چگونه خودمراقبتی را به دانش آموزان آموزش دهیم؟


نویسنده: راضیه نیرومند

فصل پائیز و آغاز حضور دانش‌آموزان در مدرسه با شروع ماه زیبای مهر فرا رسیده است. با ورود دانش‌آموزان به مدرسه، آنها وارد محیطی می‌شوند که تعدادی از آن‌ها برای اولین بار است که این حس را تجربه می‌کنند.
محیطی شلوغ و پرهیاهو به همراه تعدادی غریبه که گاهی از فرهنگ‌های متفاوت هستند. اینجاست که کودک باید رفتارهای خودمراقبتی را در کنار خانواده آموخته باشد. یکی از آموزش‌ها، تربیت جنسی است که جزء لازمه تربیت فرزندان می‌باشد.
دوم آموزش مهارت جراتمندی است که دانش آموز قدرت نه گفتن را آموخته باشد. بعضی اوقات ممکن است کودک با درخواست‌های نادرست و ناهنجار روبرو شود. او باید قدرت نه گفتن را در خود بیابد و آگاهی داشته باشد که شماره تلفن همراه خود را در اختیار غریبه‌ها قرار ندهد، مواد غذایی از افراد غریبه دریافت نکند و آموخته باشند که ما هیچ رازی با افراد ناآشنا نداریم.
اگر فردی به آنها گفت که این مساله بین من و شما باقی بماند و کسی نباید این راز را بداند؛ کودک باید بیاموزد که سریعا والدین خود را در جریان این موضوع قرار دهد. به کودکان آموزشی داده شود که مکان امن و مکان ناامن را تشخیص دهند و همیشه سعی کنند که در مکان امن قرار گیرند. مکان امن مکانی است که افراد زیادی آنجا هستند و کودک آن افراد را می‌شناسد و مکان ناامن جایی است که افراد مورد اطمینانی در آنجا حضور ندارند و اینکه کسی آنجا نباشد که به کودک کمک کند. به کودکان، آموزش لمس خوب و لمس بد داده شود.
لمس خوب اینکه کسی به شما دست دهد اما لمس بد اینکه به قسمت‌های خصوصی بدن ما دست بزند. یکی از راه‌های خودمراقبتی ، رفتار جراتمندانه در مقابل افراد قلدر است که قصد سوء‌استفاده از کودک را دارند . کودک باید آموزشی ببیند که با قدرت به این افراد نگاه کند و بگوید تو اجازه نداری که با من بدرفتاری کنی و یا اینکه از مسئولین مدرسه (مدیر، معاون، معلم مدرسه کمک بگیرید). به کودک پنج نفر امن معرفی کنید  که اگر در شرایط سخت یا سوء‌استفاده قرار گرفت به یکی از این 5 نفرِ امنِ زندگی اطلاع دهد. این افراد می‌توانند والدین، معلم، خاله، دایی و مشاور مدرسه باشند که کودک بتواند در اولین فرصت به آنها دسترسی داشته باشد.
زهرا عاشوری‌زاده، مشاور و روانشناس بالینی کودکان و نوجوانان
روزنامه صبح ساحل
منتشر شده: 2
هادی رحمانی
۶ مهر ۱۴۰۱
سلام‌ با تشکر از مطلب خوبی که منتشر کردید نویسنده متن کی هست؟ خانم نیرومند؟ یا خانم عاشوری زاده؟
هادی رحمانی
۶ مهر ۱۴۰۱
سلام. نویسنده متن کی هست؟ خانم برومند؟ یا خانم عاشوری زاده؟
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها