روز جهانی دیابت:

هفت میلیون بیمار دیابتی درکشور / کرونا ابتلا به دیابت را افزایش داد



 دیابت از بیماری‌های نسبتاً شایع در جهان است. این بیماری به دو نوع یک و دو تقسیم می‌شود که در دیابت نوع یک، بیمار وابسته به انسولین است و حکم اکسیژن را برای این گروه از بیماران دارد.

  

به گزارش صبح ساحل، علیرضا مهدوی مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، و درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی دیابت (۲۳ آبان) گفت: کم تحرکی، خانه نشینی، مصرف غذاهای پرچرب و غیره باعث شده شمار مبتلایان به دیابت در کشور افزایش یابد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر هفت میلیون نفر بالای ۲۵ سال در کشور دیابت دارند که آموزش، اطلاع رسانی و پیشگیری از این بیماری بسیار ضروری است.

مهدوی تصریح کرد: سالانه ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بر اثر دیابت در دنیا جان خود را از دست می دهند.

  

نگرانی‌ها بیماران از کمبود انسولین/ سازمان غذا و دارو: برای شش ماه موجودی انسولین داریم

  

کمبود انسولین در کشور

کمبود انسولین در کشور همیشه یکی از دغدغه‌های جدی بیماران دیابتی بوده است. 

در خصوص کمبود انسولین در کشور، علل متفاوتی توسط مسئولان ذکر می‌شود و تحریم‌ها را به عنوان یکی از دلایل اصلی کمبود انسولین در کشور یاد می‌شود البته که تحریم‌ها تأثیر زیادی در کمبود این دارو دارد و نمی‌توان از تأثیر آن چشم‌پوشی کرد اما بیماران دیابتی می‌گویند که اگر بخواهند انسولین را از بازار آزاد بخرند، به راحتی می‌توانند با قیمتی هشت برابر قیمت واقعی آن را پیدا کنند. انسولین در بازار آزاد یافت می‌شود اما با قیمتی چند برابر بیشتر از قیمت واقعی.

بیماران دیابتی باید در طرح سرشماری و ثبت بیماران دیابتی در سامانه "مدیریت بیماری‌های نادر" با هدف دسترسی به آمار بروز بیماران دیابتی دریافت کننده انسولین قلمی به منظور برآورد دارو و خدمات مورد نیاز این بیماران شرکت کنند که این کار از ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ آغاز شده است. در این طرح اطلاعات تمام بیماران مصرف کننده انسولین قلمی ثبت و حواله انسولین بدون درج داروخانه صادر می‌شود و در نتیجه بیمار هر ماه با در دست داشتن نسخه دارویی و مراجعه به داروخانه محدوده سکونت می‌تواند نسبت به دریافت سهمیه انسولین خود اقدام کند.

  


کمبود قلم انسولین نگرانی بی‌پایان دیابتی‌ها

   

غذا و دارو: برای شش ماه موجودی انسولین داریم

ایمنا نوشت: برای پیگیری وضعیت موجودی انسولین قلمی در بازار با مدیرکل اداره دارو وزارت بهداشت گفت‌وگو کردیم،  حمیدرضا اینانلو درباره وضعیت انسولین در بازار توضیح می‌دهد: درحال حاضر داروهای ژنریک کمبودی در کشور ندارند باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که انسولین با برندهای مختلفی در دنیا تولید می‌شوند و درحال حاضر انسولین گلارژین که اصلی‌ترین نوع انسولین و پرمصرفترین نوع آن است برای حداقل ۶ ماه در انبارهای ما موجود است و کمبودی ندارد.

وی توضیح داد: انسولین گلارژین با برندهای «توئجو»، «لانتوس»، «بازالین» و ... تولید می‌شوند و ممکن است در یک مقطع زمانی یک برند خاص به دلیل وضعیت بازاریابی و فروش یا تصمیم واردکننده کمتر وارد شود یا محموله دیرتر به دست مصرف کننده برسد اما به طور کلی هیچ کمبودی درخصوص انسولین قلمی گلارژین در کشور وجود ندارد.

اینانلو ادامه داد: وظیفه سازمان غذا و دارو تامین داروهای مورد نیاز بیماران و حمایت از تولیدات داخلی است و اولویت ما تامین داروهای بیماران است از همین رو با تامین حداقل ۶ ماه انسولین مورد نیاز بیماران، نباید نگرانی از کمبود این دارو داشته باشیم.

       


علائم و نشانه های دیابت نوع 1 در بدن!

گرسنگی شدید و افزایش اشتها

بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پا

تشنگی شدید ، خشکی دهان و ادرار پی در پی

تاری دید

از دست دادن هوشیاری

کاهش وزن غیرعادی، خستگی و بی حالی

مشکلات پوستی از قبیل خشکی پوست، عفونت های قارچی و باکتریایی که بر اساس گزارشات میزان آن در دخترها شایع تر از پسرهاست.

  


کمبود قلم انسولین نگرانی بی‌پایان دیابتی‌ها

  

شعار کمپین سه ساله دیابت از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ "دسترسی به مراقبت دیابت" از سوی سازمان جهانی بهداشت نامگذاری شده است.

به نوشته ایرنا، همچنین شعار اختصاصی سال ۲۰۲۲ دیابت نیز، با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم " اعلام شده است. شنبه ۲۱ ابان آموزش پیش دیابت، پیشگیری و شیوه زندگی سالم،
یکشنبه ۲۲ آبان: آموزش دیابت، جامعه، مدارس و خانواده، دوشنبه ۲۳ آبان: با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم، سه شنبه ۲۴ آبان: آموزش دیابت، خود مراقبتی، چهارشنبه ۲۵ آبان: آموزش دیابت، رسانه و سلامت دیجیتال، پنج شنبه ۲۶ آبان: آموزش دیابت، ارائه دهندگان خدمت، پزشکان، پرستاران، مراقبین سلامت، جمعه ۲۷ آبان: آموزش دیابت، دسترسی به دارو و درمان و نقش بیمه ها از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته ملی مقابله با دیابت نامگذاری شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها