وعده استخدام جوانان بومی در صنایع چه زمانی محقق می‌شود؟

آزمونی برای صنایع


نویسنده: سامیه طهورنیان

استان هرمزگان ظرفیت‌های عظیم نفت، گاز و صنایعی در خود دارد که آن را سایر استان‌های جنوبی متمایز ساخته؛ اما این استان در کنار چنین ظرفیت‌هایی و جوانان تحصیل‌کرده و باانگیزه‌اش از معضل بیکاری رنج‌ها می‌برد و سهم مردم استان از اشتغال در بخش‌های مختلف این سرمایه‌ها بسیار ناچیزاست و تنها سهمشان، بیکاری، آلودگی هوا و محروم شدن از رفاه اجتماعی است. با این تفاسیر، مدت‌هاست که مسئولان برخی صنایع از برگزاری آزمون‌های استخدامی با اولویت جذب نیروی بومی خبر داده‌اند. آخرین آن، برگزاری آزمون استخدامی در نفت ستاره خلیج‌فارس بوده که از اسفند سال گذشته تاکنون تنها خبر و وعده برگزاری‌اش منتشرشده و این شرکت تاکنون رسماً اقدام به برگزاری آزمون استخدامی نکرده است. در شهریورماه امسال، احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در مجلس در یک گفتگوی ویژه خبری با صبح ساحل از استخدام نفت پالایشگاه خلیج‌فارس با سیاست‌گذاری‌های جدید خبر داد و گفت: استخدام 400 نیروی جدید متخصص در زمینه‌های فنی که برای شیفت چهارم پالایشگاه است، بایستی از نیروهای بومی باشد. وی همچنین خواستار پررنگ شدن نقش جوانان هرمزگانی در فعالیت صنایع استان شد و بالا بودن درصد بیکاری جوانان هرمزگانی را غیرقابل‌قبول دانست.
  

  اولویت استخدام برای همه صنایع، نیروی بومی و ماندگار

احمد مرادی در پاسخ به سؤال خبرنگار صبح‌ساحل درزمینهٔ خبر جذب نیروی بومی‌های جدید در پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس گفت: نفت ستاره خلیج‌فارس با توجه به راه‌اندازی شیفت چهارم پالایشگاه، خود، نیازمند به جذب نیروی متخصص در زمینه‌های فنی است و طبق سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته برای صنایع، تأکید کرده‌ایم که اولویت استخدام، نیروی بومی و ماندگار با برگزاری آزمون تخصصی باشد».
وی خاطرنشان کرد: «باوجود ظرفیت‌های عظیم صنایع در استان و مسئولیت اجتماعی که به گردنشان دارند، دیگر نباید جوانان هرمزگانی بیکار باشند و نبایستی استخدام افرادی خارج از استان در صنایع هرمزگان صورت بگیرد و این مسئله به‌هیچ‌وجه، مورد تائید ما نیست».
وی افزود: «به‌کارگیری جوانان هرمزگانی در صنایع غرب بندرعباس یک مطالبه عمومی است و بنده به‌عنوان خادم مردم هرمزگان هر آنچه در توان دارم را دریغ نخواهم کرد و این مهم را بارها به مسئولان یادآور شده‌ایم که مدیران صنایع غرب بندرعباس اگر قرار باشد جوانان این استان را در صنایع استان به کار نگیرند، پس ضرورتی هم برای ایجاد مراکز صنعتی و پالایشگاهی در استان وجود ندارد و از طرفی از مردم می‌خواهیم که منتظر مسئولین نبوده و خود در این راه، مطالبه گر حق‌وحقوقشان باشند».
  

 17 هزار هرمزگانی داوطلب برای جدیدترین استخدامی نفت ستاره خلیج‌فارس

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استخدام بدون ضابطه افراد غیربومی طی سالیان گذشته در صنایع استان، گفت: دیگر اجازه نخواهیم داد حق جوانان بومی استان ضایع شود و این آزمون باید همانند آزمونی که دانشگاه هرمزگان برای پالایشگاه نفت بندرعباس برگزار کرد، به همان شیوه فرآیند خود را طی کند». مرادی در ادامه گفت: با تلاش‌های مجمع نمایندگان استان و استانداری، بیش از ۷۰ درصد از نیروهای بومی در پالایشگاه نفت بندرعباس جذب شدند.
احمد مرادی از ثبت‌نام 17 هزار داوطلب در سایت استانداری، تنها برای این آزمون خبر داد و گفت: با توجه به ای آمارها می‌توان دریافت که متقاضی برای این استخدامی بالاست و آمار بیکاری در استان ما نیز نگران‌کننده است که با توجه به سیاست‌های جدید استخدامی در استان، امیدواریم مشکل بیکاری جوانان هرمزگانی تا حدودی حل شود».
گفتنی است که در تیرماه امسال «علیرضا جعفر پور»، مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس از جذب نیرو با اولویت بومی در شیفت چهارم پالایشگاه نفت ستاره خبر داد و گفت: «با توجه به راه‌اندازی شیفت چهار پالایشگاه اقدام به جذب نیروی متخصص در زمینه‌های فنی هستیم که آن را طبق سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته با اولویت نیروی بومی ماندگار انجام می‌دهیم».
پیش‌ازاین نیز استاندار هرمزگان اعلام کرده بود که با رایزنی صورت گرفته با شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس مقرر شد این 400 نفر افراد متخصص بدون آزمون و با شرکت در مصاحبه در این شرکت استخدام و به‌کارگیری شوند. استاندار هرمزگان صراحتاً اعلام نکرد که ملاک معرفی این 400 نفر به پالایشگاه نفت ستاره چه بوده است.
روزنامه صبح ساحل
غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها