تعطیلات نوروز و شور و نشاطی که به استان بازگشت

هرمزگان، میزبانی با تمام کمبودهایش



پس از دو سال خانه‌نشینی و اعمال محدودیت سفرهای برون شهری به دلیل شیوع ویروس و هم زمان با رویش نخستین بهار قرن جدید، تعطیلات نوروز 1401 رنگ امید و زندگی به خود گرفت. 2 سال قرنطینه‌ی خانگی، چنان مردم کشورمان را تشنه‌ی سفر کرده بود که نوروز امسال بی‌محابا به جاده‌ها زدند تا آمار ثبت بیش از 70 میلیون تردد بین استانی توسط پلیس ثبت شود، اما اعلام بیش از550 کشته در جاده‌های کشور در نوروز امسال، همه را آزرده خاطر کرد. هرمزگان در تعطیلات نوروز 1401 نیز هم‌چون گذشته مقصد گردشگری بسیاری از مردم کشورمان بود.  
استان هرمزگان و شهر بندرعباس به عنوان یکی از مقاصد گردشگری ایران، در نخستین تعطیلات نوروز قرن جدید، حال و هوای خاصی داشت. این استان با مناطق دیدنی و بکرش میزبان بیش از3 میلیون نفر گردشگر بود. علی‌رغم روزهای بسیار گرم فروردین، هجوم مسافران به شهرها و جزایر استان بسیار چشمگیر بود. تکمیل شدن ظرفیت اکثر اقامتگاه‌های استان، صف‌های طولانی برای سفر به جزایر قشم و هرمزو کیش، تردد بی‌سابقه‌ی خودروهای شخصی درجاده‌های استان، حکایت از انتخاب این استان به عنوان یکی از مهم‌ترین مقصد گردشگری کشور داشت، موضوعی که هم مدیران و متولیان‌ سفرهای نوروزی و هم مدیران استانی بر آن صحه گذاشتند.    
  
    

 رونق کسب و کارهای خرد

ثبت ورود بیش از 3 میلیون گردشگر به استان از طریق ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی و خودروهای شخصی نشان داد ‌علی‌رغم تمام کمبودها، چراغ صنعت گردشگری پس از 2 سال خاموشی روشن شده و کسب و کارهای خرد دوباره رونق گرفته است.
وقتی گردشگری جان می‌گیرد، اقتصاد و زندگی مردم نیز بهبود پیدا می‌کند. در نوروز 1401 با وجود بیماری کرونا، مشکلات اقتصادی و گرانی سرسام‌آور، باز مردم دست از سفر نکشیدند تا جنب‌وجوش به مناطق مختلف هرمزگان بازگردد. 
 
  
   هرمزگان، میزبانی با تمام کمبودهایش
  

 رونمایی از کمبودهای گردشگری

هرگاه تعطیلات چند روزه و یا سفرهای نوروز فرا‌می‌رسد، نیازها و کمبودهای استان و شهر بندرعباس برای خدمات‌رسانی به گردشگران بیش از بیش نمایان می‌شود که می‌توان به ازدحام و شلوغی در پایانه‌های مسافری دریایی اشاره کرد. 
   
  هرمزگان، میزبانی با تمام کمبودهایش
  
  
نصب چادر در گوشه و کنار شهر بندرعباس به ویژه نوار ساحلی نشان داد که گردشگران و مسافران علاقه‌ی زیادی به ساحل و دریا دارند. گردشگران در نوروز 1401 بی‌توجه به تمام هشدارها هرجا دلشان خواست، چادرهای خود را برپا کردند، از پیاده‌رو، روی چمن‌ها و بلوارها بگیر تا در مکان‌هایی که نصب چادر ممنوع شده بود.
     
   هرمزگان، میزبانی با تمام کمبودهایش
  

 ورود بیش از 3 میلیون گردشگر به استان

«مهدی دوستی»، استاندارهرمزگان می‌گوید: «در تعطیلات نوروز امسال حدود ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد استان هرمزگان شد. بیش از۵۰ هزار نفر نیز از طریق ناوگان هوایی و بیش از۰ ۳هزار نفر نیز از طریق ناوگان ریلی وارد استان هرمزگان شده‌اند. هم‌چنین ۲۶۹ مدرسه با هزار و ۲۲۱ کلاس درس جهت اقامت گردشگران اختصاص یافت. استان هرمزگان به عنوان پایتخت سفرهای دریایی هرساله پذیرای میلیون‌ها نفر گردشگر داخلی وخارجی است. 
   
  هرمزگان، میزبانی با تمام کمبودهایش
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان و رییس کمیته خدمات حمل‌ونقل سفرهای دریایی  هرمزگان از جابه‌جایی حدود ۳ میلیون و400 هزار نفر مسافر و گردشگر از ۲۵ اسفند پارسال تا تعطیلات نوروز از طریق بنادر مسافری این استان خبر می دهد. به گفته‌ی «علی‌رضا محمدی کرجی‌ران»، این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 300 درصد افزایش نشان می‌دهد.
  هرمزگان، میزبانی با تمام کمبودهایش
وی میزان جابه‌جایی شناورهای مسافری و گردشگری بین جزایر استان هرمزگان را بیش از ۲۰۰ هزار فروند اعلام می‌کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از300 درصد افزایش و نسبت به سال ۹۸ و قبل از شروع کرونا 5 درصد افزایش داشته است. رییس کمیته خدمات حمل‌ونقل سفرهای دریایی هرمزگان هم‌چنین می‌گوید: در این مدت، حدود 600 خودرو عمدتا از طریق بنادر پهل و لافت جابه‌جا شده‌اند که درمقایسه با 2 سال گذشته بیش از۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. نکته‌ی جالب این‌که بیشترین ترددهای دریایی در استان هرمزگان درروز پنجم فروردین با جابه جایی ۳۷۵ هزار نفر مسافر و گردشگر ثبت شد.
  
  

 کاهش تصادف‌های منجر به مرگ

 فرمانده‌ی پلیس راه هرمزگان نیز از کاهش تصادف‌های منجر به مرگ در جاده‌های هرمزگان خبرمی‌دهد و می‌گوید: از ۲۵ اسفندماه پارسال و آغاز سفر‌های نوروزی، تصادف‌های منجر به مرگ نسبت به مدت مشابه پارسال در جاده‌های هرمزگان ۲۹ درصد کاهش و شمار حوادث جرحی جاده‌ای نیز ۲۲ درصد افزایش نشان می دهد. متاسفانه دراین حوادث ۱۰ نفر جان خود را از دست دادند. 
  
  هرمزگان، میزبانی با تمام کمبودهایش

 افزایش ۷۰ درصدی سفربه هرمزگان

«سهراب بناوند»، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان نیزبا اعلام سفربیش از 3 میلیون گردشگربه هرمزگان می‌گوید: «در مقایسه با پارسال، سفر گردشگران به هرمزگان ۷۰ درصد و در مقایسه  با 2 سال پیش ۳۶ درصد افزایش یافته است.» 
  
  

هرمزگان، میزبانی با تمام کمبودهایش

او ادامه می‌دهد: «مراکز اقامتی رسمی استان ظرفیت بیش از ۲۵ هزار تخت دارد که به دلیل تکمیل ظرفیت، مسافران از ظرفیت اقامت گاه‌های موقتی و بوستان‌ها استفاده کردند.» به گفته‌ی وی، بیشترین سفر گردشگران به شهر‌های بندرعباس، قشم، کیش، هرمز و رودان بوده است. خبرهای رسیده از شهرستان‌های استان حاکیست، گردشگران با سفربه شهرستان‌هایی مانند میناب، سیریک، پارسیان، بندرکنگ، بندرخمیر، بندرلنگه و.... ازجاذبه‌های گردشگری و طبیعی این مناطق نیز بازدید کردند.
  

 گردشگری استان نیازمند توجه ویژه

تعطیلات نخستین نوروز قرن جدید با تمام تلخ و شیرینی‌هایش به پایان رسید و دفتر آن تا نوروز دیگر بسته شد. ورود بیش از 3 میلیون مسافر و گردشگر به استان هرمزگان و شهر بندرعباس نشان داد که این استان ساحلی همیشه مورد اقبال مردم کشورمان و گردشگران قرار دارد. استانی با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بی‌نظیر که در حوزه‌ی گردشگری نیاز به توجه بیشتری دارد.
    هرمزگان، میزبانی با تمام کمبودهایش
گردشگران با پرپایی چادر در نوار ساحلی بندرعباس و دیگر شهرهای ساحلی استان، این نکته را یادآور شدند که مسئولان، در سواحل هرمزگان به دنبال ایجاد زیرساخت‌های گردشگری به ویژه کمپ اسکان گردشگران باشند تا گردشگرانی که توان مالی استفاده از هتل‌ها و اقامتگاه‌های استان را ندارند، مجبور نشوند در پارک‌ها و مکان هایی که نصب چادر ممنوع اعلام شده، اقدام به برپایی چادر کنند. 
  هرمزگان، میزبانی با تمام کمبودهایش
نکته‌ی مهم دیگر این که پایانه‌های مسافری دریایی شهرهای استان نیز جوابگوی حجم زیاد مسافر در تعطیلات چند روزه به ویژه تعطیلات نوروزی نیست. با پایان یافتن تعطیلات نوروزی و بازگشت گردشگران به شهر و دیار خود، سواحل و پارک‌های استان با انبوهی از زباله تنها ماندند.
  هرمزگان، میزبانی با تمام کمبودهایش
کرونا با همه‌ی نامهربانی‌هایش، این حسن را داشت که در طول 2 سال گذشته، طبیعت به راحتی نفس کشید و دست‌خوش تغییراتی نشد و کسی هم به حیات آن دست‌اندازی نکرد و از بین نبرد، اما به یکباره با آغاز قرن جدید، طبیعت روی خوش به خود ندید. این را می‌توان از رفتار عده‌ای ناآگاه به وضوح دید که در تعطیلات نوروز چنان زخمی بر پیکر طبیعت زدند که تا سال‌ها باقی خواهد ماند.

   

  هرمزگان، میزبانی با تمام کمبودهایش

عکس از محمد خداکریمی

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها