غول هندی، سرگردان و گردن‌کشان در ایران:

نبرد با مونسون


نویسنده: سامیه طهورنیان

سامانه «مونسون» اکنون آسمان ۲۰ استان کشور را فراگرفته است. شمار کشته‌ها بر اساس اعلام جمعیت هلال‌احمر به 69 نفر رسیده و 32 نفر هم مفقودند؛ اما فاجعه در همین‌جا پایان نیافته است. ساکنان ۱۱ شهرستان و ۳۱۰ روستا در کشور باید همچنان منتظر بارش‌هایی باشند که خطر سیل را در پی دارد.
امدادگران می‌گویند فقط کافی است هشدارها جدی گرفته شود؛ آن‌وقت سیل تابستانی چنین بی‌رحم نخواهد شد. سیلی که اگر تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها نبود، اگر هشدارها به‌موقع می‌رسید و جدی گرفته می‌شد جز رحمت در خشکی تابستان زحمتی نداشت. اکنون هشدار سازمان هواشناسی باید جدی گرفته شود که ادامه فعالیت سامانه موسمی (مونسون) در روزهای آینده در نیمه جنوبی کشور موجب ناپایداری‌های جوی می‌شود.
 

هشدار قرمز هواشناسی برای ۱۰ استان

سازمان هواشناسی در هشدار سطح قرمزرنگ از گسترش و تشدید فعالیت سامانه موسمی تا امروز در ۱۰ استان خبر داد و توصیه کرد تا هم‌وطنان از نواحی حادثه‌خیز مانند بستر رودخانه‌ها دور بمانند. سازمان هواشناسی از تداوم، گسترش و تشدید فعالیت سامانه موسمی تا امروز خبر داد. 
بر اساس این خبر در نیمه شرقی خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب یزد، فارس، بوشهر، کرمان، شمال و غرب هرمزگان و جنوب و مرکز سیستان و بلوچستان سامانه بارشی فعال است.از دیروز نیز در نیمه جنوبی و نیمه شرقی خوزستان، نیمه غربی و نیمه جنوبی کرمان، مرکز و جنوب سیستان و بلوچستان، شمال هرمزگان، نیمه غربی و نیمه جنوبی فارس و نیمه شرقی بوشهر تداوم بارندگی‌ها پیش‌بینی‌شده بود. امروز نیز در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب و مرکز کرمان و نوار شرقی خوزستان نیز این شرایط ادامه دارد.
    
  

تشدید سامانه مونسون در هرمزگان و سیستان و بلوچستان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: تداوم، گسترش و تشدید سامانه مونسون در شمال و غرب هرمزگان وضعیت جوی را قرمز کرد. 
مهرداد حسن‌زاده بابیان اینکه سازمان هواشناسی وضعیت جوی هرمزگان را تحت تأثیر پدیده مونسون ناپایدار اعلام کرد ، گفت: برخلاف انتظار بعد از کاهش نسبی فعالیت روزهای قبل سامانه مونسونی از امروز وضعیت جوی استان به حالت خطر و قرمز رسیده است. حسن‌زاده مخاطرات استان را با توجه به بارندگی‌های شدید و سیلاب در استان‌های کرمان و فارس و بوشهر دوچندان دانست و افزود: هرچند امروز و فردا دونقطه شمال و غرب هرمزگان بیشترین تأثیر از سامانه را خواهند داشت اما تمام شهرها و روستاهای ما حتی باوجود هوای آفتابی با خطر ورود سیلاب و روان آب‌ها از مسیل روستاها و شهرهای هم‌جوار مواجه هستند.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان هم در رابطه با سامانه مونسون گفت: بارش ماهانه مردادماه شهرستان زهک که در یک دوره ۲۸ ساله برابر با صفر بوده امسال در یک روز تابستانی به ۳۳ میلی‌متر رسید تا زمین خشکیده این شهرستان گلویی تازه کند. حیدری افزود: این بارش روزانهٔ مردادماهی، برابر با هفتاد درصد میانگین بارش سالیانه این شهرستان است. وی افزود: زابل نیز که از سال ۱۳۵۶ تاکنون بارندگی‌ای را در مردادماه ثبت نکرده بود، در یک روز تابستانی یک و نیم میلی‌متر بارندگی دریافت و رکورد شصت‌ساله خود را شکست.
  

 هشدار قرمز برای فارس و بی‌توجهی مردم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در خصوص آخرین وضعیت بارندگی و ایجاد سیل در استان گفت: شهرستان‌های داراب، بختگان، نی‌ریز، سرچهان، کوار، فراشبند، فیروزآباد، نورآباد، لارستان، گراش، کازرون، مرودشت، شیراز، صدرا و سپیدان از روز سه‌شنبه چهارم مردادماه تاکنون درگیر بارندگی‌های شدید تابستانی شدند که در حال حاضر با تلاش تمامی اکیپ‌های امدادرسانی، بسیج و نیروی‌انتظامی همه‌چیز تحت کنترل درآمده و با توجه به پایدار بودن وضعیت جوی و رفع مشکلات، تمامی جاده‌ها باز است و رفت‌وآمد در آن جریان دارد. خلیل عبداللهی بابیان اینکه همچنان در استان هشدار قرمز اعلام‌شده است، افزود: روز جمعه باران در نقاط مرکزی، شمالی و شرقی استان فارس و با شدت بیشتری در شیراز و چندین شهرستان دیگر بارید. تاکنون یک زن سالخورده عشایری جان خود را ازدست‌داده است. متأسفانه باوجود هشدارهای مداوم به عشایر برای ترک کردن ارتفاعات، آنان از پایین آمدن از کوه ممانعت کرده‌اند که مجبور شده‌ایم برای حفظ جانشان از نیروی انتظامی کمک بگیریم.
  

سیل، توزیع آب در اصفهان را دچار اختلال کرد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در گفت‌وگو با «ایران» در خصوص خسارت ناشی از سیل گفت: در پی بارش باران‌های سیل‌آسا و روان شدن سیل، اختلال در توزیع آب در این استان صورت گرفته، به‌طوری‌که گل‌آلود شدن رودخانه باعث افزایش کدورت آب در تصفیه‌خانه بابا شیخ علی و کاهش عملکرد این تصفیه‌خانه شده است. منصور شیشه‌فروش افزود: هم‌اینک برخی مناطق استان اصفهان با قطعی و افت فشار آب مواجه هستند.
   

  ۸۵۰۰ خانه در یزد خسارت دید

«محمدعلی ملک‌زاده»، مدیرکل مدیریت بحران استان یزد میزان خسارت برآورد شده ناشی از باران و سیل اخیر استان را ۶۰۴ هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: سیلاب اخیر به بخش کشاورزی، امور دام و زیرمجموعه آن‌ها ۳۶ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال، تأسیسات زیربنایی شامل آب، برق، گاز و تلفن ۱۹ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال و بخش مسکن ۷ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرده است. همچنین چهار هزار و ۳۵۰ خانه روستایی و ۴ هزار و ۲۸۰ خانه شهری حداقل ۲۰ درصد به بالا متحمل خسارت شده‌اند. وی بیشترین خسارت‌های بافت تاریخی را مربوط به مناطق فرسوده «اکبرآباد»، «چاه ملکی» و «سر دو راه» اعلام کرد.
  

سیل طالقان ۷۰ خودرو را برد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با اشاره به اینکه در بارش‌های اخیر خطری متوجه سدهای استان نیست، گفت: تاکنون غرق شدن ۷۰ خودروبر اثر طغیان رودخانه شاهرود طالقان ثبت‌شده است. داوود نجفیان در خصوص آخرین وضعیت سدهای استان البرز، گفت: در حال حاضر از ۱۸۰ میلیون مترمکعب ظرفیت سد کرج نزدیک به ۶۳ میلیون مترمکعب خالی و ۱۱۷ میلیون مترمکعب پر است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد منفی است. نجفیان افزود: سد طالقان هم ۲۴۷ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که از این میزان ۱۷۳ میلیون مترمکعب خالی و ۱۵۴ میلیون مترمکعب آن پر است.
  

خسارت‌های گسترده سیل به روستاهای چالوس

استاندار مازندران گفت: عمق حادثه سیل روستاهای چالوس در بخش مرزن‌آباد خیلی زیاد است و بخشی از روستاها خسارت جدی دیدند. سید محمود حسینی‌پور در جلسه ستاد بحران شهرستان چالوس با بیان اینکه تا آرامش مردم برگردد، مسئولیت مسیر اصلی را بسیج سازندگی به عهده گیرد، افزود: دیروز صبح امکانات خوبی به دستمان رسید، اما نیاز است مدیریت شود و مسیر راه دسترسی به روستاها باز شود و چهار تا روستای متصل به انگوران در اولویت است تا باز شود. وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی بحران به درستی انجام نشد، افزود: بستر رودخانه باید به درستی بررسی شود و بهترین فرصت برای اقدامات پیشگیرانه است.
 

 فوت ۷  تبعه عراقی در سیل  مشهد

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: ۷ تبعه عراقی بر اثر سیل در اطراف مشهد جان باخته و سه نفر دیگر هم مفقود شدند. به گزارش ایرنا محسن داوری بیان کرد: خودروی ون در مسیر میامی به روستای چنارک در اطراف مشهد بر اثر شدت بارش‌ها و سیل واژگون می‌شود و با کمال تأسف تعدادی از سرنشینان آن جان خود را از دست می‌دهند. وی افزود: سرنشینان این خودروی ون ۱۳ نفر و تبعه عراقی بوده‌اند که برای زیارت به سمت میامی بارگاه امامزاده یحیی حرکت می‌کردند. 

روزنامه صبح ساحل

نبرد با مونسون غول هندی سامیه طهورنیان

نبرد با مونسون غول هندی سامیه طهورنیان

نبرد با مونسون غول هندی سامیه طهورنیان

  نبرد با مونسون غول هندی سامیه طهورنیان

نبرد با مونسون غول هندی سامیه طهورنیان

نبرد با مونسون غول هندی سامیه طهورنیان

نبرد با مونسون غول هندی سامیه طهورنیان

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها