سال و دوز پنجم مسافران خارج از کشور را تشریح کرد.

به گزارش صبح ساحل، «کمال حیدری»، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: واکسن قابل تزریق در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال به‌عنوان دوز سوم، واکسن‌های پاستوکووک و سینوفارم است. ملاک تشخیص ضعف سیستم ایمنی، ارائه برگه توسط پزشک متخصص است و اظهارنظر شخصی و شفاهی افراد مورد قبول نیست. وی افزود: تعاریف ضعف سیستم ایمنی بر اساس سند کشوری گسترش واکسیناسیون کرونا شامل نقایص اولیه سیستم ایمنی، بیماری‌های خاص مانند سرطان تحت درمان با شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، بیماران پیوند عضو شده، بیماران دریافت کننده داروهای سرکوب کننده یا تضعیف کننده سیستم ایمنی، افراد اچ ‌آی وی مثبت و بیماران تحت درمان با دیالیز است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: با توجه به پرسش‌ها و درخواست معاونت‌های بهداشت تعدادی از دانشگاه‌ها درخصوص امکان تزریق دوز چهارم و پنجم واکسن کووید ۱۹ در متقاضیان سفر بین‌المللی که قبلاً سه نوبت از واکسن‌های موجود در کشور را دریافت کرده و به علت الزامات سفر باید یک یا دو نوبت واکسن دیگر دریافت کنند، تصمیماتی در جلسه اخیر کمیته ملی واکسن کووید ۱۹ اتخاذ شد.
 وی ادامه داد: بر اساس مصوبه این کمیته ملی، این گروه از هموطنان با اخذ رضایت کتبی و آگاهانه و ارائه مدارک سفر می‌توانند واکسن دوز چهارم و پنجم را از واکسن‌های مورد تأیید کشور مقصد دریافت کنند. در این شرایط فاصله دوز سوم و چهارم حداقل یک ماه و فاصله توصیه شده بین دوز چهارم و پنجم ترجیحاً سه ماه است که در صورت اضطرار سفر، می‌تواند به حداقل یک ماه کاهش پیدا کند.

حیدری اظهار کرد: همچنین در جلسه اخیر این کمیته تزریق دوز چهارم واکسن کرونا در گروه سنی بالای ۱۸ سال و برای بیماران دارای ضعف سیستم ایمنی به فاصله حداقل چهار ماه بعد از دوز سوم، مورد تصویب و توصیه قرار گرفت. واکسن توصیه شده برای تزریق به این افراد به عنوان دوز چهارم، واکسن‌های با پلتفرم پروتئین نوترکیب است.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت این مصوبات، هجدهم اسفندماه برای اجرا به معاونان بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است.

گفتنی است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) توصیه کرده است که افراد دارای نقص ایمنی سه ماه پس از دریافت سومین دوز واکسن کووید -۱۹ دوز چهارم را دریافت کنند. این مرکز زمان اعلام شده بین سومین و چهارمین دوز واکسن کرونا را برای افراد دارای نقص ایمنی از پنج ماه به سه ماه کاهش داده است.

منبع: ایمنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها