در نشست هم‌اندیشی رفع موانع حوزه حمل‌ونقل مصوب شد:

تشکیل شورای عالی حمل‌ونقل هـرمزگان


نویسنده: سامیه طهورنیان

نشست هم اندیشی رفع موانع مربوط به حوزه حمل و نقل استان با حضور استاندار هرمزگان و جمعی از مدیران و دستگاه‌های اجرایی مربوطه در محل شهرک حمل و نقل نگین ترابران بندرعباس برگزار شد.
 

خسارت های بخش دولتی نباید از جیب ملت باشد

بهروز گلپاگون، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بندرعباس در این نشست با تاکید بر لزوم ایجاد کارگروهی متشکل از استانداری، اداره کل بنادر، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نمایندگان رانندگان و ترخیص کاران گفت: هدف از راه اندازی شهرک حمل و نقل کوتاه کردن مسیر حمل و نقل کالا است. وی خاطر نشان کرد: متاسفانه خسارت‌های ناشی از قطع سیستم بر دوش صاحبان کالا یا شرکت‌های حمل و نقل است که منجر به افزایش کرایه و نهایتاً افزایش قیمت کالا می‌شود که آسیب آن نیز به مردم می‌رسد.
گلپاگون افزود: انتظار می رود اداره کل بنادر، صاحبان کالا و یا هر شخص حقیقی یا حقوقی که باعث توقف و تاخیر در ارسال به موقع کالا می شود، خسارت های مربوط را تقبل کند. چراکه این توقف و جرایم آن بار سنگینی را به بخش خصوصی تحمیل می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه پروژه ساخت شهرک حمل و نقل نگین ترابران و طرح‌های توسعه آن بعد ملی دارد یادآور شد: اساس تفکر ما برای ساخت شهرک حمل و نقل ملی است که تاثیر مستقیم بر معیشت همه مردم جامعه دارد و کل جامعه رانندگان زحمتکش نیز از آن ذی‌نفع هستند. لذا از دولت درخواست کمک و تسهیل فرآیند رسیدگی را داریم.
   
  
راه اندازی جایگاه سوخت داخل شهرک حمل ونقل به زودی
حسن رحیمی، مدیرعامل شهرک حمل ونقل بندرعباس گفت: در این مدت مسئله شهرک حمل‌ونقل یا مهم نبوده یا به مقامات به درستی تذکر داده نشده است. در همین مدت فولاد کاوه با 20 هزار میلیارد سرمایه‌گذاری، 2100 نفر اشتغال‌زایی کرده؛ اما ما با حدود هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بالای 2500 نفر اشتغال‌زایی کردیم که جای تامل دارد.
مدیرعامل شهرک حمل و نقل بندرعباس تشریح کرد: در حال حاضر صد شرکت را در شهرک حمل ونقل جانمایی کردیم و 5 هزار متر به هرکدام تخصیص داده‌ایم.35 شرکت دیگر را بایستی منتقل کنیم به این شهرک که ظرفیت آن را نداریم.
وی افزود: طبق کارگروه 67، صد هکتار دیگر نیز به ما الحاق شود که در این رابطه به منابع طبیعی نامه زدیم، انتظار داریم از سوی استاندار تأکیدی روی این موضوع شود؛ زیرا ما جزئی از طرح لوجیستکی هستیم که بایستی نگاهی هم به توسعه بخش ما شود.
حسن رحیمی در پایان گفت: جایگاه سوخت شهرک حمل‌ونقل بندرعباس تا تیرماه سال جاری به اتمام می‌رسد و می‌تواند به بسیاری از راننده‌ها خدمات دهد. 12 نازل برای گازوئیل و 2 نازل برای بنزین دارد.
  
   تشکیل شورای عالی حمل‌ونقل  هـرمزگان
   

توزیع عادلانه بار بین شرکت ها برای کوتاه شدن دست دلالان

یوسف عابدینی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای هرمزگان در ابتدا به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل جاده ای پرداخت و ابراز داشت: یکی از خواسته‌های اصلی رانندگان توزیع عادلانه بار است که با همکاری بخش‌های مختلف توانستیم مدت انتظار راننده در سفر را که در سنوات گذشته حتی به ۴۰ روز رسیده بود، تا حد زیادی کاهش داده و رضایتمندی نسبی در توزیع را حاصل نماییم. عابدینی تصریح کرد: با یاری دادستان محترم وقت در یک دوره زمانی، کمیسیون‌هایی جهت برخورد با رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل متخلف تشکیل دادیم که برخوردهای خوبی نیز صورت گرفت. وی با اشاره به حضور دلالان در سالن های اعلام بار و فسادهای مالی ایجاد شده خاطر نشان کرد: به دلیل پیچیدگی قضیه باید برنامه‌های جامع تری تدوین و پیاده شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای هرمزگان گفت: با حمایت های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، درجه بندی شرکتهای حمل و نقل برای شرکت های خاص مثل فولاد در دستور کار قرار گرفت تا دست دلالان کوتاه شود چرا که در طول سال توسط دلالان از طریق دستکاری در بیمه و دیگر حقوق رانندگان، ارقام قابل توجهی مبادله می شود.
             

مشکلات ترانزیت در بندرعباس، بازی با روان راننده هاست

«محمود چشم براه»، رئیس انجمن رانندگان بندرعباس در خصوص مسائل پیرامون مشکلات حوزه گمرک برای رانندگان گفت: زمانی که این حوزه در اختیار بخش خصوصی بود وضع بهتر بود. در حال حاضر مشکلات بیشتر شده است برای مثال همین معضل لغو سفر راننده ها. یک راننده برای بارگیری مجدد، بایستی لغو سفر بزند که این لغو سفر از سوی گمرک اعلام می شود. در حال حاضر سیستم فعلی ضعف دارد و لغو سفر را به‌موقع نمی‌زنند و راننده درگیر یک سیستم  زمان‌بر می‌شود.

چشم براه  تشریح کرد: بین هزار دستگاه تقریباً 200 تا 300 ماشین راننده، در سیستم، لغو سفر نمی‌شوند. این تنها مشکل راننده نیست. راننده‌ها پس از پروسه خروج، ارزیابی مجدد می‌شوند که همین مسئله گاهی وقت راننده‌ها را تا 24 ساعت می‌گیرد. همین مسئله، راننده‌ها را خسته می کند و بازی با اعصاب و روان آن هاست. این مورد بایستی به دست دولتی‌ها حل شود نه بخش خصوصی.

 وی تأکید کرد: ما این مشکل را بارها به سیستم پشتیبان گمرک اعلام کرده‌ایم و آن ها هم می دانند که این آیتم‌ها به‌درستی کارنمی کند. بایستی لغو سفر به‌صورت اتوماتیک اجرا شود.

رئیس انجمن رانندگان بندرعباس در تشریح دیگر مشکلات رانندگان در بندرعباس گفت: تعداد گیت خروج راننده‌ها کم است. تنها دو گیت خروجی دارند که این مشکل هم به طریقی حل شود. محمود چشم براه افزود: ما انجمن رانندگان، جایگاهی در سازمان بنادر نداریم، اگر مقدور است، دفتری در اختیار ما قرار گیرد که بتوانیم مشکلات خود را از آن طریق در محوطه حل کنیم. محمود چشم براه با اشاره به ساعتی شدن برخی محوطه‌های اداره گفت: محوطه های بنادر با ساعت‌های کاری راننده‌های نمی‌خواند، برای همین راننده‌ها ساعت‌ها درگیر هستند و گاهی معطلی تحمل می‌کنند. همچنین  پیمانکارهای تخلیه و بارگیری به‌خصوص کالاهای اساسی، بدون نظارت هستند. راننده‌های ما را اذیت می‌کنند و در حال حاضر  حتی راننده  کافی برای حمل برنج نداریم.

محمود چشم براه  تصریح کرد: در خصوص سوخت، بسیار مشکل‌داریم. راننده ها چندین ساعت در صف می‌ایستند درنهایت به آن‌ها گفته می‌شود که سوخت نیست. یکی از دلایل؛ گسترش قاچاق سوخت است. جایگاه بایستی 24 ساعته سوخت داشته باشد و نیروی انتظامی روی جایگاه‌ها نظارت بیشتر داشته باشد.

 
 
   تشکیل شورای عالی حمل‌ونقل  هـرمزگان
     

در کنار حل مشکلات خلق مزیت هم واجب است

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه بندرعباس قطب ترانزیت است و ممکن است در آینده با بیشتر شدن مشکلات جذابیت های ترانزیتی خود را از دست بدهد گفت: افزایش تولید فولاد و گسترش صنایع معدنی در استان های همجوار، ممکن است مزیت های ترانزیتی هرمزگان را کاهش دهد. لذا باید به دنبال خلق مزیت های جدید باشیم.
استاندار هرمزگان افزود: افزایش رضایت رانندگان و ترغیب آنها برای ادامه بارگیری در بنادر استان باید مورد توجه قرار گیرد و به دنبال رفع نقایص بندر شهید رجایی در حوزه حمل و نقل کالا باشیم. وی با یادآوری این موضوع که صنعت حمل و نقل ذینفعان بسیاری دارد ابراز داشت: رویکرد ما باید تغییر فرآیندهای اضافی، حذف انسان و کاغذ از فرآیندهای موجود و نهایتاً کاهش فساد باشد. دوستی در ادامه خواستار تعریف راه حل هایی برای کاهش زمان مسیر ترانزیت از اسکله شهید رجایی و همچنین تشکیل شورای عالی حمل و نقل با دبیری جناب آقای گلپاگون رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل شد.
استاندار هرمزگان پیشنهاد داد: به منظور رفع معطلی و تسهیل در فرآیند سوختگیری، جایگاه ویژه‌ای برای کامیون های حامل بار در نظر گرفته شود که تسریع در راه اندازی جایگاه سوخت شهرک حمل و نقل می تواند بخشی از مشکل موجود را حل کند.
گفتنی است در این نشست مدیران اداره کل بنادر، گمرک و روسای انجمن های رانندگان و ترخیص کاران نیز حضور داشتند که در خصوص مسائل مهمی مثل تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی فله و همچنین کالاهای اساسی جلوگیری از تخلفات شرکت‌های پیمانکاری در بندر شهید رجایی لزوم توجه به تعرفه های مربوطه و ایجاد سامانه محلی برای ممانعت از اتفاقات آتی بحث و تبادل نظر شد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها