ماه رمضان، ماهی است برای درک کردن احوال گرسنگان یا ماه خودنمایی؟

افطاری‌های لاکچری در اتاق بازرگانی اصفهان



ماه رمضان، نام نهمین‌ماه سال قمری است. در این‌ماه، روزه بر مسلمانان واجب شده‌است. مسلمانان برای درک کردن احوال مستمندان و فقیران در این ماه ساعاتی از روز را روزه می‌گیرند تا کمی از احوال مستمندان و فقیران را درک کنند. در این بین، عده‌ای با افطاری‌های تشریفاتی حتی لحظه‌ای به فکر این قشر آسیب‌دیده نخواهند رفت. با همین سفره‌ افطار‌ی‌های لاکچری می‌توان شکم بسیاری از مردم گرسنه کشور را سیر کرد و تلاش کرد که حتی برای مدت کوتاهی طعم زندگی در رفاه را درک کنند. با این حال در روزهای گذشته در فضای مجازی، عکس‌هایی از افطاری چند هزار نفری به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان و با حضور مسؤولان استانی برگزار شد که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. تصاویر و اخبار منتشر شده این مراسم، گویای حضور ۵ هزار نفر در این ضیافت افطاری است که البته در این باره ذکر چند نکته با اهمیت است:

اول اینکه در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را با نام تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نامگذاری کرده‌اند انتظار بود میزبانان مراسم هزینه‌های بالای اجرای چنین برنامه‌هایی را در راستای تحقق شعار سال مصروف می‌کردند تا اینکه با برگزاری چنین مهمانی پر خرجی سوالات بسیاری را در اذهان عمومی بی‌پاسخ بگذارند.

دومین نکته در زمانی که مشکلات اقتصادی سخت گریبان مردم را گرفته و دولت فعلی نیز میراث‌دار بدهی‌ها و مشکلات بر جای مانده از دولت‌های قبلی است، برگزاری چنین مراسم‌هایی با هزینه‌های بسیار بالا و حضور مدیران و مسؤولان حتی بدون اطلاع از جزئیات مراسم،  مشی دولت انقلابی و ساده‌زیست را دچار خدشه می‌کند و قطعا به دور از انتظار رئیس‌جمهور است؛ کما اینکه یکی از انتقادات اصلی و محوری به دولت قبلی، حضور در مراسماتی بود که مشخصا ریخت و پاش و تجمل محسوب می‌شد.

یکی از حاضرین در مراسم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با اشاره به حواشی ایجاد شده در نحوه تجلیل از کارآفرینان و فعالان اقتصادی گفت: در تماس تلفنی که قبل از مراسم از سوی اتاق با مدعوین گرفته شده بود، اعلام شد که از ۱۷۰ نفر برگزیده مسؤولیت اجتماعی تجلیل خواهد شد، اما آنچه که دیدیم، تجلیل از شرکت‌های بزرگ و خاص بود و در مراسم نیز اعلام شد که مدعوینی که قبلا با آن‌ها صحبت شده در حاشیه سالن جایزه خود را دریافت کنند.

 

وی در ادامه افزود: این شیوه تحقیرآمیز نشانی از تجلیل نداشت و با بی‌نظمی شدیدی نیز همراه بود و حتی یک فهرست مشخص اسامی هم در اختیار مجری قرار ندادند و تأکید برگزارکنندگان، صرفا جمع شدن کارآفرینان در یک قاب عکس بود.

این فعال اقتصادی با انتقاد از برگزاری چنین برنامه‌ای در سالی که انتخابات اتاق  بازرگانی در پیش است، تأکید کرد: این شیوه برخورد با کارآفرینان آن هم از سوی پارلمان بخش خصوصی زیبنده نام استان اصفهان نیست و همین امر موجب ترک جلسه توسط بسیاری از افراد شد؛ کما اینکه این بی‌نظمی تا ساعات پایانی جلسه ادامه داشت و انتظار می‌رفت هیأت‌رئیسه اتاق اصفهان پس از ۳ سال انفعال، برخورد شایسته‌تری با اعضا انجام می‌داد.

 

انتظار اذهان عمومی واکنش مسؤولان است

به نظر می‌رسد حتی اگر هزینه‌ این مراسم از طریق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هم تامین شده باشد انتظار از مسؤولان حاضر در این مراسم این بود که نسبت به برپایی چنین برنامه‌‌ای در زمان تصدی مسؤولیت دولت انقلابی و شرایط سخت اقتصادی که عموم مردم را رنجور کرده است به سرعت واکنش نشان می‌دادند آنگونه که حضرت امیر(ع) به کارگزار خود عثمان بن حنیف برای نشستن او بر سر سفره‌ای رنگارنگ که فقرای زمانه از آن بهره‌ای نداشتند تذکر داد و فرمود:« هشیار باش، امام شما از دنیایش به دو لباس کهنه و از خوراکش به دو قرص کفایت نموده است. بدانید شما قطعا توانایی این قناعت را ندارید، ولی با اتصاف به پرهیزکاری و کوشش و پاکدامنی و درستکاری مرا یاری کنید.»

«حجت‌الاسلام احمد عبداللهی‌نژاد»، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: اتاق بازرگانی اصفهان که چندی پیش ذکرش نقل محافل قضایی بود افطاری پنج هزار نفری برگزار کرده است، از تصاویری که خودشان منتشر کردند برمی‌آید مانور تجمل باشد نه افطاری ساده. عبداللهی‌نژاد در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «اتاق بازرگانی اصفهان که چندی پیش ذکرش نقل محافل قضائی بود افطاری پنج هزار نفری برگزار کرده، از تصاویری که خودشان منتشر کردند برمی‌آید مانور تجمل باشد نه افطاری ساده.» وی ادامه داد: عجیب اینکه مسئولان انقلابی هم دعوت بوده‌اند! آقایان مسئول را به مرور دوباره نامه ۴۵ نهج‌البلاغه دعوت می‌کنم.

   

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها