کدام کشورها اصلی‌‌ترین مقاصد صادرات کالا‌های ایرانی هستند؟



سخنگوی گمرک گفت: در هفت‌ماهه امسال ۶۱ میلیون و ۲۸۳ هزاران کالا به ارزش ۲۸ میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار صادر شده است.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته باشگاه خبرنگاران، سید مرتضی عمادی سخنگوی گمرک گفت: این میزان تجارت خارجی، در هفت ماهه امسال به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۰ درصد افزایش و از نظر وزن ۱۷.۶ درصد کاهش داشته است.

او در خصوص میزان صادرات غیرنفتی کشور در هفت‌ماهه امسال، تاکید کرد: در این مدت ۶۱ میلیون و ۲۸۳ هزاران کالا به ارزش ۲۸ میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار صادر شده است که به لحاظ ارزش ۵.۶ درصد افزایش و از نظر وزن ۱۸.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.در این مدت ۱۹ میلیون و ۷۴۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیارد و ۷۲۷ میلیون دلار وارد شده که از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۵.۷ درصد کاهش و ۱۴.۴ درصد افزایش داشته است.

عمادی می گوید: پروپان مایع شده، متانول، بوتان مایع شده، پلی‌اتیلن گرید فیلم، قیر نفت، گاز طبیعی مایع شده، اوره، سایر اوره، شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج و سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به‌جز بنزین ۱۰ قلم اول کالا‌های صادراتی بودند که ۳۷/۹ درصد از وزن و ۴۱/۹ درصد از ارزش کل صادرات کشور در این مدت را به خود اختصاص دادند.

او گفت: پنج کشور عمده مقصد صادرات کالا‌های ایرانی کشور‌های چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند بوده است که به ترتیب ۹ میلیارد و ۱۸۱ میلیون دلار، ۴ میلیارد و ۲۹ میلیون دلار، ۳ میلیارد و ۴۷۶ میلیون دلار، ۳ میلیارد و ۸۱ میلیون دلار و یک میلیارد و ۹۸ میلیون دلار به ۵ کشور فوق‌الذکر اختصاص داشت. ۷۰٫۳ درصد از وزن و ۷۳/۴ درصد از ارزش کل کالا‌های صادراتی به پنج کشور فوق صادر شده است. اقلام عمده کالا‌های وارداتی در این مدت شامل ذرت دامی، برنج، گندم، دانه سویا، گوشی تلفن همراه، روغن دانه آفتاب‌گردان و گلرنگ، تراکتور‌های جاده‌ای، سایر تلفن‌های هوشمند و شکر تصفیه نشده بوده است.

به گفته سخنگوی گمرک ایران ۵ کشور عمده مبدأ کالا‌های وارداتی به ایران شامل کشور‌های امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هند و آلمان بوده است. در این مدت ۹ میلیارد و ۴۳۵ میلیون دلار کالا از امارات متحده عربی، هشت میلیارد و ۲۸۴ میلیون دلار از چین، سه میلیارد و ۲۱۸ میلیون دلار از ترکیه، یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون دلار از هند و ۹۹۱ میلیون دلار از آلمان وارد کشور شد و ۶۲٫۳ درصد از وزن و ۷۴/۴ درصد از ارزش کل واردات از پنج کشور فوق وارد کشور شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها