تاثیر پدیده طلاق بر رفتار فرزندان چیست؟


نویسنده: راضیه نیرومند

هنگامی که زن و شوهر به نتایج مشترکی می‌رسند که با پایان دادن به زندگی زناشویی آزاد می‌شوند و می‌توانند زندگی شاد و سالم‌تری برای خود و فرزندانشان فراهم آورند، پدیده طلاق رخ می‌دهد. شاید شما نیز با مشاهده‌ی نمونه‌های منفی، آمار هراس‌انگیز و پیش بینی‌های یاس‌آموزِ پژوهشگرانِ طلاق از خود و فرزندتان ناامید شدید.
چگونگی برخورد پدر و مادرها با طلاق بر چگونگی عملکرد فرزندشان چه در زمان حال و چه آینده تاثیر زیادی دارد. گاهی کودکان علت جدایی پدر و مادر را خود می‌دانند. باور اینکه رفتار او باعث جدایی والدین شده، حس گناه و تقصیر را به همراه می‌آورد که می‌توان این تنش‌های منفی را از همان ابتدا با کمک مشاور و خانواده اصلاح کرد تا فرزند دچار تبعات بعدی تنش‌ها نشود. معمولا تنش را مساله‌‌ای مربوط به بزرگسالان می‌دانیم؛ اما فرزندانِ طلاق فشارهای شدیدی را تحمل می‌کنند و این در حالی است که آنها فاقد مهارتهای پذیرفتن و استفاده از فرصت‌هایی هستند که بزرگسالان از آن بهره‌مندند. همه کودکان به راهنمایی و عشق یک والد نیاز دارند تا بتوانند شرایط را بپذیرند و عزم لازم برای ادامه‌ی رشد را بیایند، نمی‌توانید به راهنمایی فرزندتان در این سفر امیدوار باشید مگر آنکه بدانید او چگونه فکر و احساس می‌کند، نمی‌توانید با افکار و احساسات او آشنا شوید؛ مگر آنکه پیوسته و به شیوه‌ای خلاقانه با او گفتگو و تبادل نظر کنید. 
همسر سابقتان را متوجه این موضوع کنید که شما یک هدف مشترک دارید. قرار نیست در این هدف مشترک کسی از دیگری سبقت بگیرد و باج دهد تا والد بهتری باشد. تا می توانید بکوشید تا همسر سابقتان را از زندگی فرزندتان مطلع کنید. سعی کنید دعوا نکنید بخصوص در حضور فرزندان. با کودک درد دل نکنید و از گذشته دردناکتان برای او تعریف نکنید؛ کودک سنگ صبور شما نیست. هرگز در مقابل فرزندتان از همسر سابقتان بدگویی نکنید. پیش از آنکه درباره فرزندتان تصمیمی بگیرید به این نکته مهم توجه کنید چه چیزی از همه بیشتر به نفع فرزندم است. کودکان در تنش‌های طلاق والدین، عزت‌نفسشان آسیب می‌بیند. با کمک یک مشاور عزت‌نفس و اعتماد‌به‌نفس کودکتان را ارتقاء دهید. شنونده خوبی باشید، برای او وقت بگذارید، با کودک همدلی کنید و به او بگویید که احساسش را درک می‌کنید. اگر فرزند چند روز از هفته را در کنار پدر و چند روز دیگر را در کنار مادر روزگار می‌گذراند؛ قوانین در هر مکان ثابت باشد.
سخت‌گیری در کنار یک والد و آسانگیری در کنار والد دیگر کودگ را دچار بی قانونی و تعارض می‌کند.
زهرا عاشوری‌زاده/ مشاور و روانشناس بالینی کودکان و نوجوانان
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها