احتمال بروز موج جدید کرونا در هرمزگان؛

چند قدم مانده به تکرار فاجعه



شهرستان «بستک» در وضعیت قرمز  قرار گرفت. «خمیر»، «میناب» و «حاجی‌آباد» نیز به رنگ  نارنجی درآمد و در فهرست شهرستان‌های پرخطرکرونایی  قرار گرفت. «قشم» نیز زرد (نسبتاً پرخطر) شد. وضعیت کرونایی در شهر بندرعباس نیز مطلوب نیست و روزانه بر آمار بیماران و موارد بستری افزوده می‌شود .بخش ICU کووید  مجتمع پیامبر اعظم بندرعباس نیز بازگشایی شد، بعد از حدود 3 ماه ،آژیر  قرمز کرونا بازهم  به صدا درآمد و موج چهارم در راه هرمزگان است.
 
از روز پنج‌شنبه گذشته تاکنون  3 نفربر اثر کرونا فوت و44 بیمار  در بیمارستان بستری شدند. پس از گذشت ۷۱ روز بدون آمار فوت ناشی از کرونا  ، 23 تیرماه جاری  خبر فوت مرد مسن 88 ساله از بستک شنیده شد. روز بعد از آن نیز یک خانم ۷۸ ساله از بندرعباس جان سپرد و دیروز (شنبه) نیز خانم 64 ساله‌ای از بستک براثر کرونا فوت شد.بر اساس این آمار، فوتی‌های هرمزگان  به دو هزار و619 نفر رسیدند. تا دیروز تعداد موارد ابتلا  به یک هزار و 748بیمار رسید، از این تعداد یک هزار و 704نفر به‌صورت سرپایی و44 بیمار به‌صورت بستری تحت درمان هستند که 3 تن از این بیماران  بستری، بدحال و اینتوبه در بخش مراقبت‌های ویژه  تحت نظر می‌باشند.
 
 سایه سنگین کرونا  
روزهایی چندان دور شاهد کاهش مبتلایان کرونا بودیم  و با دیدن آمار بالای واکسیناسیون تصور می‌شد که عمر کرونا رو به اتمام است. اکثر افراد ماسک خود را برداشتند و پروتکل‌های بهداشتی کمرنگ شد، اما سایه سنگین کرونا همچنان بر روی استان  بود تا اینکه  باقدرت بیشتری به جان‌ها افتاده نفس‌ها را قبضه کرده است. استان  تا رسیدن به مرحله بحران فاصله زیادی ندارد اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم، شاهد تکرار روزهای تلخ خواهیم بود .به گفته  دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان علاوه بر تزریق دوز یادآور واکسن کرونا، توصیه به استفاده از ماسک خصوصا در مکان‌های سربسته و عمومی می‌شود. وی برای کنترل کرونا 3 روش را توصیه کرد و گفت:  پیشگیری و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اولین راه‌حل است واکسن سپر دفاعی بدن محسوب می‌شود همه افرادی که تاکنون واکسن نزدند برای تکمیل واکسیناسیون اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و مابقی افراد نیز برای دوز یادآور به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. دکتر نوروزیان ادامه داد: افرادی دارای بیماری زمینه‌ای که از تزریق  دوز دوم و یا سوم 4 ماه گذشته باشد و همچنین افراد عادی پس از 6ماه واکسن بزنند. وی استفاده از ماسک راه‌حل دوم دانست و اظهار داشت: به‌شدت به استفاده از ماسک حتی در مکان‌های باز  توصیه می‌شود. این مقام مسئول به مبتلایان گفت: مرحله سوم کنترل کرونا برای بیماران کوویدی  است که باید خود را در منزل قرنطینه و از شیوع آن جلوگیری کنند. دکتر نوروزیان گفت: هر فردی که علائم کرونا را داشته باشد نیازی به مراجعه پزشک ندارد، شماره 3118 از 8 صبح تا 10 شب جوابگو آن‌ها خواهد بود. 
 
 افزایش ۴۰ درصدی مرگ های کرونایی
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: روند ابتلا به کرونا صعودی است، این هفته نسبت به هفته گذشته ۲.۵ برابر تعداد بستری‌های کرونایی و ۴۰ درصد تعداد فوتی‌های هفتگی افزایش داشته است. عباس شیراوژن، در گفت‌وگوی ویژه خبری، گفت: روند ابتلا به کرونا صعودی است، این هفته نسبت به هفته گذشته ۲.۵ برابر تعداد بستری‌های کرونایی و ۴۰ درصد تعداد فوتی‌های هفتگی افزایش داشته و این روند احتمالاً رو به افزایش خواهد بود.وی افزود: دو هفته‌ای است که روند افزایش میزان ابتلاء، مراجعات سرپایی به بیمارستان‌ها و افزایش بستری‌ها را شاهد هستیم، روند ابتلاء رو به صعود است و تعداد شهرهای قرمز افزایش جدی داشته است.شیراوژن بر ضرورت آمادگی در مقابله با موج جدید بیماری، گفت: امیدواریم این افزایش‌ها به اندازه موج‌های گذشته نباشد و زودتر از زمان پیک بگذریم.وی با اشاره به آمار و ارقام بالای مبتلایان به کرونا در اروپا و آمریکا، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود که در چند هفته آینده موج به پیک خود برسد و بعد از این مدت شاهد افت عدد ابتلاها و بستری‌ها باشیم.
 
روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها