دانش‌آموزان روستاهای جاسک از نبود سرویس مدارس گلایه دارند؛

مسیر سنگلاخ آموزش



شاید کمبود سرویس‌ مدارس در شهرهای بزرگ، موجب ترک تحصیل یک دانش‌آموز نشود اما در روستاها، یک دانش‌آموز تنها به علت نبود وسیله‌ای که با آن مدرسه برود به فکر ترک تحصیل می‌افتد. دانش‌آموزان روستاهای جاسک از نبود سرویس مدارس رنج می‌برند. یک ماه از شروع سال تحصیلی‌شان می‌گذرد و هر شب با این فکر که «فردا چگونه خود را به مدرسه برسانم» به خواب می‌روند! مسئولان شهرستان جاسک مدعی‌اند که پیگیر سرویس مدارس برای دانش‌آموزان هستند اما به‌جز یک مینی‌بوس {آن‌هم برای یک روستا}، وسیله‌ی دیگری یافت نمی‌شود. در ادامه گلایه‌ی دانش‌آموزان و توضیحات دهیاران و بخشدار جاسک را می‌خوانیم.
    
 
 

نرسیدن به کلاس‌ به علت نبود سرویس

یکی از دانش‌آموزان روستاهای جاسک می‌گوید: «بیشتر اوقات مجبور می‌شویم در صندوق‌عقب خودروها بنشینیم تا به مدرسه برسیم. روز دیگر هم باید آن‌قدر کنار جاده منتظر بمانیم تا شاید خودرویی ما را به مدرسه برساند! گاهی آن‌قدر دیر می‌شود که دو زنگ اول کلاس را نمی‌توانیم حاضر شویم. قبل از همه‌گیری کرونا، مشکلی برای رفت‌وآمد نداشتیم اما امسال هیچ سرویس مدرسه‌ای نداریم. ای‌کاش زودتر ماشینی پیدا شود، زیرا چند نفر از دوستانم به دلیل نبود سرویس و شرایط سخت رفت‌وآمد نمی‌خواهند دیگر به مدرسه بیایند».
دهیار یکی از روستاهای جاسک از نبود سرویس مدارس در روستاها خبر داد و گفت: «قبل از همه‌گیری کرونا، سرویس مدارس به‌طور منظم دانش‌آموزان 6 روستا را جابه‌جا می‌کرد و مشکلی نبود. در دوران همه‌گیری کرونا که آموزش مجازی روی کار آمد، سرویس‌های مدارس کنار گذاشته شدند». وی با اشاره به نبود سرویس مدارس در روستاها ادامه داد: «یک ماه از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد اما همچنان سرویس مدارسی برای دانش‌آموزان مهیا نشده است و آنان با نشستن در صندوق‌عقب خودروها یا خودروهای رهگذر خود را به مدرسه می‌رسانند». به گفته این دهیار، یک مدرسه راهنمایی دخترانه در روستای نگر و مدرسه پسرانه در احمدی است که 3 الی 4 کیلومتر با یکدیگر فاصله‌دارند که تردد از این مسیرها خطراتی از قبیل گزش حیوانات موذی، گرمازدگی، تصادف و غیره، دانش‌آموزان را تهدید می‌کند. دهیار با اشاره به تلاش‌های بسیار اولیا و دهیاران برای یافتن سرویس جابه‌جایی دانش‌آموزان، ادامه داد: «پس از گذشت یک ماه، یک مینی‌بوس مسوولیت جابه‌جایی دانش‌آموزان را با هزینه‌ی ماهیانه 12 میلیون تومان پذیرفته که بخشی از هزینه‌ را اولیا و دهیاران و بخشی از آن را آموزش‌وپرورش متقبل شده‌اند اما هنوز شروع به کارنکرده است». وی افزود: «این مینی‌بوس فقط بخش کوچکی از جابه‌جایی‌ دانش‌آموزان 6 روستا را می‌تواند انجام دهد. هنوز بسیاری از دانش‌آموزان در انتظار یافتن سرویس هستند. این مشکل باعث شده شماری از دانش‌آموزان روستاها تنها به علت نبود سرویس به فکر ترک تحصیل بیافتند».
برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ «قویدل»، بخشدار شهرستان جاسک رفتیم که در ادامه می‌خوانیم.
 
 
   
  مسیر سنگلاخ آموزش

مسئولان جاسک تا حل شدن موضوع، پای‌کار هستند

«اکبر قویدل لاری» سرپرست بخشداری مرکزی شهرستان جاسک با اشاره به اینکه مشکل کمبود سرویس مدارس به یک مشکل کشوری تبدیل‌شده است، گفت: «طی جلسه‌ای که با دهیاران و شوراهای شهرستان داشته‌ایم، یک فراخوان جذب سرویس مدارس در سه ماه آخر تابستان منتشر کردیم که اگر هر شخص تمایل همکاری داشته باشد به دهیاران و شوراها مراجعه کند تا هماهنگی‌های لازم انجام شود اما پس از گذشت سه ماه،تعداد کمی راننده‌ مراجعه کرد». قویدل افزود: «در این رابطه، آموزش‌وپرورش نیز همکاری‌های لازم را با ما داشته، حتی مقرر شد لیست رانندگان سرویس مدارس را به آموزش‌وپرورش دهیم تا اقدامات لازم برای تأمین سوخت ماهیانه آنان با شرکت نفت انجام شود که متأسفانه به‌جز دو مورد برای روستای گیگن و یک روستای دیگر، شخص دیگری یافت نشد». سرپرست بخشداری مرکزی شهرستان جاسک اضافه کرد: «شرکت خدماتی حمل‌ونقل ویژه ایاب و ذهاب درون‌شهری در جاسک وجود ندارد، تنها یک شرکت حمل‌ونقل وجود دارد که آن هم برای سفرهای برون‌شهری است. برخی کارکنان شرکت‌های دیگر در جاسک هم مشکل ایاب و ذهاب را دارند، بنابراین تنها مشکل سرویس مدارس نیست»! وی ادامه داد: «حتی از اولیا که با خودرو شخصی فرزندان خود را به مدارس می‌برند نیز درخواست کردیم جابه‌جایی چند دانش‌آموز دیگر را به عهده بگیرند که تعدادی قبول کردند اما شماری به علت مسئولیت پذیری‌  و دلایل شخصی این درخواست را رد کردند». قویدل در رابطه بازمان شروع به کار مینی‌بوس روستای گیگن گفت: «تقریباً ده روزی است که این مینی‌بوس به بخشداری مراجعه کرده و به‌محض اتمام کارهای عقد قرا داد و مجوزها شروع به کار می‌کند». وی با اشاره به مشکل نبود سرویس مدارس روستاهای نگر و خوش گیزو بیان کرد: «دهیار روستای نگر و اولیای دانش‌آموزان روستای خوش‌گیزو {خوش گیزو بدون دهیار است} مرتب به بخشداری مراجعه می‌کنند. بنده پیگیر سرویس مدارس دانش‌آموزان این دو روستا هستم اما متأسفانه هیچ شخصی برای سرویس مدارس مراجعه نکرده است». سرپرست بخشداری مرکزی شهرستان جاسک مدعی شد که آموزش‌وپرورش، دهیاران و شوراهای شهرستان پای‌کار هستند تا معضل نبود سرویس مدارس برای روستاها رفع شود.
منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها