مروری بر ساماندهی وضعیت سرویس مدارس در بندرعباس

چالش‌های ناتمام سرویس مدرسه



 بعد از انتشار خبر نشست شهرداری، شورای شهر، آموزش و پرورش و راهنمایی و رانندگی در جلسات شورای شهر بندرعباس برای ساماندهی سرویس مدارس، تصور می‌شد که امسال از بی‌نظمی، کمبود سرویس و هزینه هنگفت سرویس مدارس خبری نباشد؛ اما با گذشت حدود دوماه از بازگشایی مدارس، مشاهدات حاکی از این است که همچنان مشکلات مربوط به سرویس مدارس دانش‌آموزان ادامه دارد.  تابستان امسال سازمان ترافیک و حمل‌ونقل شهرداری، راهنمایی و رانندگی و آموزش و پرورش به مدد شورای شهر بندرعباس طی برگزاری جلساتی برای هماهنگی سرویس مدارس دانش‌آموزان اقدام کردند تا از بی نظمی‌های سال‌های قبل در حوزه سرویس مدارس بکاهند. در نهایت طبق فراخوانی که منتشر شد 7 شرکت‌حمل و نقل نام‌نویسی و ۵۷۰ خودرو از طریق این شرکت‌ها برای سرویس مدارس ثبت نام کردند. طبق آخرین آماری که شهرداری بندرعباس اعلام کرده‌است در مهرماه سال جاری 4 هزار و ۵۰۰ دانش آموز درحال استفاده از این  سرو‌یس‌ها هستند. آنطور که شهردار بندرعباس یک ماه قبل در جلسه شورای شهر گفته‌است اما همچنان حدود دو هزار‌ دانش‌آموز در سطح شهر بندرعباس نیاز به سرویس مدرسه دارند که طی جلساتی که با آموزش و پرورش برگزار شده‌است، مقرر شد تا مجددا فراخوان در 12 نقطه شهر اطلاع‌رسانی و نام‌نویسی رانندگان انجام شود. به گفته شهردار بندرعباس، مدیران مدارس و برخی اولیا با اشخاص قرارداد بسته‌اند چراکه قیمت اعلامی شهرداری برایشان مقرون به صرفه نبوده است. به نظر می‌رسد بعد از گذشت دو سال از شیوع کرونا، حوزه سرویس مدرسه دچار چالش‌هایی جدی شده‌است آنقدر که ساختار رسمی سرویس مدرسه فرصت نکرده خودش را احیا کند و به روال عادی برگردد.
      
مصاحبه با معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس
استفاده از ناوگان اتوبوسرانی در سرویس مدارس
در شرایطی که رفت وآمد بچه‌ها به مدرسه و کمبود و گرانی سرویس مدارس، تبدیل به یکی از اساسی‌ترین معضلات آموزش حضوری شده است اما تقریبا می‌شود گفت هیچ مسئولی پیدا نمی شود که پاسخگوی چرایی این مشکلات باشد. این موضوع به قدری در شهر بندرعباس مشکل‌ساز بوده‌است که چند روز قبل استاندار هرمزگان در جلسه شورای آموزش و پرورش استان هرمزگان به مشکلات سرویس مدارس در شهر بندرعباس اشاره کرد و گفت: «علت اصلی که در سرویس‌های مدارس با مشکل روبرو هستیم، افزایش چند برابری هزینه‌های دریافتی سرویس‌ها نسبت به تعرفه اعلامی شهرداری است، چون در این موضوع فضای رقابتی وجود ندارد و استفاده از سرویس‌ها تنها راه اولیا و دانش‌آموزان برای رفت و آمد است، به همین دلیل باید ترتیبی اتخاذ کنیم که اتوبوس‌های شهری بتوانند در مسیر مدارس نیز خدمات ارائه دهند». وی هم چنین در این جلسه به مدیرکل آموزش و پرورش استان دستور داد که مسیر‌های پرتردد دانش‌آموزان را احصا کند تا بتوان با تخصیص اتوبوس در این مسیر‌ها بار تقاضای سرویس مدارس را کنترل کرد. برای بررسی بیشتر این مشکلات و اطلاع از آخرین قدامات شهرداری تصمیم گرفتیم با «سیدرضا بیگ‌زاده»، معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری بندرعباس مصاحبه کنیم.
   
مشکل کمبود سرویس مدارس که شهردار بندرعباس در جلسه شورای شهر بندرعباس در مهرماه مطرح کرد پس از گذشت یک ماه همچنان وجود دارد؟
بحث سرویس مدارس در سال جاری به خاطر کمبود خودرو وجود داشت. مسئله اصلی این بود که به خاطر دو سال و نیم وقفه به علت شیوع ویروس کرونا، مدارس تعطیل بود و ما سرویس مدرسه نداشتیم. از همین رو تعدادی از راننده‌ها که شغلشان سرویس مدرسه بود و کارشان در این مدت تعطیل شده‌بود، جذب مشاغل دیگر شدند. از سوی دیگر تعداد خودروها هم کم بود و بدین ترتیب ما امسال با مشکل کمبود سرویس مواجه بودیم. ما در ابتدای شهریورماه هم به دلیل اینکه اولیا در روزهای آخر برای سرویس مدرسه فرزندانشان اقدام می‌کنند با حجم زیادی از درخواست‌ها روبه‌رو بودیم و چون تعداد جذب خودرو هم کم بود مشکلاتی ایجاد شد. علی رغم اینکه برای حل این موضوع تبلیغاتی در سطح شهر انجام شد و وعده‌هایی برای تامین سوخت و ارائه تسهیلات به رانندگان داده‌شد اما تعداد رانندگان جذب شده باز هم کم بود. در نهایت با این تبلیغات از وضعیت بحرانی روزهای اول بیرون آمدیم چون در ماه مهر وضعیت سرویس مدارس بحرانی بود. با این حال اما وضعیت مطلوبی نداشتیم. اکنون با گذشت حدود دوماه از بازگشایی مدارس همه به هرطریقی سرویس مدرسه را جذب کرده‌اند. در حال حاضر شرکت‌ها برای جذب متقاضیان سرویس مدرسه خودرو در اختیار دارند اما بحث بر سر این است که گستردگی دانش‌‌آموزان در سطح شهر زیاد است. ما در جلسه‌ای که در شورای آموزش و پرورش هم داشتیم گفتیم که مدارس  یا آموزش و پرورش اگر دانش‌آموزانی در یک محدوده دارند که به سرویس نیاز دارند ما آمادگی داریم که سرویس این دانش‌آموزان را فراهم کنیم. 
   
بعضی از این سرویس‌ها به صورت آزاد فعالیت می‌کنند و زیرنظر شرکت‌های حمل‌ونقل نیستند. شما از این موضوع آماری دارید؟
تقریبا می‌توان گفت حدود 500 تا 550 دستگاه از خودروهای ما تحت پوشش شرکت‌ها هستند. طبق برآورد ما احتمالا حدود 400 دستگاه هم به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند و به صورت شخصی با اولیا صحبت کردند و قرارداد بسته‌اند. درخواست ما که در بیلبوردهای تبلیغاتی و مصاحبه‌ها هم بارها تکرار شد این بود که رانندگان جذب شرکت‌ها شوند تا هم نرخ کرایه‌ها کنترل شود و هم ایمنی سفر برای دانش‌آموزان تامین شود. از سوی دیگر راننده‌ای که به صورت شخصی فعالیت می‌کند تنها یک سرویس برای حداکثر 4 دانش‌آموز دارد اما اگر جذب شرکت‌های سرویس مدارس شود می‌تواند سرویس‌های بیشتری جذب کند و به حمل‌ونقل ما هم کمک کند. اکنون رانندگان مجاز ما ملزم هستند در سامانه سپند ثبت نام کنند و گواهی عدم سوپیشینه و عدم اعتیاد ارائه دهند تا به آن‌ها مجوز داده‌شود اما متاسفانه فعالیت رانندگان غیرمجاز در سطح شهر باعث شده تا رانندگان مجاز ما هم نسبت به دریافت مجوز مردد شوند و از این موضوع شکایت کنند. 
  
برای حل مشکل کمبود سرویس قرار بر این شد که از ظرفیت ناوگان اتوبوس شهری استفاده شود. در این مورد توضیح می‌دهید لطفا؟
ما برای حل مشکل کمبود سرویس تصمیم گرفتیم تا از ظرفیت ناوگان اتوبوس شهری استفاده کنیم. متاسفانه ظرفیت ناوگان تاکسی ‌های شهری به دلیل اینکه چندین سال است که هیچگونه نوسازی نداشته‌ایم، فرسوده است و همچنین تعداد ناوگان تاکسی ما کم است و امکان استفاده از آن برای سرویس وجود ندارد. بنابراین ما از ظرفیت انبوه‌بر خود یعنی اتوبوس‌ها استفاده کردیم. به این صورت که ساعات بازگشایی و تعطیلی مدارسی که در مسیرهای اصلی داخل شهری که اتوبوس‌های شهری از آن عبور می‌کنند احصا کردیم و زمانبندی حرکت اتوبوس‌ها را مطابق زمانبندی بازگشایی و تعطیلی این مدارس تغییر دادیم تا دانش‌آموزان بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند. هم‌چنین با همکاری آموزش‌وپرورش ناحیه 2 برای شهرک پیامبر اعظم که شهرک بزرگی است و امکانات حمل‌ونقلی در آن کم است بازهم از ظرفیت ناوگان اتوبوس شهری استفاده کردیم و مدارسی که داخل شهرک پیامبر اعظم هستند و در شیفت‌های صبح، ظهر و عصر دانش‌آموزان را از مدارس داخل شهرک به مدارس مرکز شهر و بالعکس جابه‌جا می‌کند و حتی ما مسیر اتوبوس خود را تغییر دادیم تا حجم بیشتری از دانش‌آموزان را بتوانیم پوشش دهیم. طبق آماری که در حال حاضر داریم چیزی حدود 400 تا 450 نفر روزانه به وسیله ناوگان اتوبوس در شهرک پیامبر اعظم جابه‌جا می‌شوند. این آزمایش خوبی برای ما بود که ما می‌توانیم در شهرک‌ها از این مدل حمل‌ونقلی استفاده کنیم اما به شرط آن که ظرفیت خود را تقویت کنیم. ما به این منظور به دنبال این هستیم که بتوانیم تعداد اتوبوس بیشتر و ایستگاه‌هایی را برای این موضوع اختصاص دهیم. یعنی اتوبوس فقط در این ایستگاه‌ها دانش‌آموزان را سوار کنند. 
  
بعضی دانش‌اموران از نبود اتوبوس در ساعات تعطیلی مدارس خصوصا ظهرها و از ساعت 13 به بعد گلایه می‌کنند. آیا برای فعالیت ناوگان اتوبوس محدودیت ساعت وجود دارد؟
بله ناوگان اتوبوسرانی در دو شیفت کار می‌کند و محدودیت ساعت دارد اما مثلا ما برای مسیر ویژه شهرک پیامبر اعظم تا ساعت 13 و 30 سرویس داریم. ما قرار بود برای مدارس داخل شهر  هم این کار را انجام دهیم و آموزش و پرورش باید لیست مدارس  و ساعات تعطیلی را درصورتی که نتواند تغییر دهد به ما اعلام کند تا ما تغییرات ساعت را برای مدارسی 
که در مسیرهای اصلی هستند یا در مسیرهایی هستند که اتوبوس بتواند در آن مسیر تردد کند اعمال کنیم. چون قرار بر این شد که درصورت امکان ساعات تعطیلی برخی مدارس تغییر کند. 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها