نگاه مثبت بخش خصوصی به سند توسعه سرمایه‌گذاری در هرمزگان

تحقق سند نیازمند برنامه زمان‌بندی



نائب رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان گفت: برای انجام یک طرح اقتصادی مسئله زمانی اجرایی شدن آن خیلی مهم و فرصت سوزی رابطه مستقیمی با هدررفت سرمایه دارد.

  

نگاه مثبت فعالان اقتصادی 

«حسن روحانی تازیانی» در گفت‌وگو با صبح ساحل، ضمن قدردانی از استاندار هرمزگان برای تهیه سند راهبردی توسعه سرمایه‌گذاری اظهار کرد: نخستین بار است که نقشه راه سرمایه‌گذاری در استان بر اساس شرایط محیطی تدوین‌شده و پتانسیل‌های استان را به‌خوبی نشان داده است. به نمایندگی از بخش خصوصی از مجموعه استانداری تشکرمی‌کنم. خوشبختانه استاندار یک نگاه کلی بادید کلان به حوزه سرمایه‌گذاری استان دارند.
وی افزود: یکی از نقیصه‌های ما در استان جزیره‌ای عمل کردن در حوزه سرمایه‌گذاری بوده است. درواقع نمی‌دانستیم کجاها چه پتانسیل‌هایی وجود دارد و هر سرمایه‌گذار می‌تواند در چه زمینه‌هایی سرمایه‌گذاری کند. سند مذکور این خلأ را تا حدود زیادی برطرف کرده است.نائب رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان بابیان اینکه نگاه علمی و مدیریتی می‌طلبد که برای رسیدن به موفقیت بزرگ یک راهبرد استراتژیک داشته باشیم، اضافه کرد: دید کلی مجموعه فعالان اقتصادی به این سند نگاه مثبتی است. تلاش می‌کنیم تا آنجا که بتوانیم در جهت عملیاتی شدن آن کمک کنیم به‌خصوص آنجا که نیاز به جذب سرمایه‌گذار است.
روحانی با اشاره به اینکه سند توسعه به‌خوبی پتانسیل‌های محیطی استان را احصا نموده است، گفت: به‌عنوان‌مثال در شمال جاسک، پهنه گسترده‌ای از دشت‌هایی راداریم که امکان کاشت پنبه در آن محل وجود دارد. طبیعتاً این ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال است که در این سند دیده‌شده.
   

 جوامع محلی در سند دیده‌شده

این مقام مسئول اظهار کرد: اکثر سرمایه‌گذاری‌هایی که در استان هرمزگان انجام‌شده در سطح اقتصاد کلان و ملی بوده و چندان افراد جامعه محلی را درگیر نکرده است؛ یعنی مردم درگیر آن سرمایه‌گذاری نشدند. در سند توسعه سرمایه‌گذاری نقش جوامع محلی دیده‌شده است. به‌عنوان نمونه اگر قرار باشد شهر نساجی با استفاده از ظرفیت‌های پنبه‌کاری راه بیفتد برای مردم آن منطقه اشتغال ایجاد می‌شود. پس برنامه جاهای خوبی را نشانه گرفته است.
نائب رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان بابیان اینکه یکی از نگرانی‌ها این بود که در بحث توسعه سواحل مکران نقش مردم کمرنگ شود، افزود: این سند نشان می‌دهد که متولیان استان به این موضوع فکر کرده‌اند. بنابراین اگر قرار است با توجه به سندهای بالادستی در مکران پتروشیمی و... داشته باشیم، در کنارش پروژه‌های عمرانی تعریف می‌شود که مردم را هم درگیر کند. این همان بحث توازن منطقه‌ای است که در فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی به آن اشاره‌شده.روحانی با تأکید بر اینکه توجه به ظرفیت‌های شیلاتی نقطه قوت سند مذکور است، گفت: همواره گفته‌ایم که اقتصاد استان هرمزگان، اقتصاد دریا محور است. این سند به‌خوبی طرح‌های موردنیاز این بخش را تشریح کرده و تمام حوزه‌ها و دسته‌های اقتصاد دریا محور در آن دیده‌شده است.
  
  

 خلأ نبود برنامه زمان‌بندی 

وی با اشاره به اینکه هر سند نقاط ضعف و اشکالاتی هم دارد، افزود: سند توسعه سرمایه‌گذاری به چکش‌کاری‌های بیشتری نیاز دارد. به‌خصوص در بحث مکان‌یابی‌ بعضی از طرح‌ها باید کار کارشناسی دقیق‌تری انجام شود.روحانی گفت: مهم‌تر آنکه برای این سند راهبردی باید برنامه زمان‌بندی داشته باشیم؛ یعنی اگر قرار است در حوزه شیلاتی کاری انجام شود برنامه زمان‌بندی و نهادهای پیگیری‌کننده آن به‌طور دقیق مشخص شوند. برای اغلب برنامه‌های استراتژیک پروسه زمانی سه تا پنج سال در نظر گرفته می‌شود؛ یعنی مشخص شود که در این مدت در کجا باید قرار بگیریم. اگر قرار است شهر شیشه‌ای راه‌اندازی شود در چه مدت قرار است این اتفاق بیفتد.نائب رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان اضافه کرد: با در نظر گرفتن اینکه اقتصاد کشور اقتصاد همراه با تورم است، اگر برنامه زمان‌بندی نباشد انجام خیلی از طرح‌های ذکرشده شاید در آینده توجیه اقتصادی نداشته باشد.
   

 جایگاه حقوقی سند مشخص شود

این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه جایگاه حقوقی سند باید مشخص شود، افزود: بدین معنا که جایگاه سند راهبردی توسعه سرمایه‌گذاری در هرمزگان با توجه به اسناد بالادستی چگونه است؟ اسناد بالادستی را نقض نمی‌کند؟ هم‌خوان است. چراکه برای خیلی از این طرح‌ها بخش خصوصی باید از بانک‌ها کمک بگیرد. از همین رو لازم است مشخص شود که این سند آیا در راستای برنامه اسناد بالادستی است که بانک بتواند کمک کند یا خیر.نائب رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان با تأکید بر اینکه وجود ضمانت برای اجرای مشوق‌ها در جذب و ترغیب سرمایه‌گذار مؤثر خواهد بود، گفت: تمام کشورهای دنیا برای جذب سرمایه‌گذار یک سری مشوق‌ها را در نظر می‌گیرند. در سند راهبردی نیز این مهم در نظر گرفته‌شده است، اگر مشوق‌هایی که در سند آورده شده اجرایی و عملیاتی شود، در جذب سرمایه‌گذار بسیار مؤثر است.
 تمام کشورهای دنیا ازاین‌گونه مشوق‌ها نتیجه گرفته‌اند.این مسئول به مسئله بروکراسی پیچیده در کشور و استان اشاره و اضافه کرد: برای انجام یک طرح اقتصادی مسئله زمانی اجرایی شدن آن خیلی مهم و فرصت سوزی رابطه مستقیمی با هدر رفت سرمایه دارد.روحانی گفت: سند راهبردی با توجه به اختیاراتی که استان دارد طراحی‌شده است. اقتصاد کشور ما اقتصاد متمرکز است و بدون شک مدیریت استان بر اساس این سند اقدامات لازم در جهت تسهیل در امر سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها