هشدار درمورد شیوع تب کریمه کنگو در قشم



فرماندار قشم با توجه به مرگ یک قشموند، وجود تعداد قابل توجه دام، گرمای هوا و نزدیکی به عید سعید قربان نسبت به شیوع تب کریمه کنگو در این شهرستان هشدار داد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته فارس، محمد محمدحسینی‌تختی فرماندار قشم امروز در جلسه بررسی راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک انسان و دام، خواستار همکاری رسانه‌ها با شبکه بهداشت و درمان شد.

وی با بیان اینکه سنت اسلامی قربانی که در عید قربان اجرا می‌شود حتما باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام شود، افزود: اعمال پیشگیری، بازرسی و محدودیت‌های قانونی همزمان با فرهنگ‌سازی و انتشار محتواهای مناسب در رسانه‌ها به کمک بخشداران، دهیاران و دستگاه‌های اجرایی مرتبط و با تایید شبکه بهداشت و درمان باید انجام شود.

محمدحسینی‌تختی یادآور شد: ماه گذشته یکی از جوانان روستای «گَوَرزین» قشم بر اثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو جان باخت و این هشداری برای همه ما اعم از مسوولان و مردم است.

فرماندار قشم اضافه کرد: قرار گرفتن در فصل تابستان موجب تشدید فعالیت کنه‌ها در سطوح پوست دام شده و امکان انتقال بیماری را بیشتر می‌کند.

محمدحسینی‌تختی ادامه داد: عمل به مسوولیت فردی و اجتماعی در حوزه بهداشت و سایر زمینه‌ها اگر نادیده گرفته شود افراد و چه بسا اجتماع را دچار گرفتاری و مخاطره می‌کند.

وی گفت: مکاتبه با اداره بنادر و دریانوردی، گمرگ، نیروی انتظامی و دریابانی برای کنترل مبادی ورود و خروج دام، کنترل و پاکسازی کانون‌های نگهداری، پرورش و توزیع دام و تاکید به تامین گوشت قربانی از کشتارگاه از دیگر اقداماتی است که باید به فوریت و با حساسیت پیگیری و اجرا شود.

 

لزوم دقت کبابی‌ها در استفاده از گوشت سالم

فرماندار قشم با اشاره به آمار اعلامی فعالیت حدود ۲۰۰ کبابی در شهرستان و لزوم بازرسی و نظارت گفت: تامین گوشت بهداشتی از سوی آنان بخش مهمی از نگرانی‌ها را بر طرف می‌سازد.

بر اساس آمار اعلامی هم اکنون ۳۰ هزار راس دام سبک، چهار هزار گاو و گوساله و ۹۰۰ نفر شتر متعلق به یک هزار دامدار شناسایی شده از سوی مدیریت جهاد کشاورزی به صورت پراکنده در روستاهای قشم پرورش داده می‌شود.

 

گفتنی است که پیش از این یک آقای ۳۵ ساله از قشم جان خود را از دست داد که طبق گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان احتمال ابتلای این فرد با تب کریمه کنگو زیاد بود.

 براساس آمار وزارت بهداشت و درمان، از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۲ نفر بیمار مبتلا به این بیماری شناسایی و دو نفر فوت شده‌اند.

لازم به ذکر است که رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت  اعلام کرد که در فاز حاد بیماری، بین ۱۰ تا ۴۰ درصد احتمال دارد که بیمار فوت کند.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری تب کریمه کنگو (CCHF)، اولین بار در سال ۱۳۷۸ به طور رسمی و قطعی در کشور ما تایید و شناسایی شد. از جمله  روش‌های انتقال ویروس CCHF را می‌توان به گزش انسان توسط کنه آلوده، تماس انسان با ترشحات و خون حیوان آلوده و تماس فردی با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو را نام برد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها