قیمت مسکن در ترکیه طی ۹ ماه ۲ برابر شده است



میانگین قیمت مسکن در ترکیه از انتهای سال ۲۰۲۱ تا ماه سپتامبر با رشد بیش از ۲ برابری (رشد ۱۰۱ درصدی) از متری حدود ۷۵۰۰ لیر به متری بیش از ۱۵ هزار لیر رسیده است.

  
به گزارش صبح ساحل،  به نوشته «نود اقتصادی» آمارهای بانک مرکزی ترکیه نشان می‌دهد میانگین قیمت مسکن در ترکیه از انتهای سال ۲۰۲۱ تا ماه سپتامبر با رشد بیش از ۲ برابری (رشد ۱۰۱ درصدی) از متری حدود ۷۵۰۰ لیر به متری بیش از ۱۵ هزار لیر رسیده است. 

 

قابل ذکر است کارشناسان مسکن در ترکیه دلیل افزایش شدید قیمت مسکن در این کشور را علاوه بر تورم عمومی، فشار ناشی از خرید خارجی‌ها و کاهش عرضه مسکن در سال‌های اخیر می‌دانند. 

این موضوع سبب شده دولت ترکیه با افزایش تقاضای خارجی‌ها در بازار مسکن، سقف اعطای تابعیت با خرید مسکن ۲۵۰ هزار دلاری را به ۴۰۰ هزار دلار افزایش دهد.

     

ایرانیان بیشترین خریداران ملک در ترکیه

شهروندان ایران، عراق و روسیه بزرگترین خریداران ملک در ترکیه طی 5 سال اخیر می‌باشند.

در ترکیه از سپتامبر 2015 تا آگوست 2020 میلادی، 6 میلیون و 944 هزار و 616 واحد مسکونی به فروش رسیده‌ و شهروندان ایران، عراق، عربستان و روسیه بزرگترین خریداران ملک و آپارتمان را تشکیل می‌دهند.

طی این آمار ایرانی ها بیشترین خریداران ملک در ترکیه می‌باشند.

سازمان آمار ترکیه اعلام کرد که در ٩ ماه نخست سال، روس ها با خرید هزار و ۱۹۶ ملک در رتبه نخست، ایرانی‌ها با خرید ۵۹۲ ملک در رتبه دوم و عراقی‌ها با خرید ۴۳۳ ملک در رتبه سوم خریداران بیشترین ملک در ترکیه قرار گرفتند.

آمار مذکور نشان می‌دهد که ترکیه طی ۹ ماه نخست سال جاری، ۴۹ هزار و ۶۴۴ ملک به شهروندان خارجی فروخته که این رقم نشان دهنده افزایش ۳۲٫۵ درصدی فروش ملک نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

سازمان آمار ترکیه اعلام کرد که روس‌ها با خرید هزار و ۱۹۶ ملک در رتبه نخست، ایرانی‌ها با خرید ۵۹۲ ملک در رتبه دوم و عراقی‌ها با خرید ۴۳۳ ملک در رتبه سوم خریداران بیشترین ملک در ترکیه قرار گرفتند.

شهروندان آلمان، و قزاقستان نیز با خرید به ترتیب ۲۲۵ و ۲۰۷ ملک، رتبه‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.

شهروندان عراقی در ماه اوت نیز با خرید ۴۱۷ ملک در رتبه سوم خریداران بیشترین ملک در ترکیه قرار گرفته بودند.

شهروندان عراقی از سال ۲۰۱۵ در صدر فهرست بیشترین خریداران ملک در ترکیه قرار داشتند اما با آغاز سال ۲۰۲۱ جایگاه خود را به شهروندان ایرانی دادند.

شهروندان عراقی پس از ماه آوریل، رتبه دوم بیشترین خریداران ملک در ترکیه را به روسیه واگذار کردند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها