هشدار شبکه بهداشت و درمان قشم:

گروه‌های حساس به گرد و غبار از منزل خارج نشوند



سرپرست شبکه بهداشت و درمان قشم از افراد حساس به گرد و غبار در این جزیره خواست تا بعد از ظهر جمعه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱) کمتر در فضای باز تردد کنند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، دکتر یاسر مرادی اظهار کرد: گرد و غبار با وزش بادهای ۱۲۰ روزه از سمت شرق و همچنین گرد و غبار ناشی از فعال بودن کانون ریزگردهای عراق از سمت غرب هرمزگان را متاثر کرده است.

وی ادامه داد: هرمزگان بیشتر تحت تاثیر وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان بوده و اکنون موجی به سمت هرمزگان حرکت کرده که فعالیت آن تا بعد از ظهر جمعه تداوم می‌یابد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان قشم توضیح داد: بادهایی که از سمت شرق می آیند گرد و غبار را از زابل و سیستان و بلوچستان به سمت هرمزگان می آورند و بادهایی که از سمت غرب و شمال غربی می وزند گرد و غبار عراق را همراه خواهند داشت.

دکتر مرادی اضافه کرد: تمامی قشموندان به منظور حفظ سلامتی خود، توصیه های بهداشتی و خودمراقبتی زیر را تا پایان شرایط آلودگی هوا  رعایت کنند.

وی افزود: بر این اساس تمامی افراد به ویژه افراد حساس شامل سالمندان، مادران باردار، کودکان و افراد دارای سابقه بیماری قلبی، عروقی و تنفسی از منزل خارج نشوند و در و پنجره منزل و محل کار را بسته نگهدارند و  سایر افراد نیز در صورت ضرورت با استفاده از ماسک مناسب  FFP۲ از منزل خارج شوند و حضور در فضای باز را حداقل کاهش دهند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان قشم گفت: ورزشکاران در فضای باز ورزش نکنند و حضور در پارک ها و پیاده روی در شرایط آلودگی و گردوغبار انجام نگیرد.

وی تاکید کرد: در این شرایط ناسالم آب و هوایی تردد خودروها در سطح جزیره قشم کاهش یابد و در صورت استفاده از خودرو ضمن استفاده از ماسک مناسب، شیشه ها بالا نگه داشته شود.

دکتر مرادی با بیان اینکه کارکنانی که به واسطه شغلی، بیشتر در معرض گرد و غبار قرار دارند مثل پلیس راهور، نیروهای اورژانس ۱۱۵، امدادگران هلال احمر ۱۱۲، نیروی انتظامی ۱۱۰، آتش نشانی ۱۲۵، پاکبانان و سبزبانان شهرداری قشم حتماً از وسایل حفاظت فردی به ویژه ماسک با ویژگی فوق استفاده کنند، اظهار داشت: در صورت امکان از مصرف سیگار و قلیان خودداری کرده و از طرفی مصرف شیر، ماست کم چرب، میوه و سبزیجات تازه و مایعات را برای دفع سموم از بدن افزایش دهند.

وی گفت: تا برگشت هوا به شرایط مطلوب، از هر گونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می شود خودداری کرده و مواد غذایی را به صورت رو باز قرار ندهند و ظروف نیز به صورت پوشانده یا وارونه قرار گیرند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان قشم با اشاره به اینکه توصیه می شود، فروشندگان نیز مواد غذایی فله ای، روی مواد غذایی را با پوشش مناسب بپوشانند، یادآور شد: زدایش گرد وخاک از روی مواد غذایی بسته بندی شده نیز توسط فروشندگان مورد توجه قرار گیرد.

دکتر مرادی خاطر نشان کرد: در هنگام رانندگی در شرایط آلودگی ناشی از گردوغبار، سرعت را کاهش دهند که باتوجه به محدودشدن میدان دید، منجر به حوادث رانندگی نشود و در صورت مواجهه با تنگی نفس و هرگونه ناراحتی قلبی، عروقی و تنفسی بلافاصله به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی یا بیمارستان مراجعه کنند.

 

گفتنی است که کارشناس هواشناسی هرمزگان گفت: دو هشدار زرد هواشناسی مبنی بر ورود گرد و غبار به استان و کاهش دید و افت کیفیت هوا و نیز وزش باد نسبتا شدید دریایی در استان صادر شده است.

مرضیه سی‌سی‌پور کارشناس هواشناسی هرمزگان ظهر امروز گفت: از بعد از ظهر امروز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ورود گرد و غبار فرامحلی را به استان از غرب خواهیم داشت که تمامی شهرهای غربی و مرکزی استان از جمله بندرعباس را با کاهش دید افقی و افت کیفیت هوا و تاخیر در پروازها مواجه خواهد کرد.

وی از گروههای حساس خواست که از امروز تا عصر جمعه در معرض هوای باز قرار نگیرند.

کارشناس هواشناسی هرمزگان همچنین افزود: طی امروز تا عصر جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه وزش بادهای نسبتا شدید شمال غربی را در خلیج فارس و دریای عمان خواهیم داشت که احتمال ایجاد اختلال در ترددهای مسافری و تجاری در بنادر غربی استان زیاد است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها