همکاری ایران و عراق برای مقابله با گرد و غبار



رییس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به دیدار با سفیر عراق بر تقویت همکاری دو کشور با هدف مقابله با گرد و غبار تاکید کرد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایرنا، با توجه به شرایط اقلیمی و محیط زیستی اخیر در منطقه با رویکرد بسترسازی برای رسیدن به راهکارهای اجرایی و عملیاتی مناسب برای رفع پدیده گرد و غبار و ضرورت تقویت همکاری‌های بین المللی آتی، رییس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر عراق دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار سید حسین موسوی فر با ابراز خرسندی از حضور سفیر کشور عراق در سازمان حفاظت محیط‌زیست‌ اظهارکرد: امیدواریم این نشست‌ها مقدمه‌ای برای مشارکت فعال در حوزه محیط‌زیست دو کشور باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران آماده است برای  رفع مشکل گردوغبار که این روزها شاهد آن هستیم، با برنامه‌ریزی و تعاملات بین‌المللی پیش رود، همچنین خواستار اجرای سریع توافقات قبلی و عملیاتی شدن آن برای مبارزه با معضلات زیست‌محیطی از جمله گرد و غبار هستیم و این آمادگی وجود دارد که هرچه زودتر اقدامات عملی و ملموسی که به نفع دو ملت باشد انجام شود.

وی افزود: بررسی‌های علمی و ماهواره‌ای که توسط دانشمندان ایرانی صورت گرفته است نشان می‌دهد با توجه به تغییرات اقلیمی و شرایط جوی به‌ غیر از کشور عراق سایر کشورهای همسایه در پیدایش پدیده‌ گرد و غبار دخیل هستند و می‌طلبد این تعاملات و همکاری با سایر کشورهای همسایه و درگیر این موضوع با قدرت و توجه بیشتری مورد پیگیری قرار بگیرد. ایران در این زمینه با تقویت حوزه دیپلماسی پیش‌قدم بوده و با برگزاری نشست‌های مختلف با سایر کشورهای همجوار در این زمینه گام مؤثر برداشته و تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا این آسیب‌ها به حداقل ممکن برسد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در بحث مقدمات و توافقاتی که برای نشست آتی در نظر گرفته‌ شده است، گفت: در این زمینه می‌توانیم به اسنادی که از قبل مورد توافق طرفین در موضوع گردوغبار بوده استناد کنیم و نیز آمادگی داریم این توافقات را مورد بررسی مجدد قرار داده تا در زمینه به روز شدن آن اقدامات لازم صورت گیرد، همچنین بر اساس داده‌ها و اطلاعات علمی که جمهوری اسلامی ایران در اختیار دارد، می‌توانیم با اشتراک گذاری با عراق به نتایج  و راهکارهای خوبی دست پیدا کنیم.

در ادامه این نشست نصیر عبدالمحسن عبدالله سفیر عراق ضمن قدردانی از پیشگامی ایران در رفع مشکلات مطرح‌ شده در بحث گرد و غبار، گزارشی از وضعیت رودخانه‌ها و مواردی که ممکن است در شکل‌گیری پدیده گردوغبار تأثیرگذار باشد، ارائه داد.

سفیر عراق گفت: ما هم با برگزاری جلسات متعدد با وزارتخانه های مرتبط با موضوع گردوغبار تلاش خواهیم کرد به راهکارها و نتایج قابل اجرایی برسیم و باید هرچه سریع‌تر اقدامات اساسی انجام شود، چراکه اگر در این خصوص تعللی صورت بگیرد با مشکلات بیشتری در حوزه محیط‌زیست مواجه خواهیم شد و ما هم قطعاً به همکاری با ایران و سایر کشورهای همسایه نیاز داریم.

سفیر عراق اظهار امیدواری کرد: نشست دو جانبه فی‌مابین به‌ منظور رسیدن به راهکارهایی مناسب هرچه سریع‌تر برگزار شود. 

نصیر عبدالمحسن عبدالله یادآور شد: کشورش در موضوع گردوغبار بیشترین آسیب را دیده است و همین امر ما را مجاب می‌کند اقدامات اولیه‌ای در خصوص مقابله با پدیده گردوغبار انجام شود که یکی از این موارد کاشت نهال در قالب کمربند سبز است که در تمامی شهرهای عراق کار اجرایی آن شروع‌ شده است.

در ادامه این جلسه علی‌محمد طهماسبی بیرگانی دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار با ارائه دستاورهایی در حوزه  بیابان‌زدایی گفت: بحث گرد و غبار در کل منطقه سابقه تاریخی دارد و عوامل انسانی ازجمله موارد تشدیدکننده گردوغبار محسوب می‌شود.

به گفته وی کشور ایران و عراق تجربیات و دستاوردهای علمی خوبی در مواجه با بیابان زدایی و گردوغبار دارند و هر دو کشور با توجه به اینکه عضو کنوانسیون بیان زایی هستند می‌توانند با به اشتراک گذاشتن تجربیاتشان همکاری خوبی  داشته باشند.

طهماسبی افزود: ستاد مقابله با گردوغبار متشکل از ۱۶ وزارتخانه و سازمان با مسئولیت رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال ۱۳۸۷ تشکیل‌ شده است و دبیرخانه آن در سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارد و این ستاد تاکنون اقدامات گسترده و ارزشمندی برای مدیریت پدیده گردوغبار در داخل و پیرامون مرزهای کشور انجام داده است. اقدامات صورت گرفته در این زمینه قابلیت رصد و بازدید دارد و بر اساس این موارد می‌توان بهترین تجربیات رابین دو طرف به اشتراک گذاشت.

وی با اشاره به وسعت مناطق گردوغبار خیز پیرامون کشور گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته، وسعتی معادل ۲۷۰ میلیون هکتار مناطق غبارخیز پیرامونی شناسایی‌ شده است که از جهات مختلف گردوغبار را به سمت کشور ما گسیل می‌کنند.  

او بابیان اینکه برای ۸ کانون گردوغبار پیرامونی کشور، یک برنامه عمل منطقه‌ای تهیه‌شده است، خاطرنشان کرد: برنامه عمل منطقه‌ای منشأهای گردوغبار برون‌مرزی منطبق بر مطالعات شناسایی مناطق در خارج از کشور است و بر این اساس ۲ زیر برنامه یکی برای غرب آسیا و دیگری برای بخشی از آسیای میانه تهیه‌ شده است. 

دبیر ستاد ملی ‌سیاست‌گذاری و هماهنگی ‌مدیریت‌ مقابله با پدیده گردوغبار، افزود: زیر برنامه غرب آسیا عمدتاً کشورهای خاورمیانه و حاشیه خلیج‌فارس را دربرمی گیرد و زیر برنامه آسیای میانه هم شامل کشورهایی است که در شمال و شرق کشور ما قرار دارد.

قرار است نشست وزاری محیط زیست کشورهای همسایه تیرماه در ایران برگزار شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها