گفت و گوی اختصاصی صبح ساحل با یکی از معامله‌گران بازارهای مالی؛

چطوری از کارمندی به یک تریدر موفق تبدیل شویم


نویسنده: مریم دهقان

شناخت بازارهای مالی، داشتن دانش و تسلط کامل بر اصول معامله‌گری از جمله مواردی است که باید قبل از ورود به بازارهای مالی در نظر گرفت تا بتوان در این بازارها سود کرد و میزان زیان‌های خود را به حداقل رساند. هرچقدر درک بهتر، وسع‌تر و واقع بینانه‌تری نسبت به اقتصاد کلان در دنیا داشته باشیم و حوادث و اتفاقات مهم دنیا را دقیق‌تر تحلیل کنیم؛ معامله‌گر موفق تری خواهیم بود. در همین راستا به سراغ سونیا بیک‌زاده، یکی از معامله‌گران موفق بازارهای مالی رفته‌ایم تا از ایشان درباره چند قاعده مهم و بنیادی در بازارهای مالی سوالاتی بپرسیم. در ادامه با این گفتگو همراه باشید.

 

  

  چطوری از کارمندی به یک تریدر موفق تبدیل شویم

لطفا در مورد خودتان، سابقه تحصیل و فعالیتتان دربازارهای مالی توضیح بفرمایید.

بنده سونیا بیک زاده هستم دانش آموخته مدیریت اجرایی در مقطع کارشناسی ارشد که پس از مهاجرتم به ترکیه از سال ۹۸ به صورت تمام وقت و با هدف کسب درآمد در بازارهای مالی مشغول به فعالیت هستم.

در سال ۹۲زمانی که مشغول به تحصیل در رشته MBA بودم، در دوره‌های آموزشی تحلیل‌گری سازمان بورس و اوراق بهادار تبریز شرکت کردم و همزمان به بازار جهانی ارز علاقمند شدم. اما در آن زمان به خاطر فعالیت تمام وقت در کارخانجات، امکان فعالیت مداوم در بازارهای مالی را نداشتم تا اینکه در سال ۹۸ به ترکیه مهاجرت کردم و به صورت تمام وقت تا به امروز در بازارهای مالی فعال هستم. همچنین دو سال پیش یک شرکت تجاری-مشاوره‌ای در ترکیه تاسیس کردم و هم اکنون به عنوان مدیرعامل این شرکت مشغول به فعالیت در شهر استانبول هستم.

 

چرا فعالیت آموزشی و مشاوره ای در بازارهای مالی برایتان حائز اهمیت است؟

فعالیت آموزشی و مشاوره ای در بازارهای مالی را به دو دلیل مهم دوست دارم:  اول اینکه در خانواده ای معلم به دنیا آمده ام و عاشق تدریس هستم. دوم و مهم تر اینکه، همزمان با تدریس و مطالعه بازارهای مختلف، خودم هم کنار مخاطبانم و با همراهی ایشان یاد می‌گیرم و رشد میکنم.

 

همان طور که می‌دانید ژورنال نویسی در بازارهای مالی یکی از اصول معامله‌گری صحیح است. لطفا بفرمایید که ژورنال نوسی به چه معناست و چطور ژورنال ترید داشته باشیم؟

در ابتدا باید تأکید کنم که به‌ویژه هنگام آغاز به فعالیت در هر بازاری ژورنال نویسی یا داشتن دفتر معاملاتی از ضروریات است و کمک شایانی به رشد و یادگیری معامله‌گر می‌کند، به‌طوری‌که تأثیر آن خیلی بیشتر از شرکت در هر سمیناری یا مطالعه هر استراتژی است.  ژورنال نویسی بر دو نوع است: نوع اول صرفا ارائه گزارش عملیات انجام یافته طی معامله است و معمولا به‌صورت فایل اکسل تهیه می‌شود.  این همان گزارشی است که از پلتفرم های معاملاتی نظیر متاتریدر تحت عنوان استیتمنت حساب می‌توان گرفت، که فقط شامل نقاط ورود و خروج، میزان سود و ضرر، استاپ‌لاس و سایر تصمیمات در حین انجام معامله است. اما علت معامله تریدر، در این گزارش درج نمی‌شود.

نوع دوم ژورنال، شامل گزارش تحلیلی از آنچه حین معاملات انجام داده ایم است. یعنی د‌لیل و تحلیل ورود به معامله، نتیجه معامله و درسی که ازین معامله گرفته ایم را شامل می‌شود. نوع دوم ژورنال نویسی به تنهایی یک کلاس درس است و در بهبود و افزایش بازدهی معاملات تریدر بسیار مهم است. در واقع بزرگترین تأثیر ژورنال نویسی در این است که با شناخت بیشتر روان خود و ارزیابی دلیل تصمیمات خود در معامله‌گری گام‌های بسیار مؤثری برای کنترل روان می‌توان برداشت.

 

به نظر شما اخبار چه تاثیری بر بازار‌های مالی دارد؟ چطور استراتژی معاملاتی بر اساس اخبار داشته باشیم.

در ابتدا باید تأکید کنم که این استراتژی برای معامله‌گران خرد مناسب نیست و من نسبت به آن توصیه نمی‌کنم اما آن دسته از معامله‌گرانی که به هر سه تحلیل بنیادی و تکنیکال و سنتیمنتال تسلط دارند و آموزش دیده‌اند، با اطلاع از ریسک‌های ذاتی آن می‌توانند در تایم فریم های معاملاتی پایین از ین استراتژی بهره ببرند. لازمه انجام معاملات هنگام انتشار اخبار، داشتن سرعت عمل بسیار بالا (اینترنت پرسرعت هم به‌عنوان زیرساخت باید وجود داشته باشد) ، قدرت تجزیه و تحلیل بالا به پشتوانه اطلاعات تحلیلی قوی و تسلط کامل بر روان، است.

 

چند نوع تحلیل در بازارهای مالی داریم و کدام تحلیل در بین معامله‌گران بیترین استفاده را دارد؟

در هر بازاری سه نوع تحلیل را بایستی درنظر داشته باشیم که شامل تحلیل بنیادی ، تحلیل تکنیکال و تحلیل سنتیمنتال یا انتظارات بازار است. هر کدام ازین تحلیل ها نقش و اثر خود را دارند و هیچکدام بر دیگری برتری ندارد.

اما در این میان تحلیل تکنیکال در هر بازاری بیشتر مورد توجه است و مخاطب بیشتری دارد و تحلیل فاندامنتال کمتر مورد اقبال است. علت آن هم این است که در مقایسه با تحلیل تکنیکال، یادگیری تحلیل بنیادی نیاز به زمان بیشتر ‌و مطالعه وسیع برای درک عمیق تر دارد. اما به شخصه باور دارم که بدون تحلیل بنیادی و عدم اطلاع از دلایل حرکت قیمت‌ها تحت شرایط مختلف، قسمتی از اطلاعات مهم و موردنیاز در بازار را حذف خواهیم کرد لذا از این منظر تحلیل بنیادی، تحلیل عمیق تری است.

 

به نظر شما کدام نوع تحلیل، جامع‌تر است؟

اگر دانش مناسبی از تحلیل بنیادی و انتظارات بازار (سنتیمنت بازار) داشته باشید، زودتر از بقیه، حرکات قیمتی را تشخیص داده و وارد عمل می‌شوید. برنده بازار‌های مالی کسی است که سریع‌تر از بقیه بوی تغییرات قیمت و تغییر روندها را هنگام انتشار داده‌های اقتصادی از ماه‌ها پیش تشخیص دهد.

 

سیاست های اخیر فدرال رزرو چه سمت و سویی دارد و این سیاست‌ها چه تاثیری بر روی بازارهای مالی دارد؟

از اوایل سال جاری میلادی فدرال رزرو به‌خاطر تورم فزاینده‌ای که نشانه‌های آن در سال‌های گذشته آغاز شده بود پایان سیاست انبساطی را اعلام و فرایند تیپرینگ یا به عبارت دیگر سیاست انقباضی را در پیش گرفت.

افزایش نرخ بهره، ابزاری برای مقابله با تورم است، به بیان خیلی ساده وقتی پول بهای بیشتری پیدا می‌کند، پول از بازارهای مختلف به سمت بانک ها انتقال پیدا می‌کند لذا نرخ بهره بالای بانک‌های مرکزی باعث افت شاخص بازار سهام و بالارفتن نرخ ارز آن کشور (در اینجا منظور دلار است) می‌شود.

لازم به ذکر است که در بازار جهانی ارز، از اختلاف نرخ بهره در مورد ارزهای کشورهای مختلف و با اطلاع از سیاست‌های بانک‌های مرکزی مربوطه، می‌توان به‌عنوان یکی از اطلاعات لازم برای ارزش‌گذاری ارز کشورها استفاده کرد.

 

چطور متوجه افزایش یا کاهش نرخ بهره شویم؟ آیا نشانه ای وجود دارد که قبل از اعلام رسمی آن، متوجه این تغییرات شویم و در تحلیل خود از آن استفاده کنیم؟

یکی از بهترین روش‌ها برای اطلاع از افزایش یا کاهش نرخ بهره متعلق به دولت‌های مختلف، پیگیری و مطالعه سخنرانی های اعضاء بانک‌های مرکزی آنها است.

حتی شناسایی موضع گیری اعضاء که هاوکیش (سیاست پولی انقباضی) هستند یا داویش (سیاست پولی انبساطی) به ما کمک می‌کند که از محتوا و ماهیت صحبت‌های آنها جهت‌گیری سیاست‌ها را پیش بینی کنیم.

قبل از اینکه سیاست‌های موجود تغییر کند، از حدود یک‌سال قبل نشانه‌ها را در سخنان رؤسا و اعضا می‌توان متوجه شد. در واقع به‌عنوان یک معامله‌گر بازار ارز یا سهام، ضروری است که قبل از اعلام رسمی اقدامات لازم را انجام دهید و پوزیشن‌های معاملاتی خود را تعیین کنید. حرکات قیمت‌ها قبل از اعلام رسمی آغاز می‌شود و در واقع پیش بینی‌ها از میزان نرخ بهره قبلا توسط بازار قیمت گذاری می‌شود.

 

در پایان اگر توصیه‌ای دارید بفرمایید.

برای داشتن آنچه شما را خوشحال می‌کند باید تلاش کنید، زندگی ساختنی بی پایان است و تنها چیزی که به شما زنده بودن‌تان را یادآوری می‌کند حرکت، شور و اشتیاق شما برای به‌دست آوردن تجربههای جدید و ساختن‌های بی‌پایان است.

 بازار هم مانند زندگی هر لحظه در حال نو شدن است و هر لحظه‌اش یادآور زندگی متلاطم ماست که باید آگاهانه قدم برداریم تا اسیر امواج خروشانش نشویم.

روزنامه صبح ساحل

منتظر تایید: 1منتشر شده: 1
شمس
۱۷ مهر ۱۴۰۱
بسیار عالی . ممنون
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها