نماینده ولی فقیه در هرمزگان:

رسانه‌ها گلوگاه نفوذ دشمن را شناسایی و خنثی کنند


نویسنده: صبح ساحل

نخستین نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه با همکاری سازمان بسیج رسانه استان هرمزگان با حضور نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد.

    

به گزارش صبح ساحل، «حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده» امام جمعه بندرعباس در این نشست با تاکید بر اینکه رسانه‌ها، نقش بی‌بدیلی در مدیریت و هدایت افکار جامعه دارند، گفت: هر حرفه‌ای نیازمند تبیین یک حوزه اخلاقی است. برای رسانه که نقش هدایت افکار عمومی را دارد اخلاق رسانه ضروری است. امروز پیش از هرچیزی در رسانه نیاز به اخلاق رسانه داریم. بدون این مهم جامعه رسانه‌ای دچار مشکلات زیادی خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان افزود: دنیای مجازی یا فضای مجازی با دنیای حقیقی در هم تنیدگی دارند. قواعد حاکم بر دنیای مجازی با قواعد حاکم بر دنیای حقیقی یکی است. لازم است در قوانین فضای مجازی بازنگری شود. آن قوانینی که در دنیای حقیقی قابل اجرا است باید با دنیای مجازی تطبیق داده شود. چرا که فضای مجازی‌ بخشی از حقیقت جامعه ما است و نمی‌شود آن را تفکیک کرد.

وی با بیان اینکه همانگونه که رهبر انقلاب نیز فرمودند، جنگ جدید، جنگ رسانه و اراده‌ها است، اضافه کرد: در این جنگ کسی پیروز است که بتواند افکار‌عمومی و اراده جامعه را بدست بگیرد و مدیریت کند. دشمن در هر شرایطی متناسب با وضعیت، شگردهایی را طراحی می‌کند. هرچقدر شناخت دشمن از جامعه ما بیشتر باشد نفوذش بیشتر خواهد بود. هرچقدر به این موضوع آگاه‌تر باشیم راحت‌تر می‌توانیم با ترفندهای آن مقابله کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده گفت: امروز دو حوزه را داریم که یک حوزه نگاه به درون و بطن جامعه و یک حوزه نگاه به بیرون است. در نگاه بیرونی شاخص، ملاک و معیار شناخت دشمن است. تا دشمن را نشناسید راه‌های مقابله با آن را شناسایی نخواهید کرد. راه موفقیت ما در تقابل با جنگ اراده‌ها، شناخت اهداف دشمن است.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان اظهار کرد: در حوزه داخلی با دو مقوله مواجه هستیم. ابتدا باید نقاط آسیب پذیر جامعه را بشناسیم که دشمن از این روزنه ورود می‌کند. بخش دوم کار این است که نوع فعالیتی که در حوزه رسانه انجام می‌دهید با یک هدف متعالی به منظور به عقب راندن دشمن و واکسینه کردن جامعه از ترفندهای آن‌ها باید باشد. این موضوع نیازمند پاک بودن حوزه رسانه است.حوزه پاک رسانه است که می‌تواند افکار عمومی جامعه را به خوبی مدیریت کند.

وی با بیان اینکه رسانه پاک رسانه‌ای است که با اصول و معیارهای اخلاقی مطابقت داشته باشد، افزود: اخلاق با جامعه، فرهنگ، دین، قومیت، جغرافیا و غیره ارتباطی ندارد. معیارهای اخلاقی، رسانه را تلطیف می‌کند. حوزه اخلاق و رسانه، حوزه دو سویه است. اخلاق می‌تواند بر رسانه تاثیر بگذارد و برعکس آن هم اتفاق می‌افتد. رسانه می‌تواند اخلاق جامعه را مدیریت و دست بگیرد و اخلاق می‌تواند رسانه را مدیریت کند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده با تاکید بر اینکه رسانه‌ها از نقش‌شان در اثرگذاری در اخلاق جامعه غفلت نکنند، بیان کرد: رسانه می‌توانید اخلاق، باورها و ارزش‌های جامعه را مدیریت کنید. اگر بخواهید شخصیت و سرنوشت جامعه را رقم بزنید یک گلوگاه دارد و گلوگاه آن، بدست گرفتن افکار جامعه است. افکار شما گفتار، رفتار، شخصیت و سرنوشت شما را شکل می‌دهد. سرنوشت یک جامعه را افکار آن رقم می‌زند. جنگ رسانه یعنی جنگ تسلط بر افکار جامعه. هرکس افکار را در دست گرفت پیروز است.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با بیان اینکه افکار ذائقه مردم را تغییر می‌دهد، عنوان کرد: اگر در حوزه رسانه گلوگاه‌ها را شناسایی کردید می‌توانید افکار جامعه را مدیریت کنید.

وی ضمن اشاره به اینکه در حوزه اخلاق رسانه باید چند موضوع را مورد توجه قرار داد، گفت: اولین اصل در حوزه اخلاق رسانه، صداقت است. اینکه خبر، خبر درستی باشد، پایه اخلاق رسانه است. دوم بی‌طرفی و شفایت خبر است. پیامی که به مخاطب منتقل می‌شود باید بدون هیچ سوگیری باشد.طبیعتا انسان نمی‌تواند بی‌نظر باشد، هرکس نظری دارد اما نباید در حوزه رسانه نظرِ افراد حقیقت مسئله را تحت تاثیر قرار دهد.

این مقام مسئول تشریح کرد: رسانه باید امانت‌دار باشد. رسانه‌ی امین باید تلاش کند خبر را بدون تغییر به مخاطب منتقل کند. مردم صاحبان اخبار هستند و حق آن‌هاست که بدانند و اصحاب رسانه امین هستند. عدم تعصب در رسانه‌ها ضروری است. تعصب در هر زمینه‌ای فکر انسان را کور می‌کند. تعصب غلط است. تعصب راه و دریچه دستیابی به حقیقت را می‌بندد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده با بیان اینکه اصحاب رسانه، آنچه امروز می‌نویسید برای جامعه خبر و برای آیندگان تاریخ است، افزود: شایعه‌پراکنی یکی از مسائلی است که در حوزه رسانه وجود دارد. وقتی خبری به دستتان می‌رسد باید با تحقیق، تفحص، نگاه عالمانه پالایش شود. به نقل از دکتر شریعتی شایعات سفارش دشمن است. عوام‌فریب پخش می‌کند و عامی می‌پذیرد. بنابراین باید خیلی مراقبت داشته باشیم که مطلب فاقد برهان و دلیل منطقی را نشر ندهیم. چرا که چون با جامعه آسیب می‌زند.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با تاکید بر اینکه خبر می‌تواند صادق باشد اما یک جاهایی بیان آن با خیلی مسائل دیگر در تعارض قرار می‌گیرد، عنوان کرد: پاسبانی از حریم عفت، بسیار‌مهم است. منظور عفت عمومی و فرهنگی جامعه است. مراقب باشید سرعت باعث نشود حقیقتی از بین برود. ما وظیفه داریم در کنار بیان واقعیت‌ها، مصالح اشخاص و کشور را لحاظ کنیم. دروغ بد است اما هرراستی را نباید گفت. ما نباید هر راستی را منتقل کنیم. چون خیلی از راستی‌ها می‌توانید در تعارض با آزادی جامعه‌ باشد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها