مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در گفت‌وگو با صبح ساحل مطرح کرد:

آموزش رایگان، راهی برای ترویج اقتصاد هنر



طرح ملی آموزش رایگان هنر در مناطق محروم، کمتر توسعه یافته و شهرهای مرزی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بهمن‌ماه سال گذشته به صورت رسمی آغاز شد. «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح رایگان هنر در مناطق محروم، کمتر توسعه یافته و شهرهای مرزی را از اقدامات خوب دولت سیزدهم در مبحث ایجاد عدالت فرهنگی عنوان کرد. به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عدالت فرهنگی به معنای ایجاد تسهیلات برای جامعه به منظور دسترسی همگان به امکانات فرهنگی در نظر گرفته شده است. اولین مرحله این طرح با مشارکت یازده استان خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، بوشهر، آذربایجان غربی، جنوب کرمان، هرمزگان، ایلام، کهکیلویه و بویر احمد، خوزستان و لرستان، بدون دریافت هزینه و کاملا رایگان اجرا شد. بنابراین هرمزگان، جزء اولین استان‌هایی بود که طرح رایگان هنر را اجرا کرد و توانست مقام دوم آموزش رایگان کشور را کسب کند. همچنین جمعیت استان ما نسبت به استانی که مقام اول را کسب کرده، خیلی کمتر است. خوزستان با 5 میلیون جمعیت رتبه اول را دارد اما هرمزگان با جمعیتی حدود 1 میلیون و 800 هزار نفر رتبه دوم را کسب کرده‌است. در همین راستا، «اسماعیل جهانگیری»، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت‌وگو کرده‌ایم. جهانگیری معتقد است که آموزش‌ رایگان هنر از جمله برنامه‌های وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی بوده که جدا از آموزش رایگان هنر، توسعه‌ عادلانه‌ فرصت‌های فرهنگی و هنری {هم در حوزه نرم افزار و هم در حوزه‌ی زیرساخت} محسوب می‌شود. در ادامه توضیحات مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان درباره جزییات اجرای این طرح در استان را می‌خوانید.

     

طرح رایگان هنر در کدام شهرستان‌ها اجرا شده است؟
این دوره‌ها در شهرستان‌ها از جمله؛ بندرلنگه، جاسک، بشاگرد، پارسیان و در شهرستان بندرخمیر {در مرکز بخش رویدر} برگزار می‌شود. همچنین برای اولین بار نیز روز دوشنبه، مورخ 14 شهریورماه،  یک دوره‌ی آموزشی نمایش نامه نویسی در مرکز شهر بندرعباس {در پلاتو آفتاب} آغاز شده و ادامه دارد. ابتدا برنامه بر این بود که این طرح در مرکز استان‌ها نباشد، بنابراین در مناطق کم‌برخوردار 12 شهرستان استان برگزار شد؛ اما با اتخاذ تصمیمات جدید در محلات کم‌برخوردار شهرستان بندرعباس نیز در رشته‌های مختلف و متناسب با تقاضای شرکت‌کنندگان، این کلاس‌ها را اجرا شد. انتخاب رشته هنری منوط به تعداد درخواست‌کنندگان آن منطقه است. برای مثال؛ ممکن است در یک شهرستانی، رشته‌ی سینما و در شهرستان دیگری، یک رشته فرهنگی و هنری دیگری برای آموزش متقاضی داشته باشد. 
   
آیا شرکت‌کنندگان هزینه‌ای بابت شرکت در کلاس‌ها پرداخت می‌کنند؟
خیر، تمام هزینه‌های آموزش از قبیل هزینه‌ی مدرس، محل برگزاری {اگر مکان کلاس، اجاره بهایی داشته باشد}، بسته‌های آموزشی و غیره را وزارت ارشاد متقبل شده و برای شرکت کنندگان رایگان است. 
  
آیا مدرک مهارتی یا تسهیلات به شرکت‌کنندگان داده می‌شود؟ 
بله، پس از پایان هر دوره‌ی آموزشی، گواهی مهارت با امضا مدیرکل برنامه ریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد برای شرکت‌کنندگان صادر می‌شود. هدف از آموزش رایگان و گواهی مهارت این است که {بعداز اتمام آموزش‌ها}، فرد بتواند رشته‌ی هنری‌ای که آموزش دیده را تجاری‌سازی و تبدیل به یک شغل کند. 
همانطور که وزارت ارشاد تاکید زیادی بر اقتصاد هنر دارد، باید اقتصاد هنر را در جامعه احیا و  ترویج دهیم. بنابراین هنر را باید تجاری‌ سازی کنیم لذا با چنین برنامه‌هایی به اهداف خود نزدیک تر خواهیم شد. از طرفی، فراگیران هنر می‌توانند از تسهیلات کم بهره مانند مشاغل خانگی با سود 4 درصد یا تسهیلاتی مانند تبصره 18 با سود 12 درصد بهره ببرند.
  
شمار رشته‌های هنری و تعداد افراد آموزش دیده استان هرمزگان در این طرح چقدر است؟
تاکنون 500 نفر در کل شهرستان‌های هرمزگان در 14 رشته هنری از جمله؛ فیلم سازی، عکاسی، نمایشنامه نویسی، سفالگری، طراحی مد و لباس، نویسندگی و غیره شرکت کردند. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان 14 رشته را اعلام کرده و هر رشته هنری که به 15 نفر متقاضی برسد،  دوره‌ی آموزشی برگزار می‌شود.
   
آیا در این رابطه تعاملی با سایر دستگاه‌ها داشته‌اید؟
بله. طی روزهای گذشته در گفت‌وگویی با مسئولان بهزیستی استان هرمزگان مقرر شد که برای جامعه معلولین {اگر در یک رشته خاصی و در هر منطقه ی استان متقاضی داشته باشند}، دوره آموزشی را برگزار کنیم. با توجه به اینکه مدارس از اول مهر بازگشایی می‌شوند، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان آمادگی برگزاری کلاس‌ها برای دانش‌آموزان را دارند. همچنین با کمیته امداد، بسیج هنرمندان، آموزش و پرورش، دفتر روستایی استانداری نیز گفت‌وگوهایی در همین رابطه داشته‌ایم.
    
از ظرفیت آموزشگاه‌ها به چه شکل استفاده می‌شود؟
با توجه به اینکه، آموزشگاه‌ها یک مکان خاصی در شهرها دارند و امکان برگزاری کلاس‌ها در مناطق دورافتاده را ندارند. از اساتید و مربیان آموزشگاه‌ها { که کارت صلاحیت تدریس دارند}، تقاضای آموزش در مناطق دور افتاده با پرداخت حق الزحمه را داشته‌ایم. از طرفی، این امر موجب باز شدن پنجره‌ای رو به یادگیری بیشتر می‌شود. زمانی‌که آموزش‌ها در مناطق مختلف هرمزگان برگزار می‌شوند، علاقمندان بیشتری خواهان یادگیری بیشتر به صورت تخصصی و انفرادی در آموزشگاه‌ها می‌شوند که این امر موجب رونق آموزشگاه‌ها می‌شود.

   

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها