توفان گرد و خاک سیستان و بلوچستان را درنوردید؛ سرعت وزش باد به ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت رسید



مدیر‌کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بیشینه سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در زابل دیشب به ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت رسید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را هم اکنون به ۳۰۰ متر کاهش داده است.

 

به گزارش صبح ساحل، محسن حیدری در زاهدان گفت: همانطور که انتظار می‌رفت، بیشینه سرعت وزش بادهای 120 روزه در ایستگاه فرودگاهی زابل دیشب به 126 کیلومتر بر ساعت رسید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی در این شهر را هم اکنون به 300 متر کاهش داده است.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به میزان بیشینه سرعت باد در زابل در سالهای اخیر افزود: درتیرماه سال 1358 بیشینه سرعتی معادل 148 کیلومتر بر ساعت به وقوع پیوسته بود و بعد از آن نیز این عدد به 130 کیلومتر بر ساعت در خرداد 1363 ثبت شده است. بعد از گذشت 38 سال، دیشب در ایستگاه فرودگاهی زابل بیشینه سرعت باد به 126 کیلومتر بر ساعت هم رسید که در 38 سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به هشدار سطح نارنجی صادر شده در روز پنج شنبه توسط این اداره کل، ادامه داد: بر اساس خروجی نقشه های پیش یابی و مدل های جوی وزش بادهای بسیار شدید به همراه توفان گرد و خاک تا فردا صبح در شمال استان ادامه دارد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان همچنین اضافه کرد: روز یکشنبه اول خردادماه کاهش 6 الی 7 درجه ای دما در نواحی شمالی و مرکزی را شاهد خواهیم بود اما از فردا روند افزایشی دما در این مناطق دور از انتظار نیست.

 

غلظت آلاینده‌ها در زاهدان به 15 برابر حد مجاز رسید

حیدری درباره وضعیت هوای زاهدان اظهار داشت: میزان بیشترین غلظت آلاینده‌ها تا ساعت 9 صبح امروز در زاهدان دو هزار و 310 میکروگرم بر مترمکعب رسید که 15 برابر حد مجاز است.

وی با بیان این موضوع که شرایط غبارآلود بودن شهر زاهدان تا فردا نیز ادامه دارد، افزود: غبار موجود در شهر زاهدان که ناشی از طوفان‌های مناطق شمالی استان است، دید افقی ایستگاه فرودگاهی زاهدان را تا 300 متر کاهش داده است.

 مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان ضمن اشاره به کاهش 6 تا 7 درجه‌ای دما برای مناطق مرکزی و شمالی از تداوم وضعیت هشدار نارنجی صادر شده تا فردا برای نواحی شمال استان خبر داد.

ادارات و مدارس زابل و هیرمند تعطیل شد

با توجه به افزایش نفوذ توده گرد و غبار و غلظت ذرات معلق در هوا، فعالیت ادارات، مدارس، نهادها شهرستان زابل امروز تعطیل اعلام شد.فعالیت بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، امدادرسانی و شرکت‌های خدمات‌رسان اعم از آتش‌نشانی، اتفاقات آب، برق و گاز و موارد مشابه طبق روال معمول ادامه خواهد داشت.

با عنایت به طوفان سهمگین و غلظت آلاینده‌های هوا و نظر به شرایط بحرانی و سخت در تردد خودروها و در راستای حفظ سلامت عموم جامعه با عنایت به نظر اعضای ستاد بحران شهرستان تمامی ادارات و مدارس در شهرستان هیرمند امروز تعطیل است.

امتحانات پایه گ‌های تحصیلی که به صورت نهایی هستند. امروز برگزار خواهند شد. روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان هیرمند طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد امتحانات نهایی امروز برگزار خواهند شد. امتحانات پایه‌های تحصیلی که به صورت نهایی هستند طبق برنامه قبلی برگزار شده و امتحانات هماهنگ و داخلی به یک روز بعد موکول می‌شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها