عملکرد یکساله سازمان صمت هرمزگان در دولت سیزدهم

هرمزگان رتبه اول سرمایه‌گذاری جواز تأسیس و رتبه دوم سرمایه‌گذاری طرح‌های صنعتی


نویسنده: سامیه طهورنیان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در گفتگو با صبح ساحل در خصوص عملکرد و اقداماتی که طی یک سال سازمان صمت هرمزگان در دولت سیزدهم از اول شهریور 1400 لغایت 31 مرداد 1401 انجام‌شده، گفت: در بخش سرمایه‌گذاری 630 فقره جواز تأسیس با مبلغ 12831 میلیارد ریال و اشتغال 21638 نفر صادر شد و در این زمینه رشد 4 درصدی در تعداد جواز و رشد سرمایه‌گذاری 138 درصدی و رشد اشتغال 85 درصدی را داشته‌ایم.
خلیل قاسمی، بابیان اینکه وضع موجود جوازهای تأسیس صادره 1528 فقره با مبلغ 241074 میلیارد ریال و اشتغال 42908 تن است، افزود: از این تعداد 100 فقره جوازهای تأسیس صادرشده با سرمایه‌گذاری 79837 میلیارد ریال و اشتغال‌زایی 2039 نفر است بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی هستند که 34 فقره از آن‌ها با سرمایه‌گذاری 3982 میلیارد ریال و اشتغال‌زایی 684 نفر، پیشرفت فیزیکی بالای 90 درصد را شامل می‌شوند.
       
قاسمی، اهم اقدامات در این حوزه را کسب رتبه اول استان در سرمایه‌گذاری ایجادشده جواز تأسیس در پایان 5 ماهه نخست سال جاری در کشور و کسب رتبه دوم استان در سرمایه‌گذاری طرح‌های صنعتی در کشور اشاره کرد.
وی در بخش تولید صنایع فلزی به تولید شمش فولاد به میزان 3 میلیون و 78 هزار و 316 تن با رشد 4/5 درصدی و تولید آهن اسفنجی به میزان 4 میلیون و 339 هزار و 133 تن با رشد 3/3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد.
   
    
عبور خط تولید صنایع غیرفلزی از مرز 5 میلیون تن
رئیس سازمان صمت هرمزگان، تعداد واحدهای احیاء شده را 8 واحد صنعتی فلزی، 12 واحد صنعتی غیرفلزی و 11 معدن اعلام کرد و ادامه داد: نوع محصولات این واحدهای احیاء شده را می‌توان تولید شمش و کنسانتره روی، تولید و تعمیر شناورهای سبک و صیادی، در و پنجره فلزی و upvc، طراحی و مونتاژ آسانسور، آسفالت، کیسه بدون بافت پلاستیکی، ظروف یک‌بارمصرف گیاهی، انواع کلوچه، بسته‌بندی آب‌معدنی، لیوان کاغذی، سلولزی، قیر برشمرد.
وی نوع ماده معدنی معادن احیاء شده را سنگ لاشه، مخلوط کوهی، سنگ گچ، فلدسپات، خاک صنعتی، سنگ نمک اعلام کرد.
قاسمی افزود: میزان سرمایه‌گذاری واحدهای احیاء شده 442 میلیارد ریال است که زمینه اشتغال 543 نفر را به‌صورت مستقیم محیا کردند.
وی در مورد صنایع شیمیایی و معدنی نیز گفت: صنایع شیمیایی در این مدت با تولید 2 میلیون و 686 هزار و 644 تن، رشد 104 درصدی و صنایع معدنی با میزان تولید 7 میلیون و 939 هزار و 420 تن، شاهد رشد 67 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.
این مسئول اضافه کرد: میزان کل تولید صنایع غیرفلزی در پنج‌ماهه اول امسال در هرمزگان 5 میلیون و 113 هزار و 957 تن با رشد 5 درصدی نسبت به تغییرات در مدت مشابه سال گذشته است.
وی در خصوص مزایده‌های بخش معدن و صنایع معدنی نیز گفت: 200 فقره محدوده اکتشافی و معدنی جهت برگزاری مزایده آماده است که منتظر برنامه وزارت جهت برگزاری مزایده کشوری هستیم.
قاسمی با اشاره به اینکه تعداد پهنه‌های آزادشده 4 محدوده است، توضیح داد: در تاریخ 29 خرداد 1401 هم‌زمان با رفع توقف ثبت درخواست صدور پروانه اکتشاف، پهنه‌های اکتشافی فین- باغات، پهنه هرمزگان، پهنه زون 11 و طاهروئیه نیز با توجه به اتمام مطالعات اکتشافی فاز پی‌جویی و شناسایی، در تاریخ فوق، محدوده‌های امیدبخش شناسایی و ماحصل مطالعات پهنه به‌منظور انجام اکتشاف تکمیلی ثبت و مابقی پهنه‌ها آزاد شد.
وی بابیان اینکه 18 فقره پروانه معدنی صادرشده است، اذعان داشت: 40 فقره پروانه اکتشافی صادرشده است که شامل مواد معدنی مخلوط کوهی، سنگ‌آهک، مارن رسی، سنگ تزئینی، سنگ‌آهن، کانسارهای فلزی، سنگ مس و سنگ منگنز است.
   
شناسایی 24 میلیون تن ذخایر معدنی اعم از فلزی و غیرفلزی
قاسمی اهم اقدامات حوزه معدن در یک‌ساله دولت را اتمام مطالعات اکتشافی فاز پی‌جویی و شناسایی پهنه‌ها شناسایی بالغ‌بر 1200 کیلومترمربع محدوده امیدبخش ماحصل انجام مطالعات پی‌جویی و شناسایی در پهنه‌های کوهشاه احمدی، بشاگرد، فین- باغات، زون 11، پهنه طاهرویی و همچنین درج پهنه اکتشافی شناسایی ذخایر آهن غرب استان به وسعت 3380 کیلومترمربع باهدف شناسایی ذخایر سنگ‌آهن و نیز اکتشاف بالغ‌بر 50 هزار تن کانسنگ منگنز در شهرستان بشاگرد منطقه بیخ کهنو و صدور گواهی کشف طی فرودین ماه سال جاری اعلام کرد.
وی شناسایی بالغ‌بر 24 میلیون تن ذخایر معدنی اعم از فلزی و غیرفلزی طی بازه زمانی یک‌ساله دولت سیزدهم با میزان سرمایه‌گذاری 21467 میلیون ریالی در امر اکتشاف این ذخایر را از دیگر موارد مهم در این حوزه برشمرد.
    
افتتاح بازارچه ملوانی هرمز و هدف‌گذاری صادراتی سال جاری تا 2354 میلیون دلار
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در اشاره به بخش صادرات غیرنفتی گفت: ارزش صادرات یک‌ساله گمرکات در دولت سیزدهم 11377 میلیون دلار بود که ازاین‌بین 1707 میلیون دلار مربوط به صادرات بخش‌های مختلف اقتصادی استان هرمزگان است.
وی نوع محصولات صادراتی را صنایع شیمیایی-محصولات معدنی-فلزات معمولی و مصنوعات اعلام کرد و گفت: کشورهای هدف صادرات غیرنفتی کشورهای حوزه خلیج‌فارس، هند، ترکیه و ... است.
رئیس سازمان صمت هرمزگان، بابیان اینکه ارزش صادرات بخش‌های مختلف اقتصادی استان در پنج‌ماهه سال جاری 749 میلیون دلار است، تصریح کرد: هدف‌گذاری صادراتی سال جاری 2354 میلیون دلار و میزان تحقق هدف‌گذاری سال جاری 32 درصد است.
رئیس سازمان صمت هرمزگان از اهم اقدامات حوزه بازرگانی خارجی به تخصیص سهمیه دو میلیون دلاری به پیله وران هرمزگان، پیگیری موضوع فعال‌سازی بندر شیلاتی گو کسر به بندر چندمنظوره جهت انجام فعالیت تجاری، تخصیص سهمیه مجدد (افزایش سهمیه) دو میلیون دلاری به پیله‌وران استان، افتتاح بازارچه ملوانی هرمز جهت کمک به رونق فعالیت ملوانی و رونق اقتصادی اعلام کرد.
وی در خصوص اصناف نیز گفت: کاهش میانگین زمان صدور مجوز از 30 روز به 25 روز، تعداد مجوزهای صادرشده در یک‌ساله دولت 10 هزار و 339 فقره مجوز فعالیت صنفی صادرشده است که اشتغال ایجادشده 20 هزار و 847 نفربر مبنای 2.5 نفر اشتغال هر مجوز صادره است.
       
راه‌اندازی مرکز پاسخگویی و بیش از 174 هزار مورد بازرسی در طی یک سال
این مسئول در خصوص سامانه جامع تجارت، به‌عنوان یکی از سامانه‌های مهم وزارت صمت اعلام کرد: از زمان استقرار دولت سیزدهم و در اعلام سامانه جامع تجارت، تمام واحدهای صنعتی، معدنی، صنفی و بازرگانی ملزم به اخذ شناسه و ثبت کالای تولیدی و یا وارداتی هستند.
قاسمی ثبت اطلاعات شبکه‌های تأمین و توزیع در سامانه جامع تجارت و رصد سامانه مذکور در راستای شناسایی متخلفین و معرفی آنان به نظارت و بازرسی جهت برخورد با متخلفین را یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم برشمرد.
وی اعلام کرد: این سامانه چرخه کاملی از مواد اولیه، تولید، توزیع عمده و خرده را شامل می‌شود که به‌عنوان یک سامانه جامع می‌توان از هرگونه تخلفی که در توزیع و یا احتکار انجام می‌شد، جلوگیری نمود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان راه‌اندازی مرکز پاسخگویی را از دیگر اقدامات وزارت صمت در دولت جدید برشمرد و گفت: سامانه تلفنی 124 که در سنوات قبل تنها برای ثبت شکایات استفاده می‌شد اکنون به‌عنوان تلفن مرکز پاسخگویی وزارت صمت و استان‌هاست که با اخذ گزارش‌ها تلفنی موارد را به کارشناسان حوزه‌ها ارجاع می‌دهد.
وی این اقدام را در راستای پیگیری سریع و تکریم ارباب‌رجوع اعلام کرد. قاسمی در پاسخ به نحوه نظارت مردمی اعلام کرد: از دو طریق سامانه تلفنی 124 و سامانه اینترنتی.ir 124 شهروندان می‌توانند شکایات خود را از واحدهای متخلف ثبت نمایند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان بابیان اینکه تعداد بازرسی‌های انجام‌شده در یک‌ساله دولت سیزدهم 174630 مورد ثبت‌شده است، گفت: تعداد پرونده‌های متشکله 15597 فقره باارزش ریالی 132.454.825.000.000 است که پرونده‌های مذکور جهت سیر مراحل قانونی به مراجع ذیصلاح ارجاع شده است.
این مسئول در پایان این عملکرد یک‌ساله سازمان صمت، خاطرنشان کرد: پاسخگویی تماس‌های 124 از ساعت 7:30 صبح الی 22 شب به‌صورت حضوری و از 22 تا 7:30 صبح بر روی پیغام‌گیر است.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها