با کاهش موارد کرونا و افزایش پوشش واکسیناسیون در کشور

آیا زمان آن رسیده که ماسک را کنار بگذاریم؟



توی ماشین، کنار جاکفشی، داخل کیف و جیب شلوار جایی برای ماسک‌هایی است که حالا دیگر به نظرمان بلا استفاده‌اند. ماسکی که جزوی از پوشش روزانه‌ شده و حالا دیگر کنار گذاشتن آن برای برخی کمی ترسناک به نظر می‌رسد و برای برخی دیگر ماسک‎‌زدن به طور کلی از زندگی حذف شده‌است. ماسکی که روزی اجباری بود و توصیه‌ها به استفاده از آن بسیار شدید شده‌‌بود حالا دیگر در جامعه آنقدر پررنگ نیست. وزارت بهداشت هفته پیش اعلام کرد که یک روز بدون فوتی کرونا را ثبت کرده‌است. خبر به صفر رسیدن آمار فوتی‌های کرونا باعث خوشحالی بسیاری از مردم شد. به این ترتیب این سوال در ذهن بسیاری شکل گرفت که آیا کرونا به پایان رسیده‌است و باید هم‌چنان ماسک زد؟ خبرگزاری ایسنا گزارش داده است که میزان رعایت پروتکل‌های‌ بهداشتی در کشور در اوایل خرداد حدود ۵۰ درصد برآورد شده‌است. از طرفی آمار تزریق دز سوم واکسن و واکسیناسیون کودکان همچنان پایین است. آخرین آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت نشان می‌دهد ۱۴ میلیون نفر هنوز دز نخست خود را نیز دریافت نکرده‌اند و حدود ۲۸ میلیون نفر از افراد واجد شرایط نیز دز سوم را نزده‌اند. در حالی که وزارت بهداشت تزریق دز چهارم را نیز برای افراد بالای ۷۰ سال و کسانی که سیستم ایمنی آسیب‌پذیر دارند هم آغاز کرده است. از طرفی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ایران گفته است که نرخ واکسیناسیون گروه سنی ۵ تا ۱۱ سال «قابل قبول» نیست و تنها ۱۰ درصد از این کودکان دست‌کم یک دز واکسن را تزریق کرده‌اند. 

       

گفت‎‌وگو با «فاطمه نوروزیان»، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
تزریق دوز چهارم برای تمام گروه‌های سنی
  
بنابر اعلام وزارت بهداشت، میانگین استفاده از ماسک در شاغلین و خدمت گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۸ اردیبهشت تا ۴ خرداد ماه بالغ بر ۴۵.۷۱ درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت  مربوط به استان هرمزگان با ۶۵.۲۷ درصد است. میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۸ اردیبهشت تا ۴ خرداد ماه ۱۴۰۱، ۴۷.۹۹ درصد بوده که بیشترین میزان رعایت باز هم مربوط به استان هرمزگان با ۶۰.۵۸ درصد بوده‌است. برای استانی مثل استان هرمزگان که استانی گرمسیر است و اکنون هم در گرم‌ترین روزهای سال قرار داد، این 
آمار استفاده از ماسک کمی بعید به نظر می‌رسد اما جای امیدواری دارد. «فاطمه نوروزیان»، سخنگوی دانشگاه علوم‎‌پزشکی هرمزگان در این خصوص به «صبح ساحل» توضیح می‌دهد.
    
آخرین آمار پوشش واکسیناسیون در استان هرمزگان چه میزان است و چه گروه‌های سنی و چه مشاغلی می‌توانند دوز چهارم واکسن رادریافت کنند؟
درحال حاضر در استان هرمزگان 49 درصد افراد دوز سوم را دریافت کرده‌اند. در حال حاضر هم افرادی که از دوز قبلی واکسنی که دریافت کرده‌اند بیش از شش ماه گذشته‌است، حتما برای دریافت دوز جدید واکسن یا دوز یادآور در هر سنی که هستند اقدام کنند.
   
بقیه گروه‌ها چه زمانی می‌توانند دوز چهارم را تزریق کنند؟
از امروز تمام افراد بالای 18 سال که حداقل 4 ماه از آخرین تاریخ دریافت واکسن آن‌ها گذشته‌است  می‌توانند جهت دریافت دوز یادآور واکسن به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.
    
آیا ماسک در پیشگیری از ابتلا به آبله میمونی موثر است؟ 
بله یکی از راه‌های انتقال راه تنفسی است که البته در تماس خیلی نزدیک با بیمار منتقل می‌شود. تماس با پوست و ترشحات بیمار از دیگر راه‌های انتقال این بیماری است که استفاده از ماسک می‌تواند علاوه بر پیشگیری از ابتلا به کرونا در ابتلا به آبله هم نقش پیش‌گیرنده داشته باشد.
     
باتوجه به اینکه موارد کرونا در کشور کم شده‌است عده‌ای فکر می‌کنند باید ماسک را در اجتماعات کنار بگذارند؟ نظر شما چیست و چه توصیه‌ای برای این افراد دارید؟
خدا را شاکریم که بیش از یک ماه است که موارد فوتی و موارد بستری کرونا مثبت در استان هرمزگان صفر است البته موارد بستری گاهی یک مورد داریم اما دیگری بیماری در آی سی‌ یو و بیمار بدحال مبتلا به کرونا نداریم. با این حال تمام این شاخص‌ها نشان‌دهنده این نیست که کرونا پایان یافته است به دلیل اینکه ما هنوز موارد مثبت سرپایی و موارد قرنطینه داریم و گاهی هم موارد مثبت بستری داریم.
 بنابراین لغو تمام محدودیت‌ها و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مثل ماسک می‌تواند خطرآفرین باشد و ما را با یک چالش جدید در آینده روبه‌رو کند. از این رو هم‌چنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در مکان‌های سربسته و بدون تهویه توصیه می‌شود.
 در حال حاضر در استان هرمزگان هم باتوجه به گرمای هوا، تهویه استاندارد و مکانیکی در اکثر اماکن سربسته وجود ندارد و به همین دلیل توصیه به رعایت پروتکل بهداشتی و خصوصا ماسک در چنین مکان‌هایی وجود دارد. 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها