هشدارهای وبایی را جدی بگیرید:

شناسایی پنج بیمار مبتلا به وبا در کشور



سرپرست اداره بیماری های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت گفت: پنج بیمار در کشور که قطعا به وبا مبتلا شده اند، شناسایی شدند.  

   

به گزارش صبح ساحل، مسعودی فر  گفت: برخی از مسافران بازگشته از کشور عراق علائم بالینی وبا را پیدا کرده اند. تا به این لحظه از بین موارد مشکوک پنج نفر مبتلای قطعی به بیماری وبا در کشور شناسایی شده اند.

بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت طغیان زمانی اتفاق می افتد که به خاطر انتقال محلی موردی از بیماری وبا گزارش شود. به همین دلیل باید مراقب بود تا بیماری به وضعیت انتقال محله ای نرسد.

او گفت: افراد مبتلا به خاطر سفر به کشورهای همجوار به این بیماری مبتلا شده اند. وزارت بهداشت هشدارهای مراقبتی و بهداشتی را به افراد و به ویژه مسافران داده است.

به گفته وی افرادی که قصد سفر به مناطق آلوده به بیماری را دارند؛ باید مراقب سلامتی خود باشند و بهداشت فردی شامل شستن دست با آب و صابون، مصرف آب آشامیدنی سالم و خوردن میوه و سبزی پس از ضدعفونی را رعایت کنند.

علائم ابتلا به وبا 

 افراد مبتلا به دلیل اسهال و استفراغ آبکی در معرض خطر کم آبی هستند.

 ۲۵ تا ۵۰ درصد از موارد مبتلا به بیماری وبا منجر به مرگ می شوند، حدود ۹۰ درصد بیماران بدون علامت بوده و بیماری می تواند از طریق دست های آلوده، تماس با مواد دفعی، استفراغ بیماران  یا وسایل و لوازم آلوده به مدفوع بیمار منتقل شود.

 مصرف آب آلوده،  شستشوی سبزی و میوه ها با آب آلوده، غذاهای آلوده که در خارج از یخچال نگهداری شوند و انبار کردن غذاهایی همچون شیر، برنج پخته، تخم مرغ و غیره در خارج از یخچال و تغذیه کودکان و نوزادان با بطری آلوده به جای شیرمادر را از مواردی بیان کرد که می تواند عامل انتقال بیماری وبا باشد.
 
ابتلا به اسهال حاد آبکی شدید با دفعات بسیارزیاد سریعا به مراکز بهداشتی درمانی و یا پزشک مراجعه کنید.

حدود ۸۰ درصد بیماران می‌توانند علائم بالینی نداشته باشند یا اسهال خفیفی داشته باشند. حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد اسهال متوسط دارند؛ اما حدود ۵ درصد بیماران علائم بالینی مانند اسهال خیلی شدید دارند.

در برخی از کشورهای همجوار بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت آمار بیماری وبا افزایش پیدا کرده است.

    

این بیماری از انسان به انسان انتقال پیدا نمی‌کند

این بیماری از انسان به انسان انتقال پیدا نمی‌کند، مگر اینکه یک فرد با دست‌های آلوده به مواد غذایی دست بزند و بقیه افراد از آن موادغذایی استفاده کنند که در این صورت یا سایر افراد در معرض این بیماری قرار می‌گیرند و یا ممکن است به آن هم دچار شوند.

گفتنی است؛ طبق اعلام وزارت بهداشت طی سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ هر سال در کشور یک مورد ابتلاء به وبا داشته‌ایم و امسال نیز تاکنون کمتر از ۱۰ مورد مشکوک وبا گزارش شده است.

منبع: آنا،همشهری، 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها