دستور افزایش 50 درصدی تولید خودرو در شرکت سایپا محقق نشد:

55 خودرو بیشتر یعنی یک درصد افزایش!/ خودروسازی دستوری محکوم‌به شکست است


نویسنده: سامیه طهورنیان

طبق آمارها، تولیدات گروه سایپا در ۶ ماهه نخست حتی یک درصد نیز افزایش نداشته است؛ و این درحالی‌که بر اساس فرمان ۸ ماده‌ای رئیس‌جمهور، خودروسازان باید تولید خود را در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۰ دست‌کم ۵۰ درصد افزایش می‌دادند.

به گزارش صبح ساحل و بر اساس داده‌های آماری «نود اقتصادی» عملکرد ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ گروه سایپا نشان می‌دهد این خودروساز در نیمه نخست امسال ۲۱۲ هزار و ۵۶۷ دستگاه انواع خودرو تولید کرده که این تعداد نسبت به تولید ۲۱۲ هزار و ۵۱۲ دستگاه خود در ۶ ماهه سال ۱۴۰۰ تنها ۵۵ دستگاه افزایش داشته است.

 

عقب ماندن سایپا از رقم تولید دستوری

به نقل از خبرگزاری مهر، سخنگوی سازمان صمت، با اشاره به اینکه تولید در ایران‌خودرو، سایپا و سایر خودروسازان در مردادماه ۴.۶ درصد در مقایسه با تیرماه رشد داشته است اعلام کرده بود که روند تولید در شرکت ایران‌خودرو در مردادماه در مقایسه با تیرماه، کاهشی بوده اما سایپا و دیگر خودروسازان با افزایش تولید، این کمبود را جبران کردند؛ یعنی رشد ۴.۶ درصدی ناشی از رشد همه خودروسازان بوده است.
این سازمان مدعی شده که خودروسازان بر اساس توان خود، خودرو تولید می‌کنند و هم‌اکنون درزمینهٔ تقاضا مشکلی نداریم؛ اما خودروسازان در بعضی از گلوگاه‌ها آن‌هم در بعضی از مقاطع زمانی با مشکل مواجه می‌شوند و تولید آن‌ها کاهش می‌یابد و برعکس در مقاطعی هم تولیدشان زیاد می‌شود.


سخنگوی سازمان صمت، بابیان اینکه میزان خودروهای تولیدی سال گذشته به ۹۰۰ هزار دستگاه نرسیده، گفت: برای امسال تولید یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه هدف‌گذاری شده است؛ ۷۵۰ هزار دستگاه برای ایران‌خودرو، ۶۵۰ هزار دستگاه برای سایپا و بقیه برای سایر خودروسازان خصوصی برنامه‌ریزی‌شده که با توجه به این آمارها، سایپا تاکنون 110 هزار خودرو کمتر از میزانی که بایستی تولید می‌کرده، خودرو تولید کرده است.


پیش‌تر نیز ایکوپرس اعلام کرده بود، گروه صنعتی ایران‌خودرو در سه‌ماهه نخست امسال، با رشد ۶۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، موفق به تولید ۱۴۷ هزار و ۲۳ دستگاه خودرو کامل شده که از این تعداد ۱۴۵ هزار و ۱۶۸ دستگاه در حوزه سواری و ۱۸۵۵ دستگاه خودروی تجاری سنگین و نیمه سنگین است.


سایپا نیز در این مدت ۳ هزار و ۲۳۹ وانت پراید (سایپا ۱۵۱) تولید کرده و ۴ هزار و ۷۸ دستگاه از این محصول را تجاری‌سازی کرده است. همچنین ۱۸۰۰ دستگاه شاهین تولید و هزار و ۵۰۹ دستگاه از آن فروخته است.

 

  55 خودرو بیشتر یعنی یک درصد افزایش!/ خودروسازی دستوری محکوم‌به شکست است

 

 

دخالت دولت، مشکل همیشگی سایپا

فاطمی امین، وزیر فعلی صنعت، معدن تجارت در خصوص مشکلات اصلی تولید در شرکت سایپا گفت: «بخش عمده نارضایتی از خودروهای ما به خاطر وجود «پلتفرم‌های قدیمی» است که قابل اصلاح هم نیستند اما به‌صورت کلی باید ترکیب تولید عوض شود و افزایش تولید این محصولات نسبت به سال گذشته چشم‌گیر است و این موارد باعث تغییر ریل این صنعت خواهد شد».
وزیر صمت با توجه به دستور دولت برای افزایش تولید خودرو و با اشاره به اینکه تمرکز اولیه بر روی افزایش تولید محصول است، افزود: «مسئله مهم و اولویت دولت در ابتدا تولید محصول بود چراکه با افزایش تولید، گردش مالی ایجاد خواهد شد. همچنین باعث کاهش قیمت تمام‌شده محصول می‌شود و درنهایت، رشد در حوزه قطعه‌سازی و کیفیت خودرو را به همراه دارد».
پیش‌تر نیز سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا، «سیاسی شدن» صنعت خودرو را علت اصلی مشکلات این صنعت و کاهش تعداد تولید خودرو اعلام کرده و گفته بود: «دولت می‌تواند مالک و سهامدار باشد، اما مدیریت صنایع نباید سیاسی شود».
وی با اشاره به تغییر مدام مدیران صنایع خودروسازی گفت: در طی سال‌های متمادی به‌تدریج مدیریت‌ها سیاسی شد به‌طوری‌که هر دولتی که عوض‌شده جدای از عملکردشان، مدیران شرکت‌های خودروسازی و هیئت‌مدیره آن‌ها را عوض‌شده است.
وی افزود: «سیستم شرکت‌های خودروسازی خصولتی است، بنگاه‌های اقتصادی خصولتی نه محاسن خصوصی و نه محاسن دولتی رادارند، اما عیب هر دو را دارا هستند».

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها