خودروهای بی‌پلاک و وسوسه‌ی قانون گریزی


نویسنده: راضیه نیرومند

تردد در خیابان‌های شلوغ شهر به شرط رعایت مقررات، جزو اصول اولیه قوانین راهنمایی و رانندگی است. یکی از شروط اصلیِ استفاده از خودروهای شخصی، داشتن پلاک است.
خودروهای فاقد پلاک هیچگونه مجوزی مبنی بر تردد در سطح شهر و جاده‌ها را ندارند. با توجه به اینکه معیار اصلی ثبت تخلفات رانندگی و نقض قوانین توسط ماموران راهنمایی و رانندگی ثبت پلاک خودروهاست، خودروهای فاقد پلاکی که در سطح شهر تردد می‌کنند، هیچگونه شناسه ثبتی را جهت اعمال قانون در سیستم امنیتی پلیس ندارند. همین موضوع موجب وسوسه قانون گریزی توسط برخی رانندگان متخلف می‌شود تا در مدت نداشتن پلاک آنچنان که باید و شاید به قوانین پایبند نباشند.
معضل ویراژ خودروهای فاقد پلاک که حامل کالاهای قاچاق در جاده‌ها بودند؛ این روزها به سطح شهر کشانیده شده و اغلب ما شاهد ازدیاد اینگونه خودروها در شهر هستیم که می‌تواند زنگ خطری جدی را در جهت از بین بردن آرامش و نظم عمومی جامعه به صدا درآورد. بسیاری از خودروها نیز از حربه‌های دیگری همچون مخدوش کردن پلاک، کثیف کردن بوسیله گل و خاک، پخش روغن‌های تیره بر پلاک و ... استفاده می‌کنند.
نقش پلیس در این بین نظارت هرچه بیشتر و کنترل بر عبور و مرور خودروهای متخلف است که در صورت عدم مهار به موقع، می‌تواند تبدیل به معضلی بزرگ در جامعه شود که زمینه‌ساز بروز جرایم مختلفی از جمله سرقت، آدم‌ربایی، تصادفات و ... است. اینجاست که آرامش جامعه و نظم عمومی در هم می‌پیچد و چه بسا این نابسامانی مجوزی باشد برای دیگر رانندگانی که آنها را نیز به سمت چنین بی‌قانونی‌هایی ترغیب کند. تردد خودروهایی از این قبیل، علاوه بر اینکه قانونمندی عاملان ایجاد نظم را زیر سوال می‌برد، نگرانی‌هایی را نیز برای شهروندان بوجود می‌آورد. از جمله اینکه اگر خودرویی بدون شناسه ثبتی با عابر یا خودرویی برخورد کند و پا به فرار گذارد؛ چگونه می‌توان تخلف وی را به مراجع ذیربط اطلاع داد؟ و یا در صورت عبور از چراغ قرمز با سرعت غیرمجاز و ایجاد خطر برای عابرین و خودروهای مقابل در صورت بروز حادثه، عامل شناسایی و توقیف این افراد چیست! طرح برخورد با خودروهای فاقد پلاک از جمله طرح‌هایی است که نیاز است به صورت مستمر و مداوم اجرا شود تا شاهد جولان رانندگان قانون گریز و بی‌مسئولیت نباشیم.
همچنین نهادینه کردن فرهنگ صحیح رعایت حقوق شهروندی در میان جامعه عاملی کم‌هزینه و آسان‌تر در جهت پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار است.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها