خریداران خودرو چشم انتظار تاثیر تحولات جدید در بازار؛

احتمال تعادل قیمت‌ها در اواخر پاییز


نویسنده: مریم دهقان

اخیرا تحولاتی در بازار خودرو در حال وقوع است که باعث شده حجم معاملات در بازار کم شود و به نوعی خریداران منتظرند ببینند قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند یا نه؟ اخباری همچون حذف قرعه کشی درسامانه خودرو و فروش آن ازطریق شرکت‌ها یا بورس کالا،امکان واردات خودرو توسط خودروسازان، پایان خودروهای ناقص در ایران خودرو و خالی شدن انبار آن از این قسم خودروها و ناآرامی‌های اخیر باعث شده‌است که بازار خودرو به کما رود و خریداران فعلا دست نگه‌دارند. اما تعادل بازار خودرو به عوامل دیگری نظیر آزادسازی دلارهای بلوکه شده ایران توسط کره جنوبی و تعادل نرخ ارز هم ارتباط دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
  

 روش جدید عرضه خودرو

ازآنجا که برنامه افزایش تولید خودرو در ۶ ماهه دوم سال در برنامه خودروسازان قرار دارد؛ پیش‌بینی می‌شود عرضه و تقاضا در بازار خودرو به تعادل برسد و در عمل به‌طور منظم ماهیانه یکصد هزار دستگاه خودرو برای فروش عرضه شود که تا حد زیادی، پاسخگوی نیاز مصرف‌کننده واقعی است و این عرضه از طریق خود شرکت یا بورس کالا انجام خواهد شد.
  

 تکلیف خودروهای مادرانی که برای طرح جوانی جمعیت ثبت نام کرده‌اند چه می‌شود؟

۵۰ درصد ظرفیت تولید خودروسازان به طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و ۱۰ درصد ظرفیت تولید نیز به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده توسط شرکت‌های خودروساز تخصیص داده شده‌است و مادرانی که دارای دو فرزند به بالا هستند می‌توانند بدون قرعه‌کشی خودروی مود نظر خود را تحویل بگیرند.
  

 شرط وزارت صمت برای واردات خودرو توسط خودروسازها

واردات خودرو چند شرط دارد. اول اینکه نمایندگی پس از فروش داشته باشد. دوم اینکه نمایندگی رسمی خودروساز خارجی داشته باشد و سوم اینکه، وقتی خودرویی وارد می‌شود باید در ازای آن انتقال فناوری انجام دهند. پس از  این خبر و خبر آزادسازی منابع بلوکه شده کره جنوبی، پیش‌بینی می‌شود واردات خودرو از کره جنوبی یکی از گزینه‌های روی میز خودروسازان باشد.
 البته اگر شرایط تجاری مبادله کالا و انتقال پول فراهم شود این اتفاق خواهد افتاد. در این زمینه در وزارت صمت مذاکراتی صورت گرفته است. عنوان این نکته هم خالی از لطف نیست که کره جنوبی به شدت به قوانین تحریمی پایبند است و همین موضوع باعث به تعویق افتادن تهاتر کالا با این کشور شده است چرا‌که نیاز به یک کشور سوم و واسط وجود دارد و ارز مشترکی هم برای این مبادلات غیر از دلار و یورو فعلا مورد توافق طرفین نبوده و در شرایط فعلی این موضوع کار را پیچیده می‌کند؛ از طرفی حجم صادرات ما به کشور کره جنوبی که بیشتر برپایه نفت و محصولات پتروشیمی‌ است در مقابل واردات ما تقریبا یک هشتم است و این یعنی تراز تجاری ما با کره جنوبی هنوز در وضعیت مطلوبی نیست و دلیل آن، همان‌طور که مطرح شد؛ همین پایبندی کره به قوانین تحریمی است. کره جنوبی زمانی شریک پنجم تجاری ایران محسوب می‌شد اما بعد از اعمال تحریم‌ها مبادلات تجاری ما با این کشور افت کرد و در حوزه واردات رتبه ما سیزدهم و در حوزه صادرات رتبه تجاری ما سی و هشتم شد. اما با آزادسازی منابع بلوکه شده  این رتبه قطعا بهبود پیدا خواهد کرد. همچنین تهاتر کالا در شرایط فعلی به نسبت پرداخت پول برای کره جنوبی مطلوبیت بیشتری دارد و از آنجا که طبق مبادلات تجاری گذشته خودرو و لوازم خانگی در صدر کالاهای وارداتی ایران از کره جنوبی است؛ پس واردات خودرو در ماه‌های آینده از کره بسیار محتمل است تا هم تقاضا در بازار را پوشش دهد و هم بخشی از منابع بلوکه شده در قالب خودرو به ایران بازگردد.
  

  بازار خودرو به کدام سمت می‌رود؟

با توجه به خبرهای رسیده درباره متعادل شدن میزان تولید خودرو و نیاز داخل، همچنین اتمام خودرهای ناقص ایران خودرو، به نظر می‌رسد در شش ماه دوم سال دلالی در بازار خودرو جذابیت خود را در بازار کم کم از دست بدهد و همین کم شدن جذابیت دلالی باعث می‌شود بیشتر مصرف‌کنندگان واقی در بازار فعالت کنند. از طرفی، عرضه خودرو در بورس کالا باعث بالا رفتن شفافیت در بازار خودرو می‌شود و همین موضوع هم دست دلالان را از بازار کوتاه خواهد کرد و قیمت‌ها را به سمت تعادل خواهد برد. اما در روزهای اخیر نوسانات بازار ارز روی بازار تاثیر گذاشته است و باعث رکود عمیقی در بازار شده است. چراکه خریداران با چشم‌اندازی که از واردات خودرو در ماه‌های آینده و افزایش تولید خودروسازان دارند؛ حاضر به پرداخت قیمت‌های بالا برای خرید خودرو نیستند. 
به نظر می‌رسد تا اواخر پاییز با متعادل شدن نرخ ارز و تعادل در میزان عرضه و تقاضا در بازار خودرو، شاهد کاهش قیمت‌ها و رفع رکود از بازار خودرو باشیم.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها