سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:

شهروندان در ساعات اوج گرما در منزل بمانند



سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از شهروندان هرمزگانی خواست در در ساعات اوج گرما و تابش مستقیم نور خورشید حتی الامکان در منزل بمانند.

   

به گزارش صبح ساحل، فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به احتمال گرمازدگی در فصل تابستان و زنگ خطر جدی برای سلامت شهروندان هرمزگانی است، اظهار داشت: با افزایش یا کاهش دما محدوده حرارت بدن انسان نباید تغییر کند چرا که تمامی واکنش های شیمیایی و متابولیسم های بدن انسان همه در محدوده دمایی خاصی صورت می گیرد، بنابراین اگر به هر دلیلی از جمله سرمازدگی و یا گرمازدگی این دما تغییر یابد، تبادل آب، املاح و متابولیسم در بدن مختل می شود.
نوروزیان با بیان اینکه گرمازدگی تحت شرایط محیط ایجاد می شود، گفت: سیستم تبادل گرما و تنظیم درجه حرارت بدن انسان به علت قرارگیری بیش از اندازه فرد در هوای گرم و تابش مستقیم نور خورشید ، دچار اختلال شده و سیستم تنظیم دمای بدن از کنترل خارج می شود.
وی ابراز کرد: در این حالت افزایش دمای بدن همانند تب به دلیل مکانیسم دفاعی بدن در برابر میکروبها نیست بلکه در اثر قرار گرفتن بیش از اندازه فرد در هوای گرم و تابش مستقیم خورشید، سیستم تبادل گرما و تنظیم درجه حرارت بدن انسان دچار اختلال شده و واکنشهای طبیعی بدن جهت افت دما مانند عرق کردن نیز عمل نمی کنند و سیستم تنظیم دمای بدن از کنترل خارج می شود.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به علائم و نشانه های گرمازدگی تصریح کرد: اگر دمای بدن انسان از حالت نرمال خارج و به ۴۰ درجه سانتیگراد برسد فرد دچار گرمازدگی شده است و فرد گرما زده با مشکلاتی نظیر داغی و خشکی پوست، سردرد و سرگیجه ، احساس خستگی مفرط، تهوع، گرفتگی کرامپ عضلانی و احساس تشنگی بسیار روبرو می شود.
نوروزیان عنوان کرد: تپش قلب، مشکلات تنفسی، احساس ضعف شدید، گشاد شدن مردمک و در صورت طولانی شدن گرمازدگی، بیهوشی از دیگر نشانه های گرمازدگی است که در صورت تداوم  خطرات زیان بار دیگری همچون تشنج و حتی مرگ را به همراه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه گرمازدگی بیشتر متوجه بیمارانی می شود که از بدن خود کمتر مراقبت می کنند، خاطرنشان کرد: معلولان، سالمندان، کودکان و معتادان و نیز سایر افراد همچون ورزشکاران و افرادی که به واسطه شغل خود مدت زمان زیادی را در فضای باز و گرم سپری می کنند نیز دچار گرمازدگی می شوند.
نوروزیان با اشاره به راههای موثر در پیشگیری از گرمازدگی تصریح کرد: مصرف نوشیدنی های خنک، استفاده از کلاه های لبه دار ، کرم های ضد آفتاب، عینک آفتابی، پوشیدن لباس های خنک با رنگ روشن و اجتناب از ماندن در خودروهای در بسته از جمله راهکاری پیشگیری از گرمازدگی است.
وی با اشاره به اقدامات مورد نیاز در مواجهه با فرد گرما زده یادآور شد: ابتدا بیمار را به جای خنک یا سایه منتقل کرده، لباس های اضافه را بیرون آورده و به آهستگی دما بدن را پایین بیاورید (استفاده از اسفنج، پارچه های مرطوب و یا اسپری آب خنک و باد زدن ملایم) و همچنین بهتر است در طول این مدت یک نفر مراقب بیمار و در کنار او باشد و ضربان قلب و تنفس و سطح هوشیاری وی را کنترل کند.
نوروزیان با تاکید بر اینکه در صورت هوشیار بودن فرد گرمازده نوشیدن مایعات خنک توصیه می شود، خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده تقریبا بعد از نیم ساعت بیمار به حالت عادی باز می گردد ولی اگر بیمار دارای سطح هوشیاری پایین و یا دچار اختلال قلبی تنفسی شده بدون خوراندن مایعات به بیمار، باید سریعا به بیمارستان انتقال داده شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها