حاشیه‌های استیضاح وزیر صمت

فاطمی امین از مجلس کارت قرمز می‌گیرد؟


نویسنده: صبح ساحل

جنجال بر سر استیضاح «سید رضا فاطمی امین» وزیر صمت در هفته‌های اخیر به اوج خود رسیده است. ماجرای استیضاح فاطمی امین از سال گذشته چندین بار مطرح شد تا اینکه اسفند ماه ۱۴۰۰ طرح استیضاح او به دلیل افزایش قیمت خودرو رسما به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شد و ۲۹ خرداد ماه امسال پنج روز پس اینکه فاطمی امین از نمایندگان کارت زرد گرفت، طرح استیضاح اعلام وصول شد. در حالی که استیضاح روند قانونی خود را طی می‌کند برخی از رسانه‌ها مدعی شده‌اند که تعدادی از نمایندگان مجلس، برای اعمال فشار به وزیر صمت جهت انتصاب نیروهای نزدیک به خود در یک شرکت صنعتی-معدنی این استیضاح را به راه انداخته‌اند. فاطمی امین صبح امروز {دوشنبه ۶ تیرماه} در جلسه کمیسیون صنایع و معادن ضمن تایید این موضوع اظهار کرد که نمایندگان مذکور در لیست امضاکنندگان استیضاح نیستند. نشست امروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس با دستور کار بررسی استیضاح وزیر صمت با حضور استیضاح‌کنندگان و شخص وزیر برگزار شد و بنابر اعلام رئیس کمیسیون اینکه استیضاح انجام خواهد شد یا نمایندگان قانع شدند، فردا مشخص می‌شود. در صورت استیضاح فاطمی نیا این اولین نزاع مجلس و دولت خواهد بود و باید دید به چه سرانجامی می‌رسد.

 

نامه نمایندگان به قالیباف و ماجرای پیامک تهدید

پس از مطرح شدن موضوع اعمال فشار برخی نمایندگان به وزیر در بحث انتصابات، ۴۰ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به قالیباف خواستار رسیدگی به صحت و سقم این مسئله شدند. در متن این نامه آمده است که پیرو انتشار خبر اعمال فشار خارج از قانون چند نماینده مجلس به وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره انتصاب برخی افراد در شرکتی خاص و ارتباط احتمالی این موضوع به مساله پیگیری اعلام وصول و انجام استیضاح ایشان در هیات رئیسه مجلس، خواهشمند است با قید فوریت دستور فرمایید هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، جهت دفاع از کیان خانه ملت و حفظ انقلابی ماندن مجلس، صحت این ادعا را بررسی و اعلام کنند. نمایندگان همچنین در این نامه ضمن تاکید بر اعلام نتیجه پیش از استیضاح احتمالی وزیر، برخورد با خاطیان در صورت عدم صحت این موضوع را درخواست کردند. دولتی‌ها و نمایندگان مخالف استیضاح معتقدند که فاطمی امین به زمان بیشتری احتیاج دارد و با توجه به شرایط کنونی کشور استیضاح کار درستی نیست. در همین راستا روزنامه ایران امروز در گزارشی پشت پرده استیضاح را «تسویه حساب شخصی» خواند و در توضیح اصلی‌ترین دلیل این استیضاح نوشت: «عده‌ای از نمایندگان مجلس و برخی از افراد صاحب قدرت و ثروت، افرادی را برای پست‌های مدیرعاملی به وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی کردند و می‌خواستند که فرد مورد نظر آن‌ها معارفه شود. پس از رد درخواست آن‌ها، موضوع استیضاح عملیاتی شد». حاشیه‌های استیضاح وزیر به اینجا ختم نمی‌‌شود. دو روز پیش یک خبرگزاری مدعی شد، دو نماینده مجلس پس از اینکه از اعمال فشار به وزیر صمت به نتیجه نرسیدند پیامک تهدید آمیزی برای او ارسال کردند. فاطمی امین در جلسه امروز کمیسیون صنایع و معادن این موضوع را صراحتا تکذیب و اظهار کرد که هیچ پیامک تهدیدآمیزی برای من نیامده است.

 

دلیل استیضاح وزیر صمت چیست؟

بنابر گفته رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس وضعیت صنعت خودرو و اکتشاف معادن دو دلیل اصلی نمایندگان برای استیضاح وزیر صمت است. حدود ۳۲ نماینده طرح استیضاح وزیر را امضا کردند که پس از جلسه امروز کمیسیون تا صبح فردا فرصت دارند اگر نظرشان درباره استیضاح وزیر صمت تغییر کرد، اعلام کنند. «لطف الله سیاهکلی»، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و طرتح استیضاح با بیان اینکه پاسخ‌های امروز وزیر قانع کننده نبود، گفت: «در صورتی که متقاضیان استیضاح بر نظر خود باقی بمانند، فردا {سه‌شنبه ۷ تیر ماه} طرح استیضاح فاطمی امین از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول خواهد شد».

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها