برگزاری نشست ویژه نظارت بر تامین و توزیع کالاهای اساسی در هرمزگان:  

کمبود کالای اساسی در هرمزگان نداریم/ برخورد قاطع با احتکار کنندگان کالاها


نویسنده: سامیه طهورنیان

 پیرامون آخرین تحولات هدفمندسازی یارانه ها، نشست ویژه نظارت بر تامین و توزیع کالاهای اساسی در استان، عصر امروز در محل استانداری هرمزگان با حضور معاون امور هماهنگی و اقتصادی استانداری،  مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان،  مدیر کل سازمان صمت هرمزگان و جهاد کشاورزی استان به همراه اصحاب رسانه برگزار شد.  
 
به گزارش صبح ساحل، معاون اقتصادی استانداری هرمزگان با اشاره به تحولات و شایعه های اخیر در حوزه توزیع کالاهای اساسی و کمبود نان در کشور گفت: «برای حذف یارانه پنهان که آفت اقتصادی ست و باعث قاچاق کالایی چون آرد به کشور های همسایه می شود،  کشور دست به اجرای هدفمند سازی یارانه ها زده است که به شیوه ی جدیدی انجام می شود». 
علی فیروزی تصریح کرد:«موضوع روغن و توزیع آن چند روزی است که داغ شده است و شایعات بسیاری پیرامون آن شکل گرفته استـ و همانند شکر در این حوزه افزایش قیمت داشته ایم که هم اکنون در حال کنترل آن هستیم».
معاون امور اقتصادی هرمزگان اظهار کرد:«کشور ما به واسطه تفاوت قیمتی که در زمینه کالای اساسی به خصوص آرد با کشورهای همسایه داشته و با عدم کنترلی که روی آن بوده با قاچاق گسترده ای مواجه شده است و از این رو دولت آیت الله رئیسی دست به اصلاح توزیع و اصلاح قیمت ها زده است».
 علی فیروزی تاکید کرد:«بنا به ابلاغ هایی که صورت گرفته، استان هرمزگان به عنوان ۳۱ استانی است که در نظر می رود مورد اصلاح قیمت ها و توزیع قرار بگیرد». 
معاون اقتصادی استانداری هرمزگان تشریح کرد:«در چند روز گذشته اقدامات خوبی در تامین کالاهای اساسی در سطح هرمزگان صورت گرفته استـ و از همین جا اعلام میکنم که هیچ کمبود کالایی در استان نداریم». 
وی تاکید کرد:« همین جا اعلام می کنم که به هیچ وجه اجازه احتکار نخواهیم داد و با احتکار کننده ها برخورد می کنند؛ زیرا مستقیما با غوت و نان مردم بازی می کنند».
علی فیروزی گفت:« مردم می توانند،  روغن را در فروشگاه های تهیه کنند زیرا در تامین و توزیع آن مشکلی وجود ندارد، به طور کل، بحث کمبود کالای اساسی در کشور مطرح نیست،  تنها بحث توزیع هوشمندانه تر آن است».
این مقام مسئول در ادامه تشریح کرد: «در مورد بحث نان که این روزها در مورد آن شایعه بسیار است باید اعلام کنم که قیمت نان افزایش نخواهد یافت و تنها شیوه جدیدی برای توزیع آن خواهیم داشت که در آن خصوص هم مردم هزینه ای پرداخت نخواهند کرد».  
علی فیروزی در پایان گفت: «بخشی از اختیارات این طرح در دست استانداری و بخشی دیگر طرح ملی است از این رو خواهشمندم که رسانه ها و مردم، تحولات را از رسانه های معتبر پبگیری کنند و تمامی اطلاع رسانی ها در این حوزه از طریق سخنگوی دولت انجام می گیرد».  
 
توزیع یارانه عامل  قاچاق آرد و ضایعات نان
در ادامه نشست، مدیر کل امور اقتصادی و دارایی هرمزگان با اشاره به نتایج مثبت توزیع هدفمند یارانه ها گفت:  در دنیای امروز،  یارانه به صورت بسیار هدفمند و هوشمند توزیع می شود؛ اما در کشور ما این توزیع با کاستی هایی رو به رو بوده که باعث شده، آرد یارانه ای در بازار به شکل آزاد و به قیمت بالا به فروش برسد و بخشی از آن نیز به کشور های همسایه قاچاق شود.  
 مهدی دسینه افزود:« در سال های گذشته رشد قاچاق آرد افزایش یافته و طبق آخرین آمارها به رشد 200 درصدی رسیده است.  
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی هرمزگان تصریح کرد:  بنا بر نتیجه آخرین داده ها،  هر ایرانی 300تا 310 گرم در روز نان می خورد که به طور کل مصرف سالانه کشور 9.5 میلیون تن در سال است؛ اما مصرف کشور در سال گذشته 11.5 تن بوده است.  این دو و نیم میلیون تن یا به ضایعات تبدیل یا قاچاق شده است.  
مهدی دسینه یادآور شد:  «دو کشور بزرگ تولید کننده گندم جهان در بحران جنگ هستند که جهان را تحت تاثیر قرار داده است، از این رو کشور، چاره ای جز هدفمند سازی یارانه ها ندارد تا از قاچاق کالاهایی چون آرد جلوگیری شود».  
این مقام مسئول در پایان گفت:« اگر شیوه توزیع جدید به درستی اجرا شود،  امیدواریم به اقتصاد کمک ویژه ای شود و از همین رو اعلام می کنم که استان هرمزگان آمادگی کامل برای همکاری با سایر دستگاه های دولتی را دارد. 
در حاشیه این نشست،  «خلیل قاسمی»،  رئیس سازمان صنعت،  معدن و تجارت هرمزگان و «عباس مویدی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان به ارائه آمار و برنامه های خود برای اجرای طرح هدفمندسازی یارانه کالاهای اساسی پرداختند.
 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها