از تیرماه سال گذشته تاکنون؛

۲۸ پرونده قصاص در هرمزگان به صلح و سازش ختم شد



رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: ۲۸ پرونده قصاص از تیرماه سال گذشته تا انتهای خرداد سال جاری با کمک شورای حل اختلاف به صلح و سازش ختم شده است.

به گزارش صبح ساحل، «مجتبی قهرمانی»، رییس کل دادگستری هرمزگان امروز در مورد اقدامات شورای حل اختلاف استان گفت: در راستای اجرای دستور ریاست قوه قضاییه ضمن ابلاغ اساسنامه ستاد صبر، با رایزنی و هماهنگی صورت گرفته، هیئت صلح ویژه امور شهری در شهرداری منطقه یک بندرعباس با صدور ابلاغ صلح یاران معرفی شده از سوی شهرداری مرکزی بندرعباس در تاریخ ۲۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ افتتاح و شروع به فعالیت کرده است.   رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: اقدامات هیئت صلح، سبب کاهش میزان پرونده‌های قضایی تشکیل شده در دادگستری، تسریع در احقاق حقوق مردم و افزایش رضایتمندی مراجعان شده است.

وی  گفت: در راستای ابلاغ بخشنامه ۲۸ آبان سال ۹۸ ریاست قوه قضاییه در خصوص اهمیت صلح و سازش و نقش آن در احقاق حق و پیشگیری از اطاله دادرسی، به کلیه رؤسا و دادستان‌های حوزه قضایی استان، مراتب ابلاغ و تاکیدات لازم صورت گرفت و معاونان قضایی و رئیس شوراهای حل اختلاف استان نیز جهت اجرای کامل بخشنامه ابلاغی، برنامه ریزی و رصد لازم انجام گرفته است. قهرمانی گفت: لازم به ذکر است که پرونده‌های ارسال شده از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در بدو ورود، مورد تحلیل قرار گرفته و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و آگاهی به توانمندی همکاران شورای حل اختلاف، پرونده هایی که امکان صلح و سازش داشته باشند به شورای حل اختلاف ارجاع می شوند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان در مورداقدامات انجام شده در خصوص پرونده های قصاص گفت: لیست محکومان قصاص نزد ائمه جمعه و جماعات به منظور مساعی لازم جهت سازش ارسال شده است همچنین شوراهای حل اختلاف در زندان ها فعال شده اند. وی ادامه داد: تشکیل هیئت های صلح مساجد و محلات، تشکیل هیئت سفیران صلح و دوستی و هیئت های جهادی خاص پرونده های قصاص نفس، استفاده از ظرفیت های معتمدان ،متنفذان و ریش سفیدان ،استفاده از ظرفیت حوزه‌ و همچنین تشکیل ستاد صیر با هدف تعمیم فرهنگ بخشش برای کاهش اطلاله دارسی و کاهش حجم ورودی انجام گرفته است.

تشکیل 165 هیأت صلح در هرمزگان

رئیس کل دادگستری هرمزگان افزود: تشکیل ستاد صبر استان و شهرستان های سراسر استان ، تشکیل ۱۶۵ هیئت صلح در سراسر استان هرمزگان و فعالیت صلح یاران و خیران (همیاران صلح) در صلح و سازش  که منجر به ورود به تعداد ۱۰ فقره پرونده قصاص و سازش در این زمینه شده است.

قهرمانی تصریح کرد: تشکیل کارگروه استانی نحوه مشارکت مردم در پیگیری برای صلح در پرونده های قتل درتاریخ اول اردیبهشت سال ۱۴۰۱و تشکیل ۱۶ کارگروه شهرستانی و  36 گروه پویش صلح متشکل از صلح یاران، معتمدان و خیران و اعضا توانمند شوراهای حل اختلاف نیز از دیگر اقدامات در این زمینه است.

احصای پرونده 110 فقره قصاص در کارگروه استانی

وی گفت: احصا و بررسی تعداد ۱۱۰ فقره پرونده قصاص توسط کارگروه استانی با اولویت بندی بر اساس نحوه ارتکاب جرم؛ سن مرتکبان؛ مدت زمان بازداشت و ندامت مرتکبین قتل، ارجاع پرونده ها به کارگروه های شهرستانی جهت ورود گروه های پویش صلح به این پرونده ها شده است .

قهرمانی در مورد تعداد کل پرونده های قصاص که از اول تیرماه سال ۱۴۰۰ لغایت  24 خرداد ماه سال ۱۴۰۱ منجر به سازش شده است، گفت: تعداد ۲۸ پرونده در این مدت زمانی به صلح و سازش ختم شده است.

سرکشی مستمر به زندانیان

رئیس کل دادگستری هرمزگان اظهار کرد:در راستای دستور رئیس  قوه قضاییه مبنی بر بازدید و سرکشی دوره‌ای از بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها و نظر به اینکه بازدید از زندان و دیدار با محکومان به صورت چهره به چهره در جهت افزایش روحیه مددجویان موثر است، طی دستورات صادره، روسا، دادستان ها و قضات به صورت مستمر و جدی در زندان ها و بازداشتگاه های استان حاضر و از طریق مصاحبه با زندانیان به صورت چهره به چهره، نسبت به بررسی مشکلات آنها و فراهم سازی زمینه آزادی زندانیانی که شرایط آزاد شدن دارند فعالیت می کنند.

دبیرخانه کاهش جمعیت کیفری در هرمزگان تشکیل شد

وی گفت:برنامه جامع عملیاتی در سال جاری با اهداف تعیینی در خصوص بازدید هر یک قضات از زندان‌های استان، تهیه، تدوین و ابلاغ شده و با عنایت به اینکه صرف حضور در زندان کافی نیست، دبیرخانه کاهش جمعیت کیفری استان، جهت راستی آزمایی نحوه، کیفیت و نتیجه حضور مقامات قضایی در زندان، اقدامات انجام شده را از حوزه های قضایی به صورت روزانه، پیگیری و در بازه زمانی ماهیانه نیز ارزیابی می کند.

قهرمانی در مورد بازدید های صورت گرفته از زندان ها گفت: از ابتدای تیرماه ۱۴۰۰ لغایت۲۴ خرداد ماه سال ۱۴۰۱ ، تعداد ۱۱ هزارو ۱۲۸ بازدید هدفمند و موثر، توسط مسئولان قضایی استان هرمزگان، از زندان‌های سراسر استان انجام گرفته است، که از این تعداد؛ ۶ هزار و ۴۳۱ مورد به صورت الکترونیک و ۴ هزار و ۶۹۷ مورد دیگر، به صورت بازدید حضوری انجام شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها