چگونه بدون ویزا به قطر سفر کنیم؟



ویزای قطر برای شهروندان ایرانی هنوز لغو نشده و برای ورود به این کشور همچنان باید ویزا دریافت کرد، ‌جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر شاید تنها فرصتی باشد که اتباع ایرانی امکان سفر بدون ویزا به قطر را داشته باشند.

ایسنا نوشت: قطر در سال ۲۰۱۷ برای شهروندان ۸۰ کشور ویزای خود را لغو کرد، اما در این فهرست نامی از ایران آورده نشده است. شهروندان ایرانی برای سفر به این کشور، که تا کمتر از یک ماه دیگر محل برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ است، باید ویزا ورود و یا ویزای فرودگاهی (Visa Upon Arrival) دریافت کنند. هزینه ویزای توریستی قطر در حالت عادی ۱۰۰ ریال قطری است که ۳۰ روز اعتبار دارد، با این وجود قطر شرایطی را در بازه جام جهانی فوتبال فراهم کرده تا اتباع کشورهایی که هنوز مشمول قانون لغو ویزا نشده‌اند آسان‌تر به این کشور سفر کنند.

 برای رفتن به جام جهانی و تماشای مسابقات کافی است «هایا کارت» دریافت کرد، فقط ‌در این صورت است که دیگر نیاز به دریافت ویزای قطر نخواهد بود. هایا کارت تنها مختص به تماشاچیان مسابقات جام جهانی نیست و تمام مسافران هنگام سفر به قطر در دوران جام جهانی فوتبال ملزم به دریافت این کارت هستند.

دولت قطر همچنین اعلام کرده است: بر اساس قوانین اداره امور مهاجرت این کشور در جریان برگزاری جام جهانی هیچ ویزای توریستی برای متقاضیان صادر نمی‌شود و فقط دارندگان «هایا کارت» و همراهان مجاز آن‌ها می‌توانند به قطر سفر کنند.

دولت قطر شرایطی را فراهم کرده تا اگر قبل از شروع جام جهانی با ویزای توریستی وارد این کشور شده باشید و ویزای شما در خلال برگزاری مسابقات (نوامبر و دسامبر) ‌ منقضی شود، ویزای توریستی خود را در داخل این کشور به‌صورت آنلاین تمدید کنید و به تماشای جام جهانی بروید.

«هایا/حایا کارت» (Hayya card) در واقع یک مدل کارت شناسایی دیجیتالی است که به واسطه آن برای سفر به کشور قطر، تماشای بازی‌ها و همچنین حضور در استادیوم‌های بازی به مجوز دیگری نیاز نیست و حتی امکان استفاده رایگان از حمل و نقل درون شهری در روزهای برگزاری مسابقات فوتبال وجود دارد. در واقع، قطر «هایا کارت» را به عنوان مجوز ورود به این کشور درنظر گرفته است و همه بازدیدکنندگان بین‌المللی برای ورود به این کشور و ورزشگاه‌های محل برپایی مسابقات، باید این کارت را همراه خود داشته باشند. البته برای تماشای بازی‌های به جز هایا کارت باید بلیت بازی‌ها را هم تهیه کرد.

ورود به قطر (برای مسافرانی از ایرانیان، پاکستان و ...)، ورود به استادیوم به همراه بلیت معتبر مسابقه، دسترسی به وسایل نقلیه عمومی در روزهای مسابقه و برنامه‌ریزی هوشمند سفر، از جمله موارد قابل استفاده هایا کارت اعلام شده است.

هایا کارت فقط برای دارندگان بلیت مسابقات جام جهانی و درصورتی که محل اقامت رزرو و تایید شده باشد، صادر می‌شود. همچنین سن متقاضی این کارت باید بیشتر از ۱۸ سال باشد. صدور هایا کارت رایگان بوده و هیچ هزینه‌ای برای متقاضی ندارد.

هایا کارت را اینترنتی و با مراجعه به وب سایت Qatar2022.qa پس از ثبت اطلاعات شخصی،شماره بلیت تماشای بازی و تاییدیه رزرو اقامتگاه دریافت کرد.

برای سفر به قطر در دوران جام جهانی ۲۰۲۲ همچنین لازم است اعتبار گذرنامه دست‌کم هفت ماه باشد.

پیش از قطر، در جام جهانی روسیه مدل مشابهی با عنوان FAN ID اجرا شده بود که جایگزین ویزا شد و مجوز ورود به روسیه و استادیوم‌های محل برگزاری مسابقات بود.

تیم ملی ایران که یکی از ۳۱ تیم شرکت‌کننده در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است، در تاریخ‌های ۳۰ آبان‌ماه، چهارم و هشتم آذرماه در برابر تیم‌های ملی انگلستان، ولز و آمریکا بازی دارد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها